Zadelkeuze korte rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Zadelkeuze korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:45

Ik zit middenin een enorme zoektocht naar een nieuw zadel. Ik heb al veel geprobeerd, maar kan de 'match' niet vinden. Ik ben benieuwd naar meer ervaringen van anderen en wellicht kom ik op ideeën. Waar het zadel aan moet voldoen voor wat betreft mijn paard: kort en geven van veel schoudervrijheid, evt. verwisselbare boom ivm de groei van mijn (barokke) jonge paard.
Wat betreft mijn wensen: dressuurzadel, geen te diepe stoelzit, want ik krijg snel rugpijn en heb een erg holle rug, voor mij belangrijk dat ik steeds onafhankelijker leer te zitten. Liefst wel met wat kniewrong, eventueel barok zadel waarmee je veel kanten op kunt (dressuurmatig-en buitenrijden moet comfortabel genoeg zijn), en zachte zit.

Indien jullie tips hebben, dan lees ik die graag!

Caira

Re: Zadelkeuze korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:58

Massimo??

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:06

Inderdaad Massimo maar ook de Deuber barokke zadels, kijk maar eens op mijn site www.equimaro.nl.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:25

Kentaur...ook echt een aanrader!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:39

Op Kentaur heb ik gezeten, maar die vond ik niet prettig zitten (weet alleen niet meer welk type het was).
Ik heb de Deuber zadels bekeken en vind ze echt geweldig, alleen ik heb helemaal geen ervaring met zulke zadels verder en vaak is de zit wel heel erg onafhankelijk. Kun je me er wat meer over vertellen melrovers?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:43

Stuur mel gewoon een mailtje en vraag of ze langskomt. Ze heeft net mijn zadel aangemeten en besteld, super service en een zadel naar mijn wensen!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:45

Ik ben al echt veel geld kwijt aan passervices en zit nog steeds zonder zadel, dus ben wat voorzichtiger geworden met 'zomaar' weer een afspraak te maken. Wil me eerst goed orienteren op wat goed voor mij en mijn paard kan zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:06

De zaldi zadels zouden een mooie optie vormen. Die zijn gericht op barokke paarden. Er is volop keuze in.
Als je die wil proberen in combinatie met de massimo zadels kun je naar Herman de Bunt van de country mill in nijkerk gaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:14

Mijn friese merrie heeft ook een vrij korte rug, en ik ben (na 7 zadels in 3 jaar, dito aantal zadelmakers) uitgekomen bij een Fryso Profile. Waar ik bij andere zadels met moeite 17,5 inch erop kreeg, heb ik nu een 18 inch waarbij ik zelf voldoende ruimte heb, maar die ook korter gebouwd is dan de andere zadels. Ik heb de mijne aan laten meten door Sybren zelf.

Sinds ik dit zadel heb groeit mijn paard eindelijk in haar bespiering en is de zadeldwang zo goed als verdwenen.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:19

Ik weet niet wat je budget is, maar ik heb een paard met een korte rug en een enorme schouderpartij. Hij loopt onder geen enkel zadel behalve onder een Albion. Prijs is alleen wel vanaf circa € 2.500. Het voordeel is dat de boom (zelfs het hele kopstuk) verwisseld kan worden, daarnaast werken ze ook met een andere boomsoort (indien dat bij jouw paard nodig is) welke zorgt voor nog meer schoudervrijheid. Ook is het voor hun mogelijk om bijvoorbeeld een 17,5 inch zit met een 16,5 inch kussen te bouwen.

Voor meer informatie zie:

http://www.vanrijs.nl/Albion-dressuur

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:31

ik heb net een nieuwe Fryso Profile, heerlijk zadel, geeft veel schoudervrijheid en is ook voor paarden met een korte rug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:26

Of een PS zadel. Die zijn er al in zeer korte modellen (rond de 43 centimeter dacht ik), zeker ook voor ronde paarden en ze hebben een redelijk vlakke zit. Het zijn Duitse zadels, de verschillende modellen zijn bedoeld voor paarden met verschillende soorten bouw, bij voorbeeld verschillen in rugwelving.

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:51

Kijk ook eens naar een Euroriding Diamant. Toevallig heb ik gister dit zadel gekocht uit een enorme collectie 2e-hands zadels, waarbij ik precies dezelfde wensen had als jij. Een wat 'zwaarder' paard met een korte rug, schuine schouder, flexibele boom, voor mij niet al te diepe, gedwongen zit i.v.m. rugproblemen en een zachte zit. Hij lag en zat als gegoten, waarbij mij vooral m'n stillere beenhouding opviel door de fijne kniewrongen. Nieuwprijs is zo'n € 1450,-.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:08

Ik ben heel tevreden met mijn WOW zadel, is helemaal uit elkaar te halen en zijn in verschillende dieptes (zitting), zweetbladen etc. te verkrijgen...ook de boommaten, ik heb een 18 inch zitting voor mijn billen en 17 inch kussens (op luchtbasis) voor mijn fjord met korte rug....

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:06

Bedankt voor jullie tips!
Voor de mensen die bijv. een Deuber of soortgelijk (Spaans) zadel kennen/gewend zijn: hoe is jullie ervaring met buiten rijden met deze zadels?

