Vraag over sidepull, past hij wel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Vraag over sidepull, past hij wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:13

Even een snelle vraag over een sidepull hoofdstel dat ik heb voor mijn verzorgpony.

*De ringen waar de 2 straps aanzitten die leiden naar de neusband zitten op de wang van de pony die ik rij ipv eronder. Ik vroeg mij af tot hoever dit een probleem is.

Afbeelding
De altijd super vrolijk kijkende Chanel, hier met haar 'blije' gezicht :) Wat een heerlijke nukkige merrie <3

TurdusMerula

Re: Vraag over sidepull, past hij wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:15

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:17

Side pull betekend niet dat het op de wang hoort te zitten. Anders was het 'cheekpull' geweest.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:37

Beetje vriendelijker mag ook wel...

Nee want je 'pullt' niet aan de 'cheek' je 'pullt' het hoofd op'zij'.... wang is het deel bij de kiezen, daar hoort de sidepull wel degelijk te zitten, jij bedoelt waarschijnlijk het jukbeen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 23:01

Ik bedoel de wang, de ring ligt meer daarop dan dat het onder de jukbeen ligt (waar na mijn weten deze hoort) Hij staat op zijn aller kleinst het hoofdstel (is een kleine tinker, met en zeer klein hoofd) en ik vroeg mij af of hij daardoor 'te groot' was of dat dit gewoon mag met een sidepull. Jammer genoeg koop je die dingen bijna alleen maar in 'full' waardoor je met kleinere dieren snel dit probleem krijgt (hierdoor vervormt hij wat, de harde 2 straps die van de ring naar de neusriem gaan staan wat van het hoofd af ipv erop te liggen. Wat zou gebeuren als de ring onder de jukbeenderen zou komen te liggen. Wat bij Chanel niet het geval is.)

En ja, ik had wat vriendelijker mogen klinken.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:05

Als ik deze foto met die van jou vergelijk, dan lijkt die van jou wat te hoog te zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 23:11

Ik heb hem precies op het harde deel liggen van de neus, niet op het zwevende deel. En ja, hij lijkt heel hoog te zitten inderdaad maar dit is op zijn 'grootst' veel kleiner kan hij niet :P Het is een erg gevoelige merrie. Heb nu zeemleer op de neusriem gedaan om het ruwe van de neusriem weg te halen.

Geloof me.. ze vermoord je als je haar teveel tegenwerkt. Het is echt een waarmee je moet kunnen samen werken, en moet kunnen lachen om haar streken. heb aardig wat met haar bereikt in die korte periode dat ik met haar werk. Ze bewees van de week met een buitenrit dat ze wel even ergens langs durfde met mij :) liep zo alle paarden snel voorbij die mee waren (en het heel spannend vonden) om zelf op de puntjes van haar hoeven langs de enge obstakels te gaan. Gewoon laten zien dat ze het kan! dat ze het durft en bovenal, dat ze het voor mij wil doen. En de 2e keer rijden toen ze even contact met me verloor (ik gaf haar een wat langere teugel) werd ze erg nerveus, ze houd van contact en weet graag dat je er voor haar bent :) Prachtbeest! waar je wel gevoel voor moet hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:19

Ik zou er persoonlijk niet graag mee gaan rijden zo, omdat de hele zijkant zo dicht bij het oog ligt.
Ik zie dat zelf liever een stuk lager zodat de ogen veilig zijn als er eens iets raars gebeurt onderweg.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:27

Pmarena: Kan dit dan versteld worden dat het wel goed zit, of is deze sidepull dan niet goed? Bij mijn sidepull zit het ook dicht bij zijn oog, wat ik zelf ook niet super vind, maar weet niet wat ik (of TS) daar aan kan doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:31

Vaak is een langere frontriem de enige mogelijkheid, want die trekt het bakstuk zo omhoog....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:37

Ik heb het probleem met het 'dicht bij de oog' opgelost door een riempje van de ene ring naar de andere te doen. Veel (na mijn beter ontworpen, zie foto 2 en 3 in de post van kitty1995) sidepulls hebben deze standaard om juist te voorkomen dat hij in het oog schuift. Daarbij 'trek' je de lederen band weg bij het oog. Als ik hem zonder dit riempje gebruik schuift hij er inderdaad in. Ik zal vanmiddag even een foto maken hoe ik het heb opgelost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:51

