Tong te groot voor paard's mond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Tong te groot voor paard's mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:38

Hallo!
ik wist niet helemaal een passende titel te bedenken, maar mijn paard doet af en toe nogal iets vreemds.
Tijdens het rijden merk ik wel eens op dat een stukje van zijn tong net onder zijn lip uitsteekt, als ik stop en z'n tong een stukje terug duw dan valt z'n lip er net weer overheen en is het weg, maar 5 minuten later steekt het er weer uit :P
ik voel er niks van tijdens het rijden maar het ziet er gewoon vreemd uit. Hij doet het niet altijd, en hij doet het ook na het rijden als hij z'n hoofdstel nog aanheeft (zelfs met losse neusriem)
als ik in z'n mond ga kijken lijkt het net of z'n tong zowat te groot is voor zijn mond, hij valt over zijn tanden heen, hij heeft dit ook alleen maar altijd aan de linkerkant

foto ter verduidelijking:
Afbeelding

Afbeelding

aan de rechter kant (gewoon normaal):
Afbeelding

heeft iemand een idee hoe dit kan komen? Ik zat te denken aan misschien iets met het bit? dat het niet goed in zn mond ligt? wat me vrij sterk lijkt want ik rij nu al een jaar met een dynamic bit van Sprenger die anatomisch gevormd is:

http://www.ooteman.nl/media/p_full_4948 ... oteman.jpg

hij is trouwens een half jaar geleden nog naar de tandarts geweest

ik zou het graag willen weten!

corientjuhh

Re: Tong te groot voor paard's mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:40

Mijne heeft precies hetzelfde maar dan aan de andere kant! Dus waar die bij jou normaal is steekt haar tong een stukje eruit en waar het bij de jouwe uitsteekt zit het bij de mijne normaal

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:41

Hoe ligt zijn tong zonder bit in zijn mond? Heeft hij dan ruimte?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:44

delerium schreef:
Hoe ligt zijn tong zonder bit in zijn mond? Heeft hij dan ruimte?

oeps goeie vraag, heb ik eigenlijk nog niet eens naar gekeken... maar het valt me nooit op dat hij z'n tong eruit steekt als ik gewoon zo met hem bezig ben, hij doet het echt alleen maar met rijden (dat het me opvalt) en dan daarna vooral
dus als hij een bit in z'n mond heeft

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:45

Bij mijne zie je het ook wel als die het bit niet inheeft
De tong komt er dan wel niet uit, maar als ik zijn lip optrek zie ik toch wel dat ze tong niet keurig tussen de tanden zit
Aan de andere kant wel, met rijden heb ik er niet heel erg veel last van

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:47

corientjuhh schreef:
Bij mijne zie je het ook wel als die het bit niet inheeft
De tong komt er dan wel niet uit, maar als ik zijn lip optrek zie ik toch wel dat ze tong niet keurig tussen de tanden zit
Aan de andere kant wel, met rijden heb ik er niet heel erg veel last van

ja precies.. ik heb er ook niet veel last van, maar het ziet er gewoon zo vreemd uit. Als het is omdat er iets niet goed zit dan zou ik dat natuurlijk graag willen weten!
Ik rijd ook wedstrijden dus dan ziet de jury natuurlijk ook liever geen tong die eruit steekt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:52

Mag ik heel bot zijn? Of jij er last van hebt is niet het belangrijkste. Of je paard er last van heeft is de hamvraag :+ (ik snap wel dat je het niet andersom bedoelt hoor)

Het kan helemaal geen kwaad om morgen eens te kijken hoe hij doet met niets in zijn mond. Voel dan eens hoe zijn tong zit, hoeveel ruimte er tussen zijn lagen zit (om de tong in te laten zakken), bestudeer zijn anatomie eens :)

Een dynamic is in basis al heel geschikt voor paarden met weinig ruimte en veel tong, maar soms blijven die dieren je verbazen... Zou je het zien zitten om eens bitloos te rijden om te kijken hoe je paard het dan doet met zijn tong? Of hij dan ook loopt te goochelen?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:56

Ja ik had het anders moeten formuleren..
Nee paard heeft er geen last van
Heb er wel eens een topic over geopend...
Anatomie bestuderen goed idee!
Moet er wel trouwens bij zeggen eerder deed hij het wel meer, sinds ik er heel erg aan het op letten ben dat hij recht loopt waar die moet en juist gebogen en gesteld is waar moet doet die het niet tot weinig meer..
Ik ga vrijdag eens eventjes kijken
Hij liep ook soms best te kloten met het bit, maar dat was als ik sterk werd, dus heb wel geleerd om met super zachte hand te rijden haha
Maar bitloos zal ik ook eens proberen (eerst hoofdstel en gewoon halster om en kijken hoe ze reageert, mocht het mis gaan heb ik tenminste nog iets achter de hand..)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 23:02

delerium schreef:
Mag ik heel bot zijn? Of jij er last van hebt is niet het belangrijkste. Of je paard er last van heeft is de hamvraag :+ (ik snap wel dat je het niet andersom bedoelt hoor)