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:19

Ik heb gekozen voor de wintec isabelle werth. Een aanpasbare boom en verschuifbare kniewrongen, maar bovenal betaalbaar (nieuw 900,-). Ik vind het kunstof niet zo robust ogen als leer, maar wie doet er tegenwoordig nog 20 jaar met zijn zadel? Nu na een jaar gebruik zie ik toch geen slijtage, dus het zal wel meevallen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:21

meerju schreef:
Kijk ook eens naar een Euroriding Diamant. Toevallig heb ik gister dit zadel gekocht uit een enorme collectie 2e-hands zadels, waarbij ik precies dezelfde wensen had als jij. Een wat 'zwaarder' paard met een korte rug, schuine schouder, flexibele boom, voor mij niet al te diepe, gedwongen zit i.v.m. rugproblemen en een zachte zit. Hij lag en zat als gegoten, waarbij mij vooral m'n stillere beenhouding opviel door de fijne kniewrongen. Nieuwprijs is zo'n € 1450,-.

Ik heb deze ook.. Osteo adviseerde een zadel met korte kussens... Zadelmaker kwam met een Euroriding diamant aan, nieuw... Prijs viel me nog mee 1450 en de zadelmaker was bang dat hij wellicht te klein was voor mijn achterwerk.. Maar alsof het zadel voor ons gemaakt is.. Zo perfect lag hij op mijn paard en zat ik erin.. Hij had nog meer zadels bij zich, maar ik was verkocht.. dus verder niks meer geprobeerd en na 5 maanden ben ik nog steeds blij met het zadel :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:23

Ik heb voor mijn paardje met korte rug een massimo. Ik hou van platte zadels en heb er een Tölt II op liggen. Deze zijn zelfs nog met Franse kussens te bestellen.
Ik kan je ook Herman van de country Mill aanbevelen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:34

Ik heb van het weekend op een Presige Venus K gereden op mijn korte rug paard. Ik ben rugpatiënt en ik ben om! Het is alleen een erg duur zadel maar zit als een huis. Zacht met dikke zachte wrongen. Ik kan er ook niet tegen als ik heel erg erin geplaatst wordt maar deze zit goddelijk!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:38

Ik heb na een heeeeeeeeeeeele lange zoektocht naar een zo kort mogelijk zadel en Tekna dressuurzadel. Met verwisselbare boom!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:04

Hier ook een heeeeeeeeeeeeeele lange zoektocht gehad echt superlang, ben nu net als Def (kennen elkaar niet) ook geslaagd met een Tekna dressuurzadel. In 18" zelfs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:08

Britt1 schreef:
Voor de mensen die bijv. een Deuber of soortgelijk (Spaans) zadel kennen/gewend zijn: hoe is jullie ervaring met buiten rijden met deze zadels?

Súper.
Vond de barock van deuber een heerlijk zadel.
Hij was alleen toch nog net een fractie te lang voor mijn pony.
Heb er heerlijke ritten mee gemaakt en ook kleine sprongetjes.
Het zit zo lekker...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:16

fjordnina schreef:
De zaldi zadels zouden een mooie optie vormen. Die zijn gericht op barokke paarden. Er is volop keuze in.
Als je die wil proberen in combinatie met de massimo zadels kun je naar Herman de Bunt van de country mill in nijkerk gaan.

Met die laatste heb ik GEEN goede ervaringen, heeft hier er zadel niet goed aangemeten waardoor paard rug pijn had..

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:17

Prydi zadel misschien een idee. Is speciaal ontworpen voor paarden met korte ruggen (IJslanders).
Ik heb zelf een, en het zit heerlijk.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:47

Britt1 schreef:

Ik heb voor mijn korte, rondere paardje een Hidalgo Caracas I (spaanse uitvoering, semi-boomloos). Voor ons een uitkomst!
Mijn paardje is en blijft veranderlijk en heeft een rug die niet al te makkelijk is. Met boomzadels was het al lastig passen, of liepen we continue binnen 2 maanden tegen problemen aan, en het meeste boomloos past hij niet. Dit gaat echter perfect!

Ik heb er een dikke vacht onder voor extra drukverdeling en rijd bijna wekelijks ritten van 25 tot 45 kilometer. Ik vind het zoveel lekkerder en vrijer zitten dan een dressuurzadel! Dressuurmatig vind ik het ook een fijn zadel. Door de korte zweetbladen zit ik dicht op mijn paard, paard loopt heerlijk en ik zit netjes en supercomfortabel. Schoudervrijheid is ook echt gigantisch met dit zadel, echt een plus voor paard, want dat was bij veel zadels juist een probleem. Zo vrij als nu heb ik ze niet eerder gehad.
Mijn Caracas heeft geen kniewrongen, het zal je niet in een stoelzit dwingen maar je er ook niet vanaf helpen.
Overigens heb ik de Caracas I als 'gok' gekocht, om het te proberen, maar als ik een nieuwe zou kopen kocht ik nu de II-versie of de special, toch nog mooier en beter. Er zijn ook een Spaanse Hidalgo-varianten mét kniewrongen, misschien passen die nog net iets beter bij je wensen.