Nut van stijgbeugels onder het zweetblad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Nut van stijgbeugels onder het zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:21

Ik vraag me al een tijdje af wat het nut er van is dat er bij sommige zadels de stijgbeugels onder het zweetblad vandaan komen.
Het enige dat ik weet is dat het lekkeder zit maar wat is het nut er van??

manonnevot

Re: Nut van stijgbeugels onder het zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:23

Je beschadigt het zadel niet, maar het is wel gevaarlijk want als je er vanaf valt en je blijft in de beugel hangen kan de beugel niet van het veiligheidsdingetje af.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:23

Zoals je al zegt het zit lekkerder maar het heeft geen effect

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:24

je zadel blijft mooi op de zweetbladen, mooi van kleur. en het zit wel relaxt :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:25

Het nut zou zijn dat je geen slijtage krijgt van de beugelriem op je bovenste zweeblad. Maar ik vind de vervormingen van je bovenste zweetblad en de slijtage op je singelstoten en onderste zweetblad nog veel erger. Ontzettend jammer van het zadel!

Daarnaast kan het zijn dat je een iets stillere beenligging hebt, omdat de beugelriem minder kan bewegen. Het nadeel daarvan is dat het minder veilig is.

Ik vind het in elk geval niets. Bij mij gaan de beugelriemen bovenlangs en ik koop ook liever een zadel waarbij de beugelriemen altijd bovenlangs zijn gedragen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:32

Ik heb ze bij mijn dressuurzadel ook onder de zweetbladen, puur om hem boven het zweetblad netjes te houden. Vervormingen oid heb ik geen last van, maar ik durf mijn beugels dan ook niet op te steken want dan krijg je volgens mij dus wel vervormingen. Bij mijn vzh zadel (tweedehands) zijn ze altijd bovenlangs gedragen en daar zitten mega grote slijtage plekken. Erg zonde! Die houd ik dus ook gewoon bovenlangs, want het ziet er toch al niet meer uit.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook geen last heb van slijtage aan de singelstoten of het onderste zweetblad van het dressuurzadel en ik gebruik hem nu zo'n 1,5 jaar. Misschien dat het over een paar jaar wel meer gaat slijten, maar dat zie ik dan wel weer..

edit: wat betreft het rijden heb ik wel veel verschil gemerkt, moest er in het begin echt aan wennen en het zat eigenlijk niet zo lekker (maar ik wilde mijn zadel zo graag netjes houden :') )nu weet ik niet meer beter.
Laatst bijgewerkt door BrittS op 17-06-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:34

Iemand vertelde laatst dat als je ze onder de zweetbladen hebt ze automatisch iets verder naar achteren liggen dan goed is wat je zit dus niet ten goede komt.
Heb ze er zelf niet onder bij m'n dressuurzadel, op m'n IJslander dan weer wel :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:41

er komen verschillende antwoorden. ik weet ook niet precies wat waar is.
ik heb ze er onder omdat ik hem zo gewoon heb over genomen.

Rachel_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:38

Omdat het lekkerder zit :Y)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:40

Mijn zit is 10000 keer beter als ik ze eronder heb, dus ik doe ze eronder :P (je benen liggen automatisch iets verder naar achteren en stiller dan, precies waar ik moeite mee heb).
Wat het nut verder is weet ik niet.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:44

Ik rij al een jaar of zeven met stijgbeugels onder het zweetblad. Vind het zelf prettiger rijden, en beschadigingen op singelstoten e.d. heb ik niet, omdat ik zo'n leren beschermflap (geen idee hoe dat heet :Y) ) aan de singelstoten heb zitten.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:45

manonnevot schreef:
Je beschadigt het zadel niet, maar het is wel gevaarlijk want als je er vanaf valt en je blijft in de beugel hangen kan de beugel niet van het veiligheidsdingetje af.

Die kan er wel vanaf hoor! Ik ben een keer gevallen en bleef hangen en toen ging die er gewoon vanaf :)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:47

Het zadel wordt dan niet beschadig door de beugelriemen die kunne gaan schuiven tijdens het rijden en blijft dus ook langer mooi! En het zit lekkerder ja!

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:54

Ik draag ze er zelf onder omdat mijn zweetbladen dan idd. mooier blijven, ik vind ook dat mijn benen er stiller door liggen. Ik merk echter niets van vervormingen van het zweetblad (trek mijn stijgbeugels dan ook niet op :) ) en mijn been ligt er ook niet meer naar achteren door. Als enig nadeel dat ik kan bedenken is dat je minder beenvrijheid hebt, maar daar heb ik niet zoveel last van. Oja, ben er al regelmatig afgevallen en mijn voeten zijn (gelukkig) nog niet blijven zitten.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:29

