Wat vinden jullie van het een martingaal of elastiek??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ooeveoo

Wat vinden jullie van het een martingaal of elastiek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:42

Heey,

Wie van jullie heeft ervaring met het rijden met een martingaal of een elastiek??

Ik heb een verzorgpaard waarvan de eigenaresse altijd een martingaal met buitenrijden om heeft, omdat het paard
nogal druk kan zijn buiten en graag wilt rennen.. (in een ver verleden heeft hij op de renbaan gelopen). Echter in de bak is hij over het algemeen heel relaxed en moet je hem juist vooruit rijden. Ze rijdt hem dan met een elastiek, omdat ze dat makkelijker vindt, dan hoeft ze niet zoveel moeite te doen om hem toch "ontspannen en goed te laten lopen".

Nu ben ik zelf zeer geïnteresseerd in natural horsemanship en ben ik dan ook begonnen met grondwerken met dit paard. Alleen zit ik er dus een beetje mee in mijn maag dat hij met tot nu toe met druk de ontspanning ingereden wordt.. Graag wil ik leren om een paard met zo min mogelijk druk te kunnen leiden/rijden etc.

Wie kan mij de voors en tegens vertellen van deze hulpmiddelen? En zou ik de eigenaresse ervan kunnen/ mogen overtuigen dat ze deze hulpteugels beter kan laten liggen?

Thanks alvast!

femkepien

Re: Wat vinden jullie van het een martingaal of elastiek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:46

Ik zelf ben ook vooral bitloos, en grondwerk enzo ingesteld. Nu heb ik een lease paard waar ik dus ook moet opwarmen met elastiek, gewoon omdat ze moeilijk omlaag te rijden is, ze blijft met haar hoofd in de lucht lopen, en ik zonder ervaring met aan de teugel rijden lukt het me dan ook niet. Natuurlijk staat de elastiek niet straks, ze kan haar nek nog strekken en als ze hem aan heeft wordt ze ook niet in de krul getrokken, ze loopt niet omlaag, maar net dat kleine beetje, dan lukt het wel.
Als je de elastiek'/martingaal goed gebruikt (niet strak) kan het geen kwaad.
Je zou wel kunnen aangeven dat ze eerst kan opwarmen met de elastiek en dan eraf, steeds wat langer :)

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:47

Een martingaal is niet erg zolang je hem goed gebruikt. Als het paard gewoon normaal loopt (dus niet helemaal met neus in de lucht) zou hij niet mogen inwerken. Elastiek heb ik niet echt ervaring mee maar dat lijkt mij wat minder

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:49

Rijdt de eigenaresse ook nog op dit paard of gaat ze dit weer doen?
Als bijrijder/ verzorger zul je toch uit moeten gaan van de mores van de eigenaar. Als je dat anders wilt, kan dat alleen met overleg.

Over de hulpteugels. Een martigaal als 'noodrem' vind ik geen bezwaar. Een goed gereden elastiek ook niet.

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:51

Ik snap dat het er ook weer aan ligt hoe strak je de hulpmiddelen hebt.. En dat het paard zelf "los" kan laten.. Echter, dwing je het paard toch een kant op.. Ipv dat het het vraagt..

Sowieso lijkt het mij logischer om met een lange teugel op te warmen, beide kanten op in stap, draf hetzelfde, eventueel in galop en daarna langzaam aan oppakken en kijken of je hem aan de teugel kunt rijden. Ik gebruik de hulpteugels sowieso niet, zij rijdt eerst in zonder en doet daarna de elastiek erom..

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:52

De eigenaar rijdt zelf 2 tot 3 keer per week, voornamelijk buiten en ik heb het geluk dat ze het prima vindt dat ik natural horsemanship met haar paard ga doen, als we maar geen tegenstrijdige hulpen gaan gebruiken, zodat het paard niet verward raakt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:54

Met een martingaal dwing je niet.
Je geleid alleen druk op een andere manier als het paard het hoofd erg hoog doet.

Elastiek is meer dwingend, dat wel ja. Als jij het kan zonder hulpteugels, is dat prima! Maar het blijft haar paard :) . Vraag anders eens waarom ze het eigenlijk doet, en overleg.

Hulpteugels zijn, mits goed gebruikt en 'tijdelijk', helemaal niets mis mee imo

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:57

Ik rijd mijn hafje met elastiek als we buiten rijden. Deze staat zo afgesteld dat ze niet haar hoofd flink de lucht in kan zwiepen. wanneer ze normaal loopt (niet overdreven naar beneden) heeft ze geen hinder van het stiek. en hangt deze dus "los"
Zo is het juist een beloning wanneer ze zich gedraagt en staat het stiek "strak" wanneer ze overdreven het hoofd omhoog gooit.
Ik heb dan ook geen geklungel met hulpteugels en dat ik dan per ongeluk toch "strak" houd terwijl ik los moet doen en andersom. werkt voor mij ideaal.

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:57

Ik begrijp dat ik niet tegen haar kan zeggen dat ze die hulpteugels niet moet gebruiken... Het is haar paard... Maar zou ik niet mijn mening mogen geven en zeggen dat het ook anders kan...? Of vinden jullie het onzin en geen probleem dat zij rijdt waarmee ze rijdt en ik het op mijn eigen manier doe en zoek naar wat natuurlijkers?

Een martingaal werkt inderdaad pas in, wanneer het paard zijn hoofd omhoog gooit, maar dan kan het ook direct goed pijnlijk zijn, het bit wordt ook in het gehemelte gedrukt... Een elastiek heeft constant druk, tenzij het paard zelf los laat.. Maar je kan het een paard ook vriendelijk vragen toch..? En meer op je benen en zit rijden..?

