Wat zou jij doen? zadel of bbp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Wat zou jij doen? zadel of bbp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 20:45

Hallo,

Ik loop al een poos tegen het probleem aan dat ik steeds last van mijn kruis (schaambeen) krijg in het zadel.
Diverse merken zadel geprobeerd:
- stubben
- prestige
- passier ( last van mijn rug van)
- rossner montreal = legde mijn benen teveel vast.
- rossner atlanta = tot nu toe het fijnste zadel voor mij.

Ook heb ik al zitles gehad, en was er niet veel op mijn houding aan te merken. Maar toch heb ik het idee dat ik in een bepaalde houding wordt gedrukt in het zadel waardoor mijn schaambeen op het zadel komt.

Nu heb ik mijn zadels verkocht, tijdelijk een leen prestige zadel.
Maar nu weet ik dus niet meer wat ik moet doen, wat voor zadel ik moet kiezen.
Bij divoza ben ik geweest, die kunnen mij geen advies geven met dit probleem.
Tot nu toe niet iemand gevonden die mij hiermee kan helpen, en me ook aan een fijn passend zadel kan helpen.

Nu zit ik zelf de denken om een Barebackpad te kopen, dit omdat deze mij niet in houding dwingen en mij kan helpen aan een eigen houding, die voor mij lekker zit.
Maar is dat verstandig? En wat voor barebackpad is dan aan te raden. ( het moet op een paard liggen met een hoge schoft, en ik mag daar dus geen last van hebben)
Ik heb al eens een barebackpad gehad van paardnatuurlijk, maar daar voelde ik alles doorheen. Deze had ruggegraadvrijheid, waardoor mijn schaambeen in aanraking kwam met de ruggegraad van de pony.

Wat is nu verstandig?

antje_vip

Re: Wat zou jij doen? zadel of bbp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:46

En een bontje op het zadel? :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:49

IJslander zadel met vlakke zit? Of western, boomloos oid?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:52

ik zou eens kijken naar een semiboomloos/flexibel zadel.
op www.permicavallo.nl vind je wel veel info

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:58

Of een gelzitting op het zadel?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:03

Als ik een zadel koop, wil ik er wel mee op wedstrijden kunnen. ( ik wil over een jaar weer wedstrijden gaan rijden, en dan vind ik een zadel te duur om te kopen en de ring niet mee in te kunnen)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:04

@antje_vip:@ angela:
Helpt dat echt? Dat lijkt mij namelijk een hulpmiddel geen oplossing.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:07

Zou je wellicht niet toch eens kijken naar zitlessen van een andere instructeur? Dit lijkt me echt een houding probleem, waar je met elk zadel en elke bbp tegenaan zult lopen. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:08

inochiyo schreef:
ik zou eens kijken naar een semiboomloos/flexibel zadel.
op http://www.permicavallo.nl vind je wel veel info

En wat is het voordeel van z'n zadel? Hoe zou dat mijn probleem oplossen?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:10

Elanor schreef:
Zou je wellicht niet toch eens kijken naar zitlessen van een andere instructeur? Dit lijkt me echt een houding probleem, waar je met elk zadel en elke bbp tegenaan zult lopen. :)

Al van meerdere personen gehad, en probleem voorgelegd en niemand kan mij vertellen waar dit nu aan ligt.
Verschrikkelijk frustrerend.

Zelf dacht ik ook dat het aan mijn houding zou liggen, en daarom heb ik zitlessen gehad.
Maar probleem is dat ik het in dit zadel de pijn probeer te ontwijken en ik ben bang dat de zitlessen dan niet helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:14

Hmmm, ik heb het wel eens gehad met een Ansley die ik mocht proberen, alleen met lichtrijden dan.
Maar nooit met andere zadels.
Dat zadel had terug gesneden wat hogere kamer en mijn fjord gooit minimalistisch op,
kortom dan raak je precies je zadel.
Hoef niet uit te leggen dat ik dat zadel niet gekocht heb.

Maar jij hebt het bij heel veel zadels, kan je instructie of de zadelverkoper er iets zinnigs over zeggen?
Ook over je houding en zit en hoe je paard loopt, wand dat zal ook wel meespelen.
Klinkt alsof je met lichtrijden te veel naar voren komt.

Jij noemt nu aantal merken, maar die merken hebben meerdere modellen en maten, ook daar zit nogal verschil in.
Ik kan absoluut niet uit de voeten met een zadel met diepe zit, krijg dan last van mijn rug en kan er niet
op zitten.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:17

Kentauer of Daaleman zadels zijn zadels dier erg ruim en vrij aan voelen, geen diepe zit.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:17

HBZ schreef:
Elanor schreef:

Al van meerdere personen gehad, en probleem voorgelegd en niemand kan mij vertellen waar dit nu aan ligt.
Verschrikkelijk frustrerend.

Zelf dacht ik ook dat het aan mijn houding zou liggen, en daarom heb ik zitlessen gehad.
Maar probleem is dat ik het in dit zadel de pijn probeer te ontwijken en ik ben bang dat de zitlessen dan niet helpen.

