welke dubbele longeerlijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yael_Tdh

welke dubbele longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:07

hey lieve bokkers,

ik ben van plan een dubbele longeerlijn aan te schaffen.
nu ben ik niet van plan hem heeeeel vaak te gebruiken, 1 a 2 keer per maand
dus eigenlijk mag het niet zo'm dure zijn.
nu kwam ik deze tegen bij divoza.
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... rlijn.html

is dit een fijne? en past hij door de ringetjes aan je longeersingel?
bij deze leek het mij zo handig dat je ook gewoon met 1 lijn makkelijk kunt longeren.
dat vind ik van die van Haanstra wel anders omdat die van die iellige uiteindes heeft als je me snapt :')
ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.
of andere goede ervaringen met niet al te dure lijnen.
ik zou tot de 30 euro willen gaan.

groetjes yael_my

mnkortleve

Re: welke dubbele longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:16

Ik vind dat geen fijne lijn hij is nl behoorlijk scherp in je handen.
Ik heb er 1 gehad met katrollen dat vond ik niets omdat de manen er tussen gingen zitten en hij behoorlijk stug en scherp was.
Ik heb er 1 gehad van Lammert Haanstra dat vond ik een fijne lijn om vast te houden, maar ik vond het niets dat hij aan elkaar vast zat.
Nu heb ik hele lichte touwen ronde net zoiets als een leadrope en die werken heerlijk.
Je kan ook gewoon op marktplaats kijken staan er genoeg op.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:30

owh dat is wel heel naar als het in je handen snijd.
dankje voor je tip

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:49

Ik heb ook die lammert haanstra gehad, maar ik vond het ook een onding. Ook het aan elkaar vastzitten vind ik niet fijn. Ik heb nu die van emiel voest, wel wat duurder, maar werkt echt heerlijk. Ze zijn wat zwaarder, waardoor de hulpen ook duidelijker zijn. Ik zou eens op marktplaats voor een 2ehandsje kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:06

Ik heb die van Lammert Haanstra. Ik moest in het begin erg wennen dat het vastzit aan elkaar maar nu vind ik het erg fijn. Erg zacht materiaal en het glijd goed door de ringen van de singel.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:22

Ik heb m'n hand een keer flink opengehaald aan zo'n longeerlijn als in het voorbeeld dat je zelf laat zien, vind het daarom geen fijne lijn (was dan wel met katrollen en dunne uiteinden).
Nu longeer ik met een longeerlijn zonder katrollen, met dunne uiteinden en zachte lijnen, maar mis de katrollen wel want vond ze handig omdat je ze alleen maar vast hoefde te klikken aan het bit :).

En een dubbele longeerlijn met dunne uiteinden kan je ook prima gebruiken als enkele longeerlijn mits je een longeerbitstukje gebruikt, anders schuurt het touw bij je paard en dat moet je niet willen natuurlijk ;).

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:34

auw, van al die open handen word ik helemaal naar. nee dan liever een iets duurdere dan open handen.
@djeradalover welk merk heb je dan?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:41

De lammert Haanstra-lijn vind ik wel een aanrader. Het is in het begin even zoeken hoe het fijn werkt omdat het uit 1 stuk is, maar het is zacht materiaal en ik vind dat je fijn kan doseren vanwege het touw wat door de longeersingel aan het bit zit. Als je loslaat gaat de lijn ook echt los :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:43

Ik heb de dubbele lange lijnen van Emiel Voest.
Liggen heerlijk in de hand.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:46

Ik heb ook zoiets als in de openingspost, maar dan wel van heel fijn spul wat niet schuurt en ook niet zulke musketons. Ik kan niet echt uitleggen hoe het er bij mij uit ziet aan de uiteinden :+
Ik heb ook jaren terug dubbele longe gehad van Haanstra (volgens mij, met de laatste 2a3 meter van dun rond touw en ook van die katrollen erop).. echt een verschikkelijk onding. Ten eerste omdat dan touw erg schuurt en paardliefs vacht kapot ging, en ten tweede omdat die katrollen alleen maar in de weg hingen, volgens mij konden die er niet af?, en de longe gaan natuurlij krechtstreeks naar het bit.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:58

Mijn Haanstra zitten geen katrollen aan :) Misschien dat er verschillende versies zijn?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:02

Dan waren ze misschien van een andere goeroe. Het heeft dus niet zoveel indruk gemaakt bij mij zoals je ziet haha.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:04

Dat zal niet voor niks zijn geweest wss :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:09

Ik heb ook goedkope gehad maar idd niet fijn, nu heb ik de lijnen van Emiel Voest en ben zeer tevreden.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:09

Ik heb die jij laat zien ook gehad. Inderdaad heel stug en niet fijn aan de handen. Ben toen met 2 lossen longeerlijnen gaan werken. Werkt prima alleen niet altijd even praktisch met het door de ringen van de singel te doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:39

bromfiets schreef:
De lammert Haanstra-lijn vind ik wel een aanrader. Het is in het begin even zoeken hoe het fijn werkt omdat het uit 1 stuk is, maar het is zacht materiaal en ik vind dat je fijn kan doseren vanwege het touw wat door de longeersingel aan het bit zit. Als je loslaat gaat de lijn ook echt los :)

Het gaat alleen los als je de buitenste lijn om de achterhand hebt. Wanneer de buitenste lijn over de rug terug gaat dan maakt het niet uit hoe los je het laat, want dan hangt het alleen aan de binnenzijde maar gaat de buitenste lijn niet losser hangen naar het bit, dit vind ik wel een groot nadeel wanneer je de dubbele longe niet langs de achterhand hebt.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:06

Yael_my schreef:
auw, van al die open handen word ik helemaal naar. nee dan liever een iets duurdere dan open handen.
@djeradalover welk merk heb je dan?

Ik weet niet welk merk het is, het is namelijk niet mijn longe maar het is of een LH of een namaak ervan :).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:03

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:25

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:36

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:47

ik heb juist ook die van lammert haanstra en vind het een geweldig ding!
de touwen aan de uiteinden gaan lekker makkelijk door de ringen van de singel en ze schuiven mooi door de bitringen heen.
ik vind het persoonlijk juist wel lekker dat het 1 geheel is.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 17:56

Is het heel erg wennen? Als je er voor het eerst gebruikt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:22

Best wel. Een les is wel aan te raden, je moet even handigheid krijgen met overpakken enz.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:18

Ik heb een dubbele longe van dergelijk materiaal als die uit de OP, die van mij bestaat dan wel uit twee delen, maar dat moet ook wel want de haken van die van mij passen niet door de ringen van de singel :P.

Maar ik heb dat ding eens overgenomen van een stalgenootje voor een paar euro, dus ik heb verder niks te klagen.

Niet heel fijn in handen, maar ik trek gewoon altijd handschoentjes aan als ik met dubbele longe werk.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:23

Ik heb gewoon een goedkope ooit eens op Equitana gekocht en er zelf 4 kleine haken aan geklikt (die wat je ook wel eens aan een hondenriem ziet: met aan 1 kant een clips zoals aan een halstertouw en aan de andere kant een dicht oog) en dit werkt perfect.
De haakjes klik ik vast aan aan de longeersingel en aan het bit zo hoef ik nooit door andere ringetjes te gaan.