Borsttuig voor naar achter -en opzij schuivende Barefoot?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liamssfork

Borsttuig voor naar achter -en opzij schuivende Barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 11:32

Hierbij even een nieuw topic.. Heb namelijk gezocht naar het antwoord op mijn vraag maar kon die niet echt duidelijk vinden en de meeste topics waren 4 jaar of ouder.

Ik heb een tinker van net 4 jaar oud, zoals sommigen misschien wel weten, en ben hem op het moment 1x per week aan het doorrijden omdat hij nog erg in de groei is. Maar nu het probleem... Ik zweer namelijk bij de Barefoot cheyenne (die ik dan ook voor hem heb) maar doordat meneer een minimale schoft heeft en gewoon niet absurd breed is gebouwd schuift het zadel heel erg opzij en naar achteren.
Is dit op te lossen met een borsttuig (Barefoot borsttuig etc. liefst eentje met brede banden)? Of is er misschien een andere oplossing voor dit probleem? Een ander zadel zit er namelijk niet in.. Ik moet en zal de cheyenne houden :oo, verder ligt hij dan ook gewoon goed!

Ik hoop dat iemand mij een stukje verder kan helpen!

Caira

Re: Borsttuig voor naar achter -en opzij schuivende Barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:50

welke maat pommel heb je erin?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:52

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:53

De goede pommel, een banaansingel en... Dubbele inlages en/of je pad poetsen. Scheelt een hóóóp.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 12:00

Ik heb de standaard maat pommel erin, m is dat geloof ik? Moet ik een kleinere hebben misschien?
Ik ga even informatie zoeken over die banaansingel!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:04

Wat voor dekje heb je eronder liggen, met wat voor onderkant? Ik heb mijn haflinger een poosje gereden met Barefoot London met een pad met gladde onder- en bovenkant. Het dekje schoof dus, en ook nog eens het zadel op het dekje.
Ben daarna overgestapt op een originele barefoot pad en toen blijf hij netjes liggen.

En wat voor singel heb je? Het schijnt dat een elastische singel ook beter blijft liggen. Ik heb mijn pony ook met een banaansingel gereden, dat scheelde al een hoop, maar rij momenteel met de barefoot elastische singel en dat werkt ook prima.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 12:09

Ik heb de bijpassende pad van Barefoot voor de Cheyenne eronder met vilten onderkant en de inlages bedekt met schapenvacht. Ik heb zelf ook de elastische singel van Barefoot en vind ik dan ook erg fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:39

Leg je het zadel niet gewoon iets te ver naar voren bij het opzadelen? :)

Op zich is dat echt 99 van de 100 keer de reden dat een Barefoot naar achteren schuift :j

En als een Barefoot wat te ver naar voren wordt gelegd, dan heeft hij ook geen goede grip, waardoor hij zijwaarts instabiel gaat liggen.

Heb ik bij die van mij ook, als ik hem maar een heel klein pietsje te ver naar voren leg, dan gaat het zadel alle kanten op schuiven en zit ik voor geen meter. Leg ik hem dan iets verder naar achteren (op de juiste plek) dan zit hij als een huis +:)+

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:46

Ik leg hem eigenlijk zo dat de uitsparing van de pad precies boven het kleine bobbeltje schoft ligt. Ik zal straks even een foto plaatsen hoe hij dan ligt als ik erop zit.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:29

Afbeelding

Zo heb ik hem liggen als hij nog niet is verschoven -moment opname (benen)-
Is dit te ver naar voren? Moet zeggen dat ik het ook een beetje lastig vind om in te schatten waar hij hoort te liggen vanwege die schoft. Geeft afentoe een beetje een vertekend beeld haha

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:46

Niemand meer?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:51

Als je een zadel erop legt, leg hem dan iets te ver naar voren en trek hem zachtjes naar achteren tot je voelt dat hij 'stopt' daar hoort je zadel te liggen. 9 v/d 10 ruiters 'kwakt' hem er maar op of denkt dat hij hem op de juiste plaats legt. Je hebt dus best kans dat je zadel op de juiste plek glijd.

Maar een andere singel, kijken of je de juiste pommel hebt of de onderkant schoonmaken van je pad doet ook wonderen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 23:27

Klopt dit doe ik ook eigenlijk altijd, dat naar achteren glijden. De pad is nu 3x gebruikt dus niet vies of wat dan ook

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 23:00

Bedankt voor de tips! Het zadel lag inderdaad net iets te ver naar voren. Ook is de pommel aangepast (van L naar XXL) en heb ik een kleinere maat singel angeschaft. nu ligt mijn barefootje als e nhuis

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:42

Mooi zo!

Zo gaat het meestal: even wat kleine aanpassingen en dan ligt het gewoon super stevig, dàt is normaal en schuiven niet :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:59

Super zeg! Van je pommel had ik verwacht, verder heel veel succes er mee en met je tink :).

Owja die pb was niet de bedoeling daarom verwijderd (moest je het je afvragen)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:11

Bedankt! Haha geen probleem had al zoiets verwacht @hetlevenwint.
P.S. Hoe zet ik hier een slotje op?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:18

Nog een kleine toevoegingen, voor het geval dat (zag het er zo niet bij staan), ik heb op mijn 4 paardjes ook barefoot zadels waaronder 3 cheyenne. Maar ik zweer bij de barefootpads met antislip. Die met bond gaan toch af en toe wat glijden als we er een ruiter op hebben die niet helemaal stabiel/recht zit. Dus dat zou ook nog iets kunnen helpen mocht het (later) nodig zijn.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:16

ydnew schreef:
Nog een kleine toevoegingen, voor het geval dat (zag het er zo niet bij staan), ik heb op mijn 4 paardjes ook barefoot zadels waaronder 3 cheyenne. Maar ik zweer bij de barefootpads met antislip. Die met bond gaan toch af en toe wat glijden als we er een ruiter op hebben die niet helemaal stabiel/recht zit. Dus dat zou ook nog iets kunnen helpen mocht het (later) nodig zijn.

Verkoopt barefoot die? ik heb er gewoon eentje met band en vilt, de bijpassende zegmaar.
Ik heb er nu geen last meer van maar ga het onthouden! :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:19

Anti slip is voor paarden met een gevoelig velletje vaak niet geschikt. Ze kunnen er echt nare schrijnende plekjes van krijgen. Let daar dus op.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:20

ja die van mij zijn barefoot en grandeur