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:58

Ik vind het elastiek minder goed voor het paard omdat het paard minder goed zijn hoofd kan bewegen. Een martingaal vind ik zelf wel gewoon goed omdat het paard daar verder geen last van heeft want een martingaal zorgt er voornamelijk voor dat het paard het bit niet kan vastpakken en wegrennen.
Omdat je eigenlijk vooral vraagt welke hulpteugel t beste is voor dressuur enzo blablabla haha denk ik zelf toch de tieneman (als je dat zo schrijft) het paard word dan zonder al te veel druk naar beneden gevraagt. En met bijvoorbeeld uitstappen kan het paard gewoon lekker met zn hoofd in de lucht lopen ofzo.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:00

Dan is de martingaal verkeerd afgesteld, of is er verder iets mis.
Want het hele doel van de martingaal is juist meer controle (en pijn is minder controle ;) ) als het paard het hoofd omhoog doet. Het leid de druk anders, zodat je meer controle hebt.
Als een martingaal pijn doet, werkt hij juist helemaal verkeerd. Hij hoort juist geen pijn te doen, en ervoor te zorgen dat het bit goed te bereiken blijft. Als eht paard het hoofd heel hoog heeft, kan je nauwelijks met de teugels inwerken. Dan hoeft je paard het bit niet eens vast te pakken.
Dan werkt een martingaal in, door de druk om te leiden waardoor je nog wel wat te zeggen hebt.

Elke hulpteugel kan je misbruiken, of juist goed gebruiken.

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:02

Ik vind het geen verschrikkelijke dingen en ben geen ANTI persoon.. Echter, denk ik simpelweg dat het niet nodig is... Maar LoveBodin, wat jij inderdaad zegt.. Tijdelijk als hulp, maar pakt het echt het probleem aan op langere termijn..?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:07

Jazeker kan het heel veel problemen aanpakken!
Maar het is niet de bedoeling dat het altijd nodig is.
Martingaal is imo anders dan bijv. een slof. Maar alle hulpteugels kunnen als middel voor een doel gebruikt worden.
Zeker als de ruiter niet bekwaam genoeg is, en het paard toch wel goed moet lopen. Of de ruiter het nog moet leren. Of als het paard net even ergens doorheen moet.
Want het is soms wel degelijk nodig. Een paard dat heel vaak loopt, moet toch wel goed lopen om het vol te houden. En als de ruiter net dat beetje mist, kan een hulpteugel oplossing bieden. Naast les.
Ze zijn er om te helpen, om problemen door te komen.
Slof, martingaal, thiedeman, stiek. Allemaal kunnen ze helpen, mits goed gebruikt.

Het ligt aan de combinatie of een hulpteugel nodig is. De één kan het ene paard prima zonder iets rijden, de ander heeft een elastiek nodig.
Als jij het prima zonder kan, wil dat nog niet zeggen dat de eigenaresse het ook kan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:11

Ik denk niet dat het verstandig is om met de eigenaresse in discussie te gaan over haar aanpak en visie. In veel gevallen pakt dat verkeerd uit qua verstandhouding.
Als zij er geen probleem in ziet dat jij het zonder elastiek rijdt, zou ik dat gewoon proberen. Dit zal het paard echt niet schaden (het is een hulpmiddel.. en paard snapt het heus wel dat er een andere ruiter op zit).
Uiteindelijk zul je zelf wel merken wat werkt. Misschien overtuig je haar (en/of jezelf) van deze aanpak.
Gewoon stap voor stap, niet te grote ambities. Het is tenslotte niet jou paard.

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:13

Bedankt voor jullie berichtjes.

De eigenaar misbruikt te teugels in ieder geval niet, ze zitten niet te strak. Ze gebruikt ze voornamelijk omdat het "makkelijk" is. Is dat een goede reden vraag ik me af...? Ik wil graag de "moeilijkheid" opzoeken en me gaan richten op parelli en vrijheidsdressuur om uiteindelijk..... zonder enkel harnachement te kunnen rijden..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:15

vraag het anders, waarom ze het gebruikt. Toon interesse. Maar oordeel niet.
Ik zou inderdaad geen discussie aangaan, of 'belerende' dingen zeggen.

Een paard snapt echt het verschil wel tussen jou en haar :)

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:19

Oohh ik ben wel de laatste die oordeelt hoor.. Ik heb daar een hekel aan en juist daarom gooi ik dit op het forum, omdat ik benieuwd ben naar jullie ideeen erover.

Ik heb het haar juist gevraagd en het antwoord was dus omdat ze het makkelijk vindt. Maar goed, ik zie wel in dat er gewoon een verschil in passie en visie is.. En dat ik ook allang blij mag zijn dat ik "mijn ding" mag doen. Wie weet... Over een paar maanden merkt ze zelf verschil en dat ze ze niet eens meer nodig heeft? En anders.. Ook geen probleem van maken dus..

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:27

Als je het elastiek omdat het makkelijk is , vind ik het onnodig. Mijn lieveling loopt naar beneden als hij zichzelf ontspant, hoewel hij soms erg druk is.. Ik ben zelf ook van mening dat je de moeilijkheid beter kan opzoeken, en misschien komt ze er inderdaad wel achter dat ze het elastiek niet meer nodig heeft.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:11

Ik hou helemaal niet van zulke hulpmiddelen, en vind het helemaal niet nodig bij de meeste paarden. Ik zou ook proberen dat ze een keer zonder rijd en dan misschien wel ziet dat ze helemaal geen elastiek nodig heeft.

hartjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:32

ik zou hem om houden het is zo dat met deze hulpmiddelen ze gaan knabellen op het bit dan ontaspannen ze

Bellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:23

Wie weet kun je de eigenaresse een beetje aanvullen met jouw kennis en zo gezamenlijk tot een aanpak komen.