Als echt aanpassen een optie is dan is dat het beste inderdaad :j

Ik heb zelf expres een hoofdstelletje in halster-model laten maken, met een ring op de kaak zeg maar zodat er een mooie knik komt tussen kopstuk en bakstuk :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:56

Het is ook een kwestie van uitproberen waar je paard zich het beste mee voelt. Ik rijd mijn 2 paarden met hetzelfde bitloze hoofdstel, maar bij de ene ligt de neusriem veel lager dan bij de ander. En toch werkt het zo bij beide goed.

De ligging heeft trouwens niks te maken met de term 'sidepull'. Sidepull wil alleen zeggen dat de werking bestaat in het zijwaarts vragen (dus niet trekken!) van het hoofd. Bij andere bitloze modellen is er niet (alleen) zijwaartse (sidepull) werking, maar bijvoorbeeld ook achter de oren.

In mijn profiel staan veel foto's van mijn paarden met een bitloos hoofdstel. Dan kun je ook zien hoever het van het oog af zit.
Laatst bijgewerkt door simodi op 13-06-13 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:57

Vind het alleen erg jammer dat ik als koper van zo'n product hem koop voor 60 (?)( weet het merk niet, logo is een klaver iemand een idee?) En vervolgens hem eerst mag gaan aanpassen. Zou het bedrijf wel eens willen informeren over hun tekortkoming als het gaat om dit product en dat men er goed aan zou doen wat aanpassingen erin te gooien. Zoals verschillende maten en het verplaatsen van de keelriem naar die 2 ringen.

@simodi, sidepull mag nooit en ter nimmer op het 'vliegende' deel van de neus liggen. Ik ga me daar dus ook niet aan wagen. Wat niet past past niet, je gaat zeker op een levend dier niet iets passend maken (wel bv als je wat in je tassen ramt.. dat maakt niet uit. tenzij het een doos met kittens is.. dan niet) En ja, het is inderdaad uitproberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:10

TurdusMerula schreef:
SIDEpull, ze horen iets op de wang te zitten. :)

Edit: hier wat voorbeeldjes: http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... catId=2439

Side betekent dan altijd nog FLANK, als we toch gaan liggen bitchen met hoofdletters en alles erop en eraan.

TS ik vind 'm ook wat hoog zitten, die ring zou ik inderdaad wat meer onder het jukbeen zien. Ook vind ik het bakstuk wel érg dicht langs het oog lopen.

Geen idee hoe je dat zou kunnen oplossen := Maar helemaal passend lijkt dit mij niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:52

Koper, ik 'bitch niet met hoofdletters en alles erop en eraan', dus ik kan je reactie niet zo goed waarderen. Als je twijfelt aan de intentie van mijn bericht kun je daar dan beter even naar vragen.

ts, ik herken het altijd grote maat zijn van sidepulls eigenlijk niet. Wel het naar de ogen schuiven, dat scheelt per model en ook de frontriem kan inderdaad duidelijk invloed hebben.
Ik heb alleen nu de indruk dat je eigenlijk wel goed weet wat je wilt, maar het model net niet lekker vind. Klopt dat?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 15:12

Hey, als ik haar reactie ge-bitch vond dan bitch ik lekker zelf terug. Ben verdorrie bijna 32 kan echt wel voor mezelf opkomen. Als ik ruzie wil met Turdus dan doe ik dat lekker via PM met heuse scheldwoorden en bedreigingen. Het is ons feestje, jullie zijn niet uitgenodigd.

Maar inderdaad Turdusmerula, ik ben niet wild van dit model en heb hem net ook boven in het kastje 'geflikkerd' ze reageerd na mijn idee beter op touwhalster en gewoon bit. Dan ga ik niet aankloten met dit model. Als het niet past dan past het niet. Ik ga zeer zeker hem niet lager hangen zoals meerdere voorstellen (na mijn idee moet je je dan even inlezen over hoe je een sidepull instelt) omdat hij dan gewoon te laag komt.