Onder het zweetblad mag wat mij betreft alleen bij dressuurzadels met lange singelstoten, waarbij de singelgespen dus NIET onder het zweetblad liggen. Dit ivm veiligheid.
Als de beugelriemen dan ook nog worden omgedraaid (dus de gesp bij de beugel en de stoot in zo'n speciaal 'hoesje') mis je de bulk ter hoogte van de beugelriemhaak en de extra stoot onder het been van de ruiter ... en dat is meer comfort voor de ruiter.
Belangrijk is dat het scharnierende deel van de beugelriemhaak regelmatig gecheckt wordt op soepelheid. Je wilt absoluut dat deze open gaat, mocht de ruiter bij een eventuele val met de voet in de beugel blijven hangen. Tegenwoordig zie je ook 'open' beugelriemhaken zonder scharnier, die alleen maar iets oplopen naar achter.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:35

Ik heb ze ook onder mijn zweetblad, ik heb het idee dat mijn benen hierdoor stiller liggen.
Ik heb wel veiligheidsbeugels, deze zijn aan de binnenkant helemaal open. Ik kan dus nooit blijven hangen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:09

FHS schreef:
Onder het zweetblad mag wat mij betreft alleen bij dressuurzadels met lange singelstoten, waarbij de singelgespen dus NIET onder het zweetblad liggen. Dit ivm veiligheid.
Als de beugelriemen dan ook nog worden omgedraaid (dus de gesp bij de beugel en de stoot in zo'n speciaal 'hoesje') mis je de bulk ter hoogte van de beugelriemhaak en de extra stoot onder het been van de ruiter ... en dat is meer comfort voor de ruiter.
Belangrijk is dat het scharnierende deel van de beugelriemhaak regelmatig gecheckt wordt op soepelheid. Je wilt absoluut dat deze open gaat, mocht de ruiter bij een eventuele val met de voet in de beugel blijven hangen. Tegenwoordig zie je ook 'open' beugelriemhaken zonder scharnier, die alleen maar iets oplopen naar achter.

k weet heb zelf 2 zadels 1 wintec die heeft ook zon der schanier

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:13

Heb jaren zo gereden op een paard dat moeilijk uit te zitten was. Ik zat vaster en stiller, zweetblad bleef mooier. Alleen je zadel netjes weghangen is lastig omdat je ze niet kan opsteken.

Strikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:20

Ik heb ook jaren met beugels onder het zweetblad gereden en nu dat ze er weer bovenop liggen zie ik wel dat mijn zadel meer slijt. Ik heb er nooit goed over nagedacht dat het ook gevaarlijker zou zijn, daar zit wel een punt eigenlijk. Daargelaten dat ik me niet kan voorstellen dat mijn beugelriemen echt van het zadel af zouden schieten als er iets gebeurd maar voor de zekerheid heb ik dat beugeltje wel altijd "open" staan.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:22

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuw zadel omdat ik sinds een week een eigen paard heb. Vandaag is de zadelmaker gekomen en heb ik er een gevonden, tenminste als het voor mij na een paar dagen uitproberen ook lekker zit. Nou zit daar ook een snee in zodat je de beugels onder het zweetblad kunt doen. Ik wil dit niet meteen proberen aangezien ik eerst nog gewoon aan een dressuurzadel zelf moet wennen (ik had eerst een veelzijdigheidszadel), dus dan is onder het zweetblad meteen een grote stap.

Nou heeft iemand me dus verteld dat het gevaarlijk is om de hierboven genoemde reden. Ik wil het eerst gewoon proberen, maar als ik het fijn vind, is het dan verstandig om veiligheidsbeugels te kopen of het beugelriemhaakje open te laten staan? Mijn zadelmaker zei ook dat de tweede optie sowieso zeker verstandig zou zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:47

Mijn beugels zijn er nooit afgegaan ondanks open haakjes, ik krijg ze ook niet dicht, gaat veel te stroef.

Strikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:28

Ik zou ze sowieso open laten staan, als ik voel wat voor druk er op moet komen te staan voordat een beugel uit zo'n haak vliegt dan heb ik het liever open staan. Maar ik rij ook met veiligheidsbeugels, 'just in case'. Maar goed, ik rij dan ook veel buiten en kom dan veel meer in situaties waarin ik dat soort dingen wel graag heb.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:32

t zit lekkerder, vind ik persoonlijk en je zadel blijft er mooier uitzien

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:27

Ik had ze bij me vorige zadel bovenlangs, beschadigde me zweetbladen wel. Maar met mn nieuwe zadel heb ik ze onderlangs, ik vind het prettiger rijden, maar tis ook gewenning. Maar mn beugelriemen zelf beschadigen nu wel..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:31

Ik draag ze er bovenlangs. Mijn houding en beenligging kwam niet ten goede wanneer ze er onder lagen. Waarom weet ik niet, maar de woorden van mijn instructrice "gooi snel je beugels maar weer bovenlangs, dan zit je veel mooier".
Echter, alsje je benen optrekt kan de onderlangs vreselijk lelijke plekken veroorzaken. Bij een oud stalgenoot zaten er hele kreukels in het zweetblad aan de achterkant. Omdat zij haar benen optrok en korte benen had heeft ze heel het zweetblad lelijk gemaakt.