Bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:18

Momenteel rijd ik mijn Fjord met een 13,5 cm bit. Heb haar in het verleden met 12,5 cm bit gereden, maar dacht dat dat te klein was.
Bij beide bitten heb ik dat aan de rechterkant het bit ver uitsteekt en aan de linkerkant het bit bijna de mond in gaat.
Heb al geprobeerd om aan de linkerkant het hoofdstel stakker te zetten, maar dit werkt niet.
Tevens werkt het ook niet om aan de rechterkant minder druk te geven, aangezien ik met mijn handen bijna niet aan de teugels zit.
En het bit trekt naar mijn idee ook veel naar de kaak toe, terwijl ik eigenlijk maar lichte druk geef. (Misschien niet helemaal goed verwoordt, maar ik denk wel dat jullie kunnen zien wat ik bedoel)

Hier kun je zien, hoe met lichte druk aan de rechterkant het bit eruit komt:
Afbeelding

Hier kun je zien hoe het bit tegen de kaak aan drukt:
Afbeelding

Heb dus in het verleden al met een kleiner bit gereden, maar dan heb ik dit dus ook. Baal er wel van, want plezierig vind ik het er niet uit zien.
Mijn instructice had me ook geadviseerd om gewoon weer te gaan rijden met het 12,5 cm bit. Maar ik weet gewoon dat dat niet de oplossing is.

jujujujulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:22

het is niet echt duidelijk, mss foto van de mond alleen maken? en ik denk wel dat het te groot is op de eerste foto te zien, maar waarom vind je een kleinere geen oplossing?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:22

Lastig, je zou inderdaad meteen denken of de bakstukken wel gelijk zitten. Als die gewoon gelijk zitten, schuift het kopstuk? Misschien dat je een ander kopstuk moet proberen of wellicht er wat onder. Als ik nu zo naar het bit kijk is die best wel groot, ik zou toch voor een 12.5 gaan. Wellicht een ander bit proberen die gevormt is in de mond waardoor die beter blijft liggen?

magda_90

Re: Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:36

Dit wordt ook nog wel eens gezien bij paarden die het bit vasthouden in de mond of op een andere manier het verleggen. Weet je dus zeker dat het betreffende mondstuk en materiaal wel fijn wordt gevonden? Hoe voelt ie aan? Heb je het idee dat beiderzijds evenredige druk is? Of dat de ene kant zwaarder is dan de andere?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:10

Voor mij is een kleiner bit geen optie omdat ik er dan ook last van heb. Bakstukken zitten gelijk. Heb zelfs een nieuw hoofdstel gekocht om het uit te sluiten dat het daar aan lag.
Heb momenteel een dubbel gebroken bit. Want dat was het beste bit voor een paard dat gevoelig in de mond is volgens de ruiterzaak. Het andere bit is enkel gebroken.
Ze voelt vooral rechts heel sterk, heb ook het idee dat ze het materiaal en de soort niet prettig vind. Ze heeft toen ze ergens anders stond een rubber bit in gehad, wat veel te dik was maar wel gelijke druk bij had. Ze kon toen haar mond namelijk amper dicht doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:13

Je kan eens een myler bit proberen of een anatomische gevormde bustrens bit. Kan je beide gewoon dubbel gebroken kopen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:38

Heb gekeken naar een anatomisch bit, maar dan hebben ze het over 12 mm en 16 mm. Het is toch zo dat paarden een dunner bit prettiger vinden.
Je betaalt ook een stuk meer zie ik, 85 euro.
Volgens mij zullen de myler bitten ook niet goedkoper zijn.
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 16-06-13 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:50

Nee myler bitten zijn zeker niet goedkoop. Heb er van de week een aangeschaft en ik vind het een super bit! En de anatomische zijn ook inderdaad prijzig maar je hebt wel wat.

Het ene paard vind een dunner bit fijner omdat die een dikke tong heeft bijvoorbeeld. Maar het andere paard vind een dikker bit weer fijner. Ik zal zeggen, als je de kans hebt probeer je wat bitten uit van andere mensen. Zo kan je goed kijken waar die goed op loopt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:05

Hmm, dat is even pech hebben. In de omgeving niemand met een ander bit.
Volgens mij heeft die van mij een behoorlijke tong, dus ik ga dan maar voor de 12mm bit, in de hoop dat dat dan weer niet te veel van het goede is.

RoyalHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:05

Een goed bit is het waar zowel de ruiter als het paard goed mee overweg kan. Welk bit dat zou zijn, is voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van de bouw en de mond van het paard. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de ruiter. De ruiter bepaalt uiteindelijk hoe paardvriendelijk een bit is, goed passend of niet. Er wordt vaak gezegd: “een bit is zo zacht als de hand van de ruiter”.
Maar niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Knijpt of knelt het mondstuk in de tong, verhemelte of onderkaak, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, maar het paard zou er alsnog last van kunnen hebben.
Een bit moet écht vooral goed passen.

Wij bieden een probeerservice aan, waarbij je een bit (eventueel aangemeten via een bitadvies), 14 dagen kunt proberen. Neem gerust contact op voor meer informatie.