Zondag jarig, ,misschien eens gaan kiekeloeren naar bosal? of een mooi rij-touwhalster. Ik denk dat het laatste veel nijdiger inwerkt dan een bosal... heb ik dat goed? fout? (alleen reageren als je daadwerkelijk weet waar je het over hebt. Anders kan ik zelf ook een banketstaaf verhaal ophangen :) )

Foto's van vandaag. Ik was er niet wild van moet ik zeggen (en de pony ook niet, maar het waait dan ook ontzettend vandaag)
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:58

Niet lüllig bedoelt, maar ik vind het er niet uitzien zo met die lompe riem eraan :P

Het geheel past nu nog niet zo mooi en ik vind het allemaal wat te grof staan rond dat kopje :)

Touwhalster is naar mijn mening prima, ik ben toch al geen fan van side-pulls....levensgevaarlijk als die van mij daarmee de kolder in haar kop krijgt :=

Dan heb ik veel meer aan een touwhalster :j

Bosal is leuk, maar ook weer vrij lomp en vormvast. Ik hou van de eenvoud van een touwhalster.
Altijd perfect passend te maken, weinig rommel rond dat kopje en gewoon een prima rem, en als je een CRB neemt dan heb je ook nog een prima stuur :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:09

Het is inderdaad veel meuk aan zo'n klein koppie. Je zou haar eens moeten zien met een normaal hoofstel.. dan zie je haar bijna niet meer. Vorige week een buitenrit gereden met een touwhalster met daarover een westernhoofdstel zonder neusriem en dat ging eigelijk erg goed. Ik denk dat ik het maar lekker daar ophou en voor het touwhalster een mooie Mecate aanschaf (nog mensen met shop tips daarvoor? kan echt alleen maar justwestern vinden)

Ik vind net een winkel die bosal pakket verhuurd. Kan ik proberen zonder dat het echt klauwen vol geld kost :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:36

Een bosal werkt echt veel scherper in en is niet gemaakt om met aanleuning te rijden, houd daar rekening mee. Je vind in de faq op WN een hoop shops, daar staan ook meer adressen dan justwestern.
Nogmaals, wees voorzichtig want de inwerking is absoluut anders. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:50

Ik heb hier zowel nylon als paardenhaar mecates liggen maar zelf ben ik er geen fan van.... gewone teugels zijn toch een stuk handiger.

Of je moet echt graag direct een leadrope erbij willen hebben altijd...of het paardenhaar fijn vinden voor de neckreining :P

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 18:51

@Pmarena, ik zag op een oudere topic dat jij de bosal van Barefoot in handen hebt gehad? heb je in die jaar tijd (tussen nu en toen) nog wat ervaring opgedaan met dat ding?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:55

Ik heb ze hier op voorraad liggen voor de verkoop :P

Heb zelf niet zoveel met bosals :o

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:37

Ah kijk! heb je nog reviews van klanten over dat 'geval'. In ieder geval heeft iemand op stal een bosal liggen, compleet met paardenhaar Machate (dat word handschoenen dragen) morgen proberen en zaterdag les. Het is gewoon even zoeken waar de pony goed op reageert. Ik vind haar persoonlijk te fel op het bit (kleine ophouding en ik word gelanceerd door de spontane halthouden) en wou gewoon even uitzoeken of er iets is voor haar wat ze prettiger vind. Dus ja, dat kan een touwhalster zijn of een heel fijn bitje vinden (ik reed toen met een enkel gebroken bit, haar dubbel gebroken appelbitje reageert ze stukken relaxte'r op)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:30

O dat is wel fijn dat je het uit kunt proberen +:)+

Ik heb volgens mij voornamelijk klanten ervoor die eigenlijk weinig ervaring met een bosal hebben, als in geen speciale les ervoor gehad hebben ofzo, maar het wellicht eens gebruikt hebben op andermans paardje en dat wel fijn vonden. Of zelfs dat niet eens...

Hoor vaak dat ze het wel heel fijn vinden, paardje er goed op reageert en dat ze het wel heel stoer en ruig vinden staan enzo :=

Ikzelf vind een bosal wat lomp, dan ook nog met zo'n dikke knoop eronder en al dat touw van die mecate.... ik ben meer van less is more zeg maar, voor die pony van mij wordt het al snel teveel om dat kopje heen :P