Welk bit aan te raden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Welk bit aan te raden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:38

Ik ben erg van het lange teugeltje buiten en heel zacht in mn handen, maar buiten is mijn paard lastig terug te nemen als hij zn tempo heeft ingezet (enthousiasme.. geen vervelend gedrag). Ik zoek toch een bit waarmee ik buiten wat beter uit de voeten kan, die wat scherper inwerkt dan mn ongebroken stangetje zodat ik niet teveel kracht hoef te gebruiken om hem in snelheid terug te nemen. Welk bit is te adviseren? Bedoeling is dat ik een tweede hoofdstel aanschaf om alleen buiten dit bit te gebruiken.
In de bak is een stangetje of zelfs bitloos ook prima bij hem te gebruiken.

Caatje87

Re: Welk bit aan te raden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:40

Hmm lastig.. Ik vind een stangetje al wel streng. Je kan denken aan een pessoa bit, die heeft een hefboompje, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:44

Je zou inderdaad een pessoa kunnen proberen, die zorgen voor meer druk en hebben ook een bepaalde draaiing die voor scherpere inwerking zorgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:47

Met een stang bedoel je een ongebroken trens, dus zonder hefboomwerking?
Dan zou je een ongebroken bit kunnen nemen mét hefboomwerking, en dan eventueel een tweede teugel aan de lagere ring, zodat je die alleen hoeft op te pakken als het echt nodig is. Ga je constant met hefboom rijden dan went het paard daar weer aan en heb je telkens een sterker bit nodig.

Een gebroken pessoa vind ik niet zo fijn omdat die knijpt en in het gehemelte kan prikken en de hefboomwerking versterkt dat nog eens. Maar er bestaan ook ongebroken pessoa's.
Maar ik zou dan eerder een pelham nemen, en dan met twee teugels.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-06-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:47

bedoel je niet met stangetje gewoon een ongebroken bit?

ik zou als ik jou was een normaal bit met een iets andere werking nemen
een baby pessoa'
een rollentrens
soms wil een fluitbit ongebroken ook helpen
óf probeer het eens met een martingaal of slofje dan hoef je niet meteen aan een ander bit te denken

en probeer de one rein stop aan te leren filmpjes vind je wel op internet

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:48

Met een stangetje bedoel je waarschijnlijk een ongebroken trens? Of heb je er scharen aan zitten?
Je zou kunnen denken aan iets met een lichte hefboomwerking.

Ikzelf rij western. In de bak heb ik een Billy allen snaffle, maar voor buiten een Billy allen shank (met scharen en kinketting: http://www.6ktack.com/index.php?main_pa ... cts_id=491). Dat is hetzelfde mondstuk (billy allen = recht met een rolletje in het midden), maar hiermee heb ik buiten net iets meer inwerking als het nodig is. Ik heb ook zo'n enthousiasteling, met af en toe wat wegschietgedrag. Rij verder gewoon met losse teugel, maar heb wel net iets meer te vertellen als hij er vandoor schiet.
Dat verschilt niet zoveel van je ongebroken trens, dus zou je naar kunnen kijken.
Myler heeft ook bitjes met een hefboomwerking, of een danger bit: http://www.reitsport-voss.de/index.php?s=3&ref=3&cat_id=&artikel=14801_3-Typ%20DANGER-BIT%20doppelt%20geb.(S10%20S20)&Search_Brand=SPR

En nadeel van een pessoa is dat het geen kinketting heeft en best ver door kan slaan. Dan kun je misschien nog beter kijken voor een ongebroken Pelham.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:50

Ik heb inderdaad een simpel stangetje zonder hefboomwerking, gewoon ongebroken bitje zeg maar. Ligt lekker stil in de mond en dat bevalt op zich altijd goed, behalve dus met buitenritten (je kent het wel, oren naar voren en vliegen maar! maar dan is stoppen heeeeuuulemaal niet leuk haha)
Ongebroken bit met hefboom is misschien niet eens zo gek. Nu ken ik ze alleen uit de men-wereld, welke zijn dan fijn voor de normale ruiter?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:50

een b stang misschien of wil je gewoon een bormaal bit?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:51

als je toch alleen buiten aan een lang teugeltje rijd, misschien met een westernbit+hoofdstel?