Als je schaambeen het zadel raakt, kan het bijna niet anders dan dat je je bekken teveel naar voren kantelt, wellicht doordat je met een holle rug zit omdat je daarmee de schokken probeert op te vangen. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:23

Elanor schreef:
Als je schaambeen het zadel raakt, kan het bijna niet anders dan dat je je bekken teveel naar voren kantelt, wellicht doordat je met een holle rug zit omdat je daarmee de schokken probeert op te vangen. :)

Die gedachte had ik zelf ook, toen ik er vervolgens naar vroeg. Zij men dat het niet zo was.
Ik probeer daar nu zelf op te letten, maar toch blijft de pijn bestaan.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:51

Kan het misschien zijn dat het iets fysieks is? Misschien zou je het er met een dokter over kunnen hebben?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:54

Een heel andere tip, je hebt nu naadloos ondergoed (onderbroek) van Anita. Niet goedkoop maar voor mij de oplossing? Te kop bij Livera, Epplejeck dat ik weet en online vind je vast meer aanbieders!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:58

BBP is fijn maar niet voor altijd denk ik (ook niet voor je paard). Ik heb er eentje van Emiel Voest en ondanks dat die zacht is en erg lekker zit (als je er dan toch eentje wil uiteindelijk wel een aanrader), kan je jezelf juist daarop ook doorrijden. Ik denk dat ook dat niet helpt. Ik kan me goed voorstellen dat dit erg lastig is en natuurlijk als je gaat spannen/forceren wordt het alleen maar erger. Ook ik zou kijken voor hulp met hoe je zit. Ik heb allang gemerkt dat het soms in zulke kleine dingen zit....hoe dan ook, veel succes met je zoektocht!

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:01

boomloos zadel lijkt mij goed.
meer comfort dan bbp en je word niet in een houding gedrukt

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:04

Wat is nu een zitles instructeur in regio zwolle. die goed kan helpen?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:05

Twist1991 schreef:
Kan het misschien zijn dat het iets fysieks is? Misschien zou je het er met een dokter over kunnen hebben?

Ik had er nooit problemen, mee tot ik mij huidige paard kreeg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:10

HBZ schreef:
Elanor schreef:

Die gedachte had ik zelf ook, toen ik er vervolgens naar vroeg. Zij men dat het niet zo was.
Ik probeer daar nu zelf op te letten, maar toch blijft de pijn bestaan.

Probeer eens onder het rijden je bekken meer te kantelen, gewoon een les 'aanvoelen'.

Loopt het paard trouwens goed over de rug? Heb het zelfde als jij maar dan niet zo erg, als het paard goed over de rug loopt heb ik er geen last van.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:16

Ik heb heel lang dezelfde problemen gehad. Wat goed helpt is een zadel wat niet zo diep is en iets groter nemen zodat je wat ruimte houd. Niet e groot want dan ga je schuiven. Ik rijd standaard elk zadel met een gelzitting, dat werkt goed en daarbij kun je nog een wielrenbroekje aandoen onder je rijbroek. Daar zit een zeemleren lap in gemaakt bij je billen en kruis. Ik heb nu een nieuwe anatomica 16,5 inch. Smalle boom en daardoor komt de boom te hoog voor mij en rijd ik me open. Het zadel is terug gestuurd naar de fabriek en ze hebben behoorlijk veel vulling weggeschraapt boven op de boom. Zitvlak is helemaal losgewees hiervoor en dat allemaal kosteloos via drunens ruiterhuis. Qua zitmaat kon ik niet groter ivm mijn pony.. Het heeft dus ook veel met de boom wijdte te maken! Hoe smaller hoe hoger de boom komt. Maar het is dus mogelijk om aanpassingen aan het zadel te doen!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:21

noortjjjj schreef:
Ik heb heel lang dezelfde problemen gehad. Wat goed helpt is een zadel wat niet zo diep is en iets groter nemen zodat je wat ruimte houd. Niet e groot want dan ga je schuiven. Ik rijd standaard elk zadel met een gelzitting, dat werkt goed en daarbij kun je nog een wielrenbroekje aandoen onder je rijbroek. Daar zit een zeemleren lap in gemaakt bij je billen en kruis. Ik heb nu een nieuwe anatomica 16,5 inch. Smalle boom en daardoor komt de boom te hoog voor mij en rijd ik me open. Het zadel is terug gestuurd naar de fabriek en ze hebben behoorlijk veel vulling weggeschraapt boven op de boom. Zitvlak is helemaal losgewees hiervoor en dat allemaal kosteloos via drunens ruiterhuis. Qua zitmaat kon ik niet groter ivm mijn pony.. Het heeft dus ook veel met de boom wijdte te maken! Hoe smaller hoe hoger de boom komt. Maar het is dus mogelijk om aanpassingen aan het zadel te doen!

Dit is mijn eigen idee ook al, ik heb in het zadel wat ik nu heb het gevoel dat het kuiltje waar je in moet zitten, te kort voor mij is. Wel kan ik gewoon een hand achter mijn kont op de lepel leggen.
Dit zadel loopt al heel snel op omhoog naar de lepel, waardoor ik het gevoel heb dat ik daardoor nog meer naar voren gedrukt wordt.

Ik heb een standaard boommaat, 31.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:22

xSlvna schreef:
Probeer eens onder het rijden je bekken meer te kantelen, gewoon een les 'aanvoelen'.

Loopt het paard trouwens goed over de rug? Heb het zelfde als jij maar dan niet zo erg, als het paard goed over de rug loopt heb ik er geen last van.

Dit heb ik al eens geprobeerd, ik merkte niet veel verschil. Maar zal het nogmaal proberen de volgende x.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:30

Kan uiteraard ook goed zijn wat Noortjjjj aangaf, maar dan zou je dit probleem toch niet hebben gehad bij de andere zadels die je uitgetest hebt...