[WN] Welke kleding bij welk onderdeel in de wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flirt

Welke kleding bij welk onderdeel in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:29

Ik heb een vraagje. Ik zou graag willen weten bij welke discipline je welke kleding hoort te dragen in de show.
Wanneer een showblouse en wanneer een slinky. En is het verplicht om met lange chaps te rijden of is een zwarte spijkerbroek genoeg
om mee te beginnen? Ook vraag ik me af of je bij de showmanship een pak (jasje,pantalon en slinky?) aan moet of dat je met je showblouse mag starten met pantalon.
Wie helpt mij uit de brand?? _/-\o_ :j

Eileen_

Re: Welke kleding bij welk onderdeel in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:41

uit het regelboek:
In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende
westernkleding te dragen. Daartoe behoren westernlaarzen
en westernkleding met lange mouwen hoge boord/kraag, de
stijl hiervan is vrij. Kleding moet schoon, netjes en passend
zijn. Passend als bedoeld in niet uitdagend/aanstoot-gevend.
Bij In Hand onderdelen mag de begeleider geen chaps of
sporen dragen. Bij het betreden van de wedstrijd- en
inrijarena moeten hoed c.q. helm/cap en startnummers
gedragen worden

In de L5 maakt het allemaal niet zo veel uit. Als je maar een blouseje, broek over de laarzen, westernlaarzen en een cap op hebt. Ik ben ook gewoon zo gestart, en geen reacties op gekregen :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:07

ligt eraan waar je gaat starten. bij de wran is het allemaal wat soepeler qua showkleding dan bij bv de aqha.

Flirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:34

Okee, ik ga haar eerst bij de WRAN en als dat goed gaat bij de AQHA uitbrengen.
Ik heb namelijk een showblouse, een zwarte spijkerbroek en westernlaarzen en een hoed/cap.
Dat moet dus genoeg zijn om bij de WRAN te starten neem ik aan.
Op wedstrijden zie ik altijd dat mensen per onderdeel een andere outfit hebben, vandaar mijn vraag.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:37

Bij de wran L5 maakt t biet zo veel uit nee :)
Misschien is t handig om ook snel ff regelboek door te nemen (niet helemaal natuurlijk, gewoon de dingen die handig zijn)
http://Www.wran.eu , in de zoekbalk regelboek, de 2e en dan die eerste (van 2011) 'downloaden'

Flirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:46

Ja daar gaat het niet om ik heb het regelboek al lang doorgelezen maar de vraag is bij welke discipline je wat draagt. Maar goed ik vraag het wel aan iemand op een wedstrijd. Bedankt ik laat het topic weer verwijderen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:33

Bij WN-EV is er een topic do's en don'ts hierin staat wat gebruikelijk is bij wedstrijden. Alleen zijn sommige reacties daar wel wat overdreven voor een beginnende WRAN ruiter. Je kunt prima een L5 proef winnen als je niet voldoet aan alle do's zolang je maar wel aan de regels van het regelboek voldoet.

Mooie lange zwarte/donkere spijkerbroek, blouse en cap. In de L5 rijden de meeste ruiters in broek maar chaps kan ook prima als je dat mooi vindt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:38

Flirt schreef:
Ja daar gaat het niet om ik heb het regelboek al lang doorgelezen maar de vraag is bij welke discipline je wat draagt. Maar goed ik vraag het wel aan iemand op een wedstrijd. Bedankt ik laat het topic weer verwijderen

Dat zou jammer zijn, ik lees mee als shownoob en ook ik vraag me bij voorbeeld af waarom de ene deelnemer elk onderdeel in dezelfde outfit rijdt terwijl een ander zich tussendoor verkleedt. Ik ga er dan maar van uit dat dat afhankelijk is van persoonlijke voorkeur en van hoe veel geld en moeite je het waard vindt.