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:52

B stang/bokkebitje zou kunnen. Of een ongebroken Pelham. Daar kun je bij allebei 2 teugels aan bevestigen. 1 op de trensring en 1 op de scharen. Is ook nog een idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:53

Ik zou gewoon zo eentje nemen, een normale pelham :)
Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:54

Vraag 1 is hier natuurlijk: wat gebeurt er precies als het paard "niet meer terug te nemen is"? Op zo'n buitenrit? Veel paarden worden dan een beetje over-enthousiast, da's logisch, maar blijkbaar is er in de bak geen probleem met terugnemen.

Neemt paard buiten de stang vast? Hoe is de hoofdhouding bij oncontroleerbaar in eigen tempo willen gaan?

Omhoog, of juist achter de teugel, of lang en laag veel druk zetten?
Is het in alle gangen of bijv alleen in galop?
Op de heen- of terugweg?

Dit alles speelt mee wanneer je wilt bepalen wat er aan de hand is, en of het een "bit"-kwestie is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:54

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nie superhandig ben met 2 teugels in handen haha Ik zou eerder kiezen voor een andere oplossing inderdaaad in een goed bit. Bit mag een hefboomwerking hebben, tenslotte bepaal ik zelf hoe ik hem in handn heb en ik heb gelukkig een zachte hand.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:57

ja er zijn zoveel bitten ,
welke omgeving kom je uit ?
ik heb een gigantische bittencollectie en wil eventueel als het niet te ver is tegen een benzine vergoeding wel langskomen dat je er een aantal uitprobeerd?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:58

terpentijn schreef:
Vraag 1 is hier natuurlijk: wat gebeurt er precies als het paard "niet meer terug te nemen is"? Op zo'n buitenrit? Veel paarden worden dan een beetje over-enthousiast, da's logisch, maar blijkbaar is er in de bak geen probleem met terugnemen.

Neemt paard buiten de stang vast? Hoe is de hoofdhouding bij oncontroleerbaar in eigen tempo willen gaan?

Omhoog, of juist achter de teugel, of lang en laag veel druk zetten?
Is het in alle gangen of bijv alleen in galop?
Op de heen- of terugweg?

Dit alles speelt mee wanneer je wilt bepalen wat er aan de hand is, en of het een "bit"-kwestie is.

ik verwachtte deze vraag al natuurlijk, en ik ben zeker bezig het rijtechnisch op te lossen. Tot die tijd echter wil ik wel veilig kunnen terugpakken als dat nodig is. Het is over-enthousiast en van of naar stal maakt niet uit. Het is al een enorm stuk verbeterd hoor, we gaan vooruit. Hij maakt zn nek sterk hoofd omhoog, oren naar voren en gaan met die banaan. Net een veulen (maar dan van 14) wat gaat huppelen. En ik ben aan het kiezen tussen 2 kwaden; of meer druk op het huidige bit (in combi met op zit terugkrijgen uiteraard) of iets scherper bit en minder druk en ook in combi met op zit en stem.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:59

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:03

Als hij zijn hoofd omhoog doet, is een martingaal of tiedeman dan geen mooie oplossing of heb je dat al geprobeerd?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:09

Martingaal heb ik al om, maar die werkt niet echt bij hem (zijn lichaamsbouw geef ik daar de schuld van, hij heeft een extreem lange nek) Het werkt wel als hij echt de lucht in komt natuurlijk maar zo extreem is het niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:10

Anoeska schreef:
Hoe denk je over een danger bit?

vind ik inderdaad een mooi ding, maar vraag me af wat hij meer doet dan mn reguliere ongebroken bit op het moment dat hij op slot slaat?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:14

Rolletjes-bit, is niet vast te pakken?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:32

Ik heb eens ff zitten lezen maar een pelham lijkt me een goede oplossing! ik denk dat ik daar naar ga kijken

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:33

brendaa doe je wel een tussen stukje eraan ?
meteen op de onderste teugel rijden is GEEN goed idee :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:56

Ik rijd nu buiten met een Kimblewick, dat is een stangbit met ringen zoals een D-trens, en hier dan twee sleuven in waardoor je wat hefboom krijgt. er zit ook een kinketting aan uiteraard. Hier is een plaatje te zien: http://www.bouman-ruitersport.nl/spring ... k-bit.html. Mijn paard reageert er véél beter op dan een ongebroken trens waar hij compleet doorheen dramde (in dezelfde houding die jij beschrijft :) ).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:00

grappig gwahir ik rijd de mijne ook buiten met een soortgelijk bit

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:06

Je kan ook voor een minder agressieve oplossing kiezen, namelijk een Yankee bitje.
Minder heftige hefboomwerking, maar wel zeker effectief.