ppff lastig, welk zadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Samuraj10

ppff lastig, welk zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 11:13

Hai bokkers,

Sinds een paar maanden heb ik een super lieve bonte 3 jarige ruin. Inmiddels volop bezig met werken aan de hand, en zo af en toe longeren.
Gaat onder begeleiding heel goed!

Maar nu mijn vraag, paardje heeft een vrij hoge schoft, dus wat voor zadel zou daarbij kunnen passen, aangezien het moment van zadelmak maken en inrijden steeds dichterbij komt.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:25

Ga naar een zadelmaker :D!
Die kan je precies helpen met het vinden van een goed zadel!

Samuraj10

Re: ppff lastig, welk zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 11:34

Haha ja das waar, voorlopig is het nog niet zo ver, eerst maar eens een beetje spieren kweken..

Hij is ook nog lekker overbouwd, dus nu eerst op de grond aan het werk, vinden we allebei superleuk om te doen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:41

Zodra je van plan bent om in te gaan rijden kan boomloos heel handig zijn.

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 12:34

Hmm boomloos, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Hoor er wel vaak heel goede dingen over.
Ga mij er eens in verdiepen.

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:46

Samuraj10 schreef:
Haha ja das waar, voorlopig is het nog niet zo ver, eerst maar eens een beetje spieren kweken..

Hij is ook nog lekker overbouwd, dus nu eerst op de grond aan het werk, vinden we allebei superleuk om te doen.

Ik snap dit antwoord niet want je bent toch op zoek naar een zadel? Wil je er eerst gewoon een zadel op gooien dan zonder zadelmaker?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:48

adrie256 schreef:
Samuraj10 schreef:

Ik snap dit antwoord niet want je bent toch op zoek naar een zadel? Wil je er eerst gewoon een zadel op gooien dan zonder zadelmaker?

Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze wil eerst spieren opbouwen en vertrouwen krijgen van het paard. Ze wil er nu alleen al in verdiepen wat voor zadel het beste is voor haar paard.

TS: uiteindelijk zul je toch een zadelmaker erbij moeten halen. Ik heb een boomloos westernzadel, hoe de dressuur/veelzijdigheids zadels zitten heb ik geen verstand van, maar ben zeer tevreden over het westernzadel!

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:51

Ik begrijp uit het antwoord dat ze opzoek is naar een zadel. Er wordt geopperd een zadelmaker erbij te halen en dat hoeft niet omdat er spieren gekweekt moeten worden?

Dat antwoord snap ik niet..

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:54

adrie256 schreef:
Ik begrijp uit het antwoord dat ze opzoek is naar een zadel. Er wordt geopperd een zadelmaker erbij te halen en dat hoeft niet omdat er spieren gekweekt moeten worden?

Nee, dat zei ze niet. Ze is uiteindelijk op zoek naar een zadel, voor nu vraagt ze om advies welk zadel dit zou kunnen worden. Ze is nu nog bezig met grondwerk en spieren kweken. Ze heeft het idee van de zadelmaker erbij laten halen niet weggeslagen oid... Dit doet ze niet eerder dan wanneer het echt zo ver is.

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:56

Friso_lover schreef:
adrie256 schreef:

Nee, dat zei ze niet. Ze is uiteindelijk op zoek naar een zadel, voor nu vraagt ze om advies welk zadel dit zou kunnen worden. Ze is nu nog bezig met grondwerk en spieren kweken. Ze heeft het idee van de zadelmaker erbij laten halen niet weggeslagen oid... Dit doet ze niet eerder dan wanneer het echt zo ver is.

Dan heb ik het verkeerd begrepen/gelezen

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 15:00

Even voor de duidelijkheid, ik ben me alleen aan het verdiepen in zadels, natuurlijk komt er een zadelpasser als het zover is.
Voor nu probeer ik uit te vissen wat de mogelijkheden zijn qua zadel.

Samuraj krijgt echt niet zomaar een zadel op zijn rug gekwakt, maar wil voor mijzelf vast uitzoeken, wat goed bij zijn hoge schoft zou passen. Das alles.

Excuses als ik onduidelijkheid heb veroorzaakt :#

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:31

Wat je ook kunt doen is een zadel met verwisselbare boom, of zo'n flex (?) Zadel. Kun je de bomen altijd verwisselen als je al twijfelt wanneer het paard in de breedte groeit qua bespiering. Wintecs zijn ook erg fijne zadels :)

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:55

Friso_lover schreef:
Wat je ook kunt doen is een zadel met verwisselbare boom, of zo'n flex (?) Zadel. Kun je de bomen altijd verwisselen als je al twijfelt wanneer het paard in de breedte groeit qua bespiering. Wintecs zijn ook erg fijne zadels :)

Wintec heb ik idd van gehoord, wel heel handig dat je daar de boom van kan veranderen. Heb nl geen idee wat mijn lieve bonte vriendje gaat doen qua breedte en ook qua schofthoogte :j

Kun je mij uitleggen wat ik me bij een flex moet voorstellen? :(:)

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:08

Ongeacht wat voor type zadel je gaat kiezen zou ik ook eens goed letten puur op het gewicht van het zadel. Sommige exemplaren wegen behoorlijk zwaar. En dus allemaal nutteloze last.
Ik heb destijds voor een Euroriding gekozen, dressuur in mijn geval.
Dit zadel weegt, ten opzichte van de meeste zadels, vrij licht en had voor mij de voorkeur. Succes met de zoektocht :)

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:15

Thanx voor de tip whoknows, daar zal ik zeker rekening mee houden. Ben we een voorstander van een fijn licht zadel, heb nog niet echt een voorkeur voor dressuur of veelzijdigheid. In ieder geval een zadel waar ik de eerste jaren mee vooruit kan :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:27

Flex zadels vormen zich naar de rug van het paard. Maar hier heb ik zelf niet zoveel ervaring mee.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:32

Mijn arabier heeft een hoge schoft en ronde ribben. Voor hem past Rosnner goed, niet te duur. Zadelmaker er bij gehaald, was allemaal prima