Daarnaast vraag ik me ook af of sommige blingbling showkleding voor bij voorbeeld een trailproefje niet wat over the top is, bij voorbeeld.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:07

@ koper - "...Daarnaast vraag ik me ook af of sommige blingbling showkleding voor bij voorbeeld een trailproefje niet wat over the top is, bij voorbeeld. "
waarom zou dat ? ook al ben je beginner, mag je je nog wel netjes aankleden. er staat nergens, dat je als beginner je sober , of in een houthakkersblousje moet kleden.
als je er niet in wilt investeren, prima.maar als de rest wel een redelijk leuke showoutfit aanheeft, steek je toch wel wat af.
showoutfit is toch wel gewenst. je hoeft alleen geen 1600 $ uit te geven voor een tuniek.maar een Zeemanblouse vind ik ook overdreven..je gaat ook geen wielerwedstrijd rijden in een joggingbroek. een beetje decorum mag wel..
dress to impress, weetjewel ;)

Flirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:30

Kijk daar heb ik wat aan _Cindy ik ga gelijk kijken.
Ik vind het juist leuk dat mensen voor elk onderdeel een andere outfit hebben en ik vind ook dat over de top erg mooi kan staan. Ik heb zelf ook een net niet over de top showblouse zwart met goud en bling bling bij arthur gekocht. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen daar evenveel voor uit wil geven en een simpelere blouse ook mooi staat, en het ook niet uitmaakt omdat het gaat om hoe je rijd of je je paard showt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:13

ik heb door meerder show blouse in mijn kast hangen. maar draag er maar 1 op show ( ik start ook wran)
waarom heb ik er dan meerder zodat ik kan afwisselen op wedstrijd en ik niet "herkend " ga worden aan mijn kleding..

ik heb plannen om in de toekomst aqha /nqha te starten maar je heb kans dat ik dan wel ga wisselen van blouse

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:33

in de VS is het heel gebruikelijk, om ieder seizoen te starten in een (dure ) nieuwe outfit.

ben het met je eens, hutch ! ik wil ook niet uitgetekend orden in altijd hetzelfde ;) beetje wisselen/combineren doet wonderen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:15

spicegirl sommige setjes zijn erg duur inderdaad maar dat kan mijn porto echt niet lijden...
op advies heb ik nu via ebay 2 leuke blouse gekocht omgerekend ben ik rond de 37 euro per blouse kwijt en dan waren de verzend kosten 9 euro ..
ik had er net 1 bij arthurs gekocht voor 129 euro ..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:00

je kan best wel wat leuks vinden voor een klein bedrag. moet je wel ff geduld hebben, en dagelijks ff kijken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:28

Flirt schreef:
Kijk daar heb ik wat aan _Cindy ik ga gelijk kijken.
Ik vind het juist leuk dat mensen voor elk onderdeel een andere outfit hebben en ik vind ook dat over de top erg mooi kan staan. Ik heb zelf ook een net niet over de top showblouse zwart met goud en bling bling bij arthur gekocht. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen daar evenveel voor uit wil geven en een simpelere blouse ook mooi staat, en het ook niet uitmaakt omdat het gaat om hoe je rijd of je je paard showt.

Ja, tuurlijk staat het mooi maar het moet wel matchen met je rijden. Als je bagger rijdt kun je nog zo opgedoft verschijnen maar je rijdt nog steeds even slecht. Ik denk dan: investeer liever in (andere/betere) training in plaats van in je kleding. Je schept verwachtingen met je überhippe showblouse en exclusieve chaps, die moet je dan wel waar weten te maken, denk ik dan.

Kan me ook voorstellen dat je bij voorbeeld voor een pleasureklasse iets anders aantrekt dan voor een trailparcoursje. Dat bij het ene onderdeel de outfit meer meeweegt dan bij de andere?

