Ervaringen gezocht met de Rstor veiligheidsgreep!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Ervaringen gezocht met de Rstor veiligheidsgreep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 07:09

Ik wil graag vragen om ervaringen met de Rstor (http://www.rstor.co.uk).

Ik ben een paar weken geleden meer dan heel erg hard van mijn jonge paard af gevallen tijdens te uitstappen. Hij schrok ergens van en zette het op een rennen.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nu wat angst heb om de teugels helemaal los te laten, omdat hij er gegarandeerd vandoor gaat als hij schrikt (en schrikken doet hij nogal eens).

De veiligheidsgreep zou er voor moeten zorgen dat je in ieder geval houvast hebt, ook met een lange teugel. Ik hoef hem dus niet in zijn mond te trekken.

Wie heeft een RStor, en is het echt zo handig in gebruik als ik mij voorstel?

Ik hoop op veel reacties, positief of negatief, álles is welkom!

Peelie

kohtje

Re: Ervaringen gezocht met de Rstor veiligheidsgreep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:13

Een beugelriem om de hals?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:18

Dat ding is zo lang dat je daar niet voldoende houvast aan gaat hebben denk ik :)
Een halstertouw om de nek of een sperriepmje door de voortuig oogjes zijn dan denk ik fijner.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:21

Het lijkt mij geen praktisch dingetje. Tijdens het rijden heb je het continue vast, waardoor je teugelvoering beïnvloed wordt.
Als je bang bent om te vallen, dan is, zoals kohtje al zegt een riem om de hals, die je kunt vast pakken of een bokriempje net zo handig.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:32

Wij rijden de jonge paarden ook altijd met halstertouw om de hals. In het begin heb je die continue vast met je buiten hand..
Met mijn jonge paard heb ik dit erg lang gedaan totdat we op wedstrijd gingen.

Dat riempje van de video lijkt me niet handig, veel te lang..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 07:36

Een bokkeriempje moet je vastpakken op het moment dat hij gaat, en hij gaat in een klap zo snel, dat dat niet praktisch is. Je hebt totaal geen tijd om te reageren.

Een touw of riem om de hals geeft het zelfde 'probleem', dat moet je tijdens het gaan vastpakken.

bedoeling van deze riem is dat je gewoon alle bewegingsvrijheid hebt met je handen die nodig is, zoder daarbij gehinderd te worden. En je kan het gewoon blijven vasthouden als een zweepje zegmaar. Het is dus niet zo dat je er door gehinderd word, of in een keer aan moet denken als hij gaat. :+

Met een halstertouw heb ik heel lang gereden, maar dat is is deze situatie totaal niet praktisch meer, dat stadium zijn we al wel voorbij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:42

Juist door die bewegingsvrijheid gaat dit niet helpen.
Je kan bij wijze van ene halve meter naast je zadel hangen voordat je pas steun hebt aan dat ding door zijn lengte.
Ik vond het zelf altijd al ergelijk als het halstertouwtje net wat te lang was. Dan had je geen steun.

Een halstertouw kun je wel met 1 hand vast blijven houden.
En is het alleen met de lange teugel kun je onder gewoon rijden die los laten en met de lange teugel hem erbij pakken.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:33

Ik persoonlijk vind een halstertouw dan weer niks om dat het los om de hals van het paard ligt en daarom gebruik ik een bokriempje. Daar moet je gewoon handig in worden, juist met uitstappen kan dat makkelijk. Als ik uitstap op een paard wat ik niet vertrouw heb ik mijn teugels vast en in een hand heb ik al het broekriempje vast voor het geval hij iets "geks" doet. Het heeft mij al een paar keer geholpen. Of dit ding gaat werken, ik weet het niet het is inderdaad wel lang, voordeel wel, het zit aan het zadel vast maar je moet het wel continu in je hand vasthouden en zo kort mogelijk anders ben je sowieso te laat met dit
ding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:19

Wat ik er uit begrijp is dat je de lengte van het touw gewoon kan instellen.

Een halstertouw om de nek vin ik dus totaal onhandig. Daarbij geef ik dan al een remmende werking op de borst, alleen al omdat ik het vast hou.

bokkenriempje ga ik anders nog eens naar kijken.

Zijn er ook mensen die de eerst genoemde hulp daadwerkelijk eens gebruikt hebben, of nog gebruiken? Ik blijf er toch nieuwsgierig naar.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:31

thembi schreef:
Ik persoonlijk vind een halstertouw dan weer niks om dat het los om de hals van het paard ligt en daarom gebruik ik een bokriempje. Daar moet je gewoon handig in worden, juist met uitstappen kan dat makkelijk. Als ik uitstap op een paard wat ik niet vertrouw heb ik mijn teugels vast en in een hand heb ik al het broekriempje vast voor het geval hij iets "geks" doet. Het heeft mij al een paar keer geholpen. Of dit ding gaat werken, ik weet het niet het is inderdaad wel lang, voordeel wel, het zit aan het zadel vast maar je moet het wel continu in je hand vasthouden en zo kort mogelijk anders ben je sowieso te laat met dit
ding

ahum broekriempje bedoel ik dus bokriempje

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:36

Dat begreep ik :+

Sanji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:37

Volgens mij is het superhandig! Je hebt het vast als een zweep door de lengte beinvloed je niet je teugelvoering! Verder is de bedoeling dat je niet alleen houvast hebt bij een schrikreactie. Maar ook als je er wel vanaf valt blijft je bovenlichaam boven dus kom je niet op je hoofd terecht. De meeste mensen met letsel die van een paard zijn gevallen zijn de armen en het hoofd, omdat die het eerste naar de grond gaan.
Ik heb hem besteld voor mijn dochter omdat ze met een jong paard bezig gaat. stukje veiligheid!
Bij ervaringen zal ik nog eens reageren

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:54

Ik ben super benieuwd!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:52

Ik heb zelf een borsttuig vast aan het zadel en dan ligt er dus een mooi boogje voor het zadel, dit kan ik snel vastpakken als er wat gebeurt, beide vasthouden tegelijk is inderdaad wat onhandig omdat je wat verder naar voren gaat met je handen maar heb dat liever dan dat ik er naast vlieg.