ik wist niet helemaal een passende titel te bedenken, maar mijn paard doet af en toe nogal iets vreemds.
Tijdens het rijden merk ik wel eens op dat een stukje van zijn tong net onder zijn lip uitsteekt, als ik stop en z'n tong een stukje terug duw dan valt z'n lip er net weer overheen en is het weg, maar 5 minuten later steekt het er weer uit

ik voel er niks van tijdens het rijden maar het ziet er gewoon vreemd uit. Hij doet het niet altijd, en hij doet het ook na het rijden als hij z'n hoofdstel nog aanheeft (zelfs met losse neusriem)
als ik in z'n mond ga kijken lijkt het net of z'n tong zowat te groot is voor zijn mond, hij valt over zijn tanden heen, hij heeft dit ook alleen maar altijd aan de linkerkant
foto ter verduidelijking:

aan de rechter kant (gewoon normaal):

heeft iemand een idee hoe dit kan komen? Ik zat te denken aan misschien iets met het bit? dat het niet goed in zn mond ligt? wat me vrij sterk lijkt want ik rij nu al een jaar met een dynamic bit van Sprenger die anatomisch gevormd is:
http://www.ooteman.nl/media/p_full_4948 ... oteman.jpg
hij is trouwens een half jaar geleden nog naar de tandarts geweest
ik zou het graag willen weten!
(ik snap wel dat je het niet andersom bedoelt hoor)
daarom open ik dit topic ook! om jullie inzichten te krijgen

), maar wat bv ook zou kunnen is dat zijn kaakbot gewoon dun is waardoor het vlees op de lagen heel gevoelig is en tegendruk op het bit (dus klooien met de tong) de druk van de lagen weghoudt. En in dat geval zou bv een ongebroken bit weer een uitkomst kunnen zijn (terwijl dat niet goed past bij paarden met juist een grote tong)
)