De opmerking over niet herkend worden aan je kleding snap ik niet helemaal. Je hebt toch nog steeds hetzelfde paard en startnummer enzo? :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-06-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:31

daarom hoef je niet uitgetekend te worden in 4 jaar hetzelfde te dragen. als je steeds een bruiloft feestje hebt, draag je toch ook niet altijd hetzelfde, ondanks dat dezelfde persoon erin zit ?
en wat bagger rijden betreft ; je rijd zo goed mogelijk. een mooie outfit complementeerd dat. en altijd nog beter als bagger rijden, en dito eruit zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:34

Nee tuurlijk rijd je niet jarenlang rond met dezelfde spullen maar om jezelf nou 3 keer te verkleden op een dag? :=

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:35

wel als het verschillende onderdelen zijn. voor IHT en halter heb je toch een andere outfit nodig. en als je ervoor, en erna moet rijden, is het 3 x omkleden. geeft niks :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:39

Ik neem doorgaans maar 1 setje (showblouse + blanket) mee op wedstrijd, bij een meerdaagse show wissel ik wel af :j
Ene dag bruin, andere dag zwart :D Binnenkort komt daar nog een nieuw setje bij *D

*edit* Voor halter, IHT, en showmanship heb ik uiteraard ook een aparte outfit :j
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 17-06-13 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:40

Ja okee, in hand is een ander verhaal.

Maar stel je rijdt eerst trail, daarna hms en dan nog pleasure. Stel dat je überhaupt de tijd hebt óm je te verkleden. Waarom zou je? Tenzij je pro bent maar ik denk niet dat dat voor de gemiddelde bokker opgaat.

Andere chaps aantrekken vind ik één ding. Maar je hele outfit, inclusief blanket, verwisselen? Drie keer op een dag? Zijn er echt mensen die dat doen?

En alsof iemand het ziet of je nou de ene zwarte broek aan hebt of de andere :+

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:59

Koper schreef:
De opmerking over niet herkend worden aan je kleding snap ik niet helemaal. Je hebt toch nog steeds hetzelfde paard en startnummer enzo? :o

als je zo als ik nu 3 wedstrijden achter elkaar dezelfde jury heb dan is een wisselen van kleding een goede optie want ze weten aan het paard en de kleding volgens mij echt wel wat je de vorige keer fout gedaan heb..
maar dat is mijn mening

koper 3 keer verkleden ja waarom niet in de trail rij je bv met een stoere blouse
de hms met een sportieve slinky met hesje en de pls met een mooie opvallende blouse

als ik het kan zou ik het doen

toch wel benieuwd wat jullie dan in de in hand trail dragen
ik zelf heb het 1 keer gestart en had een zwarte spijker broek aan met een groen colbert jasje met zwarte slinky er onder..
ben erg aan het twijfelen of ik het niet als vast onderdeel ga starten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:41

Koper schreef:
Ja, tuurlijk staat het mooi maar het moet wel matchen met je rijden. Als je bagger rijdt kun je nog zo opgedoft verschijnen maar je rijdt nog steeds even slecht. Ik denk dan: investeer liever in (andere/betere) training in plaats van in je kleding. Je schept verwachtingen met je überhippe showblouse en exclusieve chaps, die moet je dan wel waar weten te maken, denk ik dan.

Kan me ook voorstellen dat je bij voorbeeld voor een pleasureklasse iets anders aantrekt dan voor een trailparcoursje. Dat bij het ene onderdeel de outfit meer meeweegt dan bij de andere?

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik wil juist goed voor de dag komen bij een show. Het laat ook zien dat je er echt over nadenkt. Natuurlijk hoef je niet meteen met het duurste zadel aan te komen (ik kan me ook niet voorstellen dat dat in de WRAN L5 veel gebeurd...) En waarom minder bling in de trail? Omdat trail niet gaat over de combinatie, maar het met goed gevolg afleggen van de proef? Ook dan geeft het toch net dat beetje extra als het er allemaal tip top uitziet? En daarnaast -persoonlijke mening- als ik prut rijd, start ik niet eens.

TS: Het topic waar _Cindy je naar verwijst is prima om te zien hoe je jezelf en je paard hoort te "groomen" per onderdeel.