Het kan helemaal geen kwaad om morgen eens te kijken hoe hij doet met niets in zijn mond. Voel dan eens hoe zijn tong zit, hoeveel ruimte er tussen zijn lagen zit (om de tong in te laten zakken), bestudeer zijn anatomie eens :)

Een dynamic is in basis al heel geschikt voor paarden met weinig ruimte en veel tong, maar soms blijven die dieren je verbazen... Zou je het zien zitten om eens bitloos te rijden om te kijken hoe je paard het dan doet met zijn tong? Of hij dan ook loopt te goochelen?

''Als het is omdat er iets niet goed zit dan zou ik dat natuurlijk graag willen weten! '' wat ik net zei :Y) daarom open ik dit topic ook! om jullie inzichten te krijgen :o

maar ik ga inderdaad morgen eens kijken of hij altijd z'n tong zo heeft zitten. Inderdaad met dit bit waarmee ik nu rij dacht ik al dat het daar bijna niet aan kon liggen :P
bitloos is geen optie, ik heb het nog nooit gedaan en ook geen hoofdstel tot mn beschikking of iemand om me heen die daar verstand van heeft.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:05

hm, bedoelde bitloos niet in de zin van "bitloos is goeeed! Rijd bitloos!" maar vooral als dat je dan kunt zien of hij dan ook ook doet zonder dat er een bit in zijn mond zit. Daarmee sluit je al een berg uit.

Gewoon een stukje rijden op stalhalster kan al genoeg info geven overigens hoor ;)

Het klinkt wel alsof zijn mond behoorlijk gevoelig is (super aangepakt :j ), maar wat bv ook zou kunnen is dat zijn kaakbot gewoon dun is waardoor het vlees op de lagen heel gevoelig is en tegendruk op het bit (dus klooien met de tong) de druk van de lagen weghoudt. En in dat geval zou bv een ongebroken bit weer een uitkomst kunnen zijn (terwijl dat niet goed past bij paarden met juist een grote tong)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 23:10

haha oke dat snapte ik! ik ga morgen eens goed kijken op stal :)

(die laatste paragraaf is niet voor mij bedoeld denk ik? :P)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 05:51

Ik volg die van doet het ook al vanaf begin dat ik der heb, je ziet het alleen als der lip omhoog staat

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:07

Ik volg even, ik heb weleens gehoord dat paarden hun tong tussen het bit en het tandvlees doen om pijn/irritatie te verlichten, maar het lijkt me niet. Ook ken ik alleen maar oude paarden die dat doen, hoe oud is jouw paard?

(Mijn pony doet dit trouwens ook weleens, maar dan uit verveling geloof ik :') )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:30

Als je er niet uit komt kun je ook altijd een dagje bitsymmetrie op stal organiseren :)

http://www.passendbit.nl/

Die van mij sluit haar lippen niet op elkaar als ik er een te "dik" bit in doe. Ze heeft een hele lange smalle tong en haar gehemelte boven is vrij laag. Op een watertrensje loopt ze niet fijn.. terwijl ze het op haar (dunne) bustrensje wel heel fijn doet :)

Je kunt je wel gek kijken op anatomisch gevormd.. maar er zijn ZOVEEL verschillende bitten die anatomisch gevormd zijn. Zo hebben wij ook allemaal verschillende monden. (groot/klein/veel openingsruimte/weinig openingsruimte/dikke tong/dunne tong en etc.)

Het is zo paardafhankelijk wat voor bit het beste ligt.. MAAR.. soms kan het ook aangeleerd gedrag zijn. Ik heb ook wel eens paarden gezien die consequent op hun tong beten ongeacht wat voor bit je er in deed. Ook als je je vingers via de mondhoeken van het paard op de tong lag gingen ze na een paar minuten al op hun tong bijten.

Wat ook kan is dat hij ergens in zijn lichaam (bijv hals) een blokkade heeft.

En misschien is het wel niets.. Zijn 1 kant van zijn tongspieren gewoon sterker en de andere kant slapper. Wie weet! Er zijn zo vreselijk veel mogelijkheden.. :j