Mestzak verplicht... Help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Mestzak verplicht... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 08:19

Beste bokkers,
Ik heb een klein vraagje/probleem en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Wij als stal hebben een nieuwe stalregel ivm Andere zaken die spelen rondom stal(mogelijk moet de stal sluiten en mogen we maar 6 blijven vd 28..). Wij moeten zodra we het terrein afgaan, een mestzak om hebben.. Nu lees ik er eea over op bokt en schrik ee toch wel van.. Op hol slaan, schuurplelken, schurende staart, bacteriën etc
Nu mijn vragen:
1. Zijn er nog andere dingen die eventueel aan te dragen zijn? Afstappen/opruimen is gewn optie ivm de buren die dit allemaal voor elkaar hebbwn gekregen
2. Waar kan je zo'n mestzak kopen? En dan bedoel ik niet voor wen godsvermogen maar
Voor een normale prijs?
3. Hoe kan je een paard eraan laten wennen? Die van mij is buiten al een steigeraar, op het moment dat hem iets niet zint/hij schrikt komt hij omhoog. Hoe ga ik dat doen met zo'n zak? In de bak longeren ed, dan erop in de bak en dan uittesten ofzo?
4. Iemand ervaringen met zo'n zak?

Ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen -O-

Sodeletuut

Re: Mestzak verplicht... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:24

Kan je hem niet omdoen wanneer je in de 'wijk' rijdt en dan als je in het bos bent af doen ofzo?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:25

Sodeletuut schreef:
Kan je hem niet omdoen wanneer je in de 'wijk' rijdt en dan als je in het bos bent af doen ofzo?

En dan.. de zak onder de arm meenemen????

Je kan het hem het beste leren door hem er aan te laten wennen, mee te longeren ect.

Wel balen hoor..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:26

Kan AaronYve, zou niet mijn eerste keuze zijn := Rugzak of zadeltas misschien?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:29

Ik zou er vooral veel mee gaan oefenen. Ding dus standaard omdoen bij het rijden/longeren. Dan wennen ze het snelste.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:37

Bij ons in de gemeente, waar ik toen woonde, wilde ze dit ook in voeren. Er is gebleken dat het geen haal- bare optie was i.v.m veiligheid ( zo'n ding aan de kont van het paard) en ook het welzijn van het paard (gewicht van de mest in zo'n zak, schuurplekken enz) . Je zou is kunnen kijken/zoeken bij de gemeente Velsen, en dan op mest beleid. Misschien heb je er hier iets aan om een gesprek te kunnen voeren, over hoe en wat.

Dus voor "onder de ruiter" is dit niet (meer)verplicht, maar als menner weer wel. De opruimplicht is er nog wel.....

Er is een manege bij mij in de buurt (adres via mail), waarvan ik weet dat ze de paarden in de molen zetten mét mestzak. Misschien zou je die kunnen bellen, en vragen hoe ze dat doen (vastmaken) en waar hun die mestzakken kopen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 08:42

Naja het is dus zo dat het niet vanuit de gemeente naar iedereen is, maar alleen naar ons toe. De buurtbewoners willen ons weg hebben(Benthuizen is nogal christelijk en wij zijn er gewoon op zondag etc). Om bij t bos te komen, moet je de dijk af, bruggetje over en een stukje woonwijk door
Kijk ik snap best dat t vervelend is elke keer. Maarja ik kan
Voor mezelf zeggen dat ik en degene die altijd mee met rijden afstappen en het meteen opruimen.. Maar voor de anderen?
Mocht je zonder mestzak t terrein afgaan wordt je meteen van stal gesodemieterd..

Troi dat dacht ik ook al!
Sodeletuut: van wat ik heb gezien zit zo'n ding vast aan je singel.. Ga niet midden in het bos mn paard op/afzadelen.. Daarnaast zo'n zak is 70,- laat je ook niet ff aan se rand van t dorp liggen, vooral gezien ze ons al haten -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:27

Andere stal zoeken? Ik rij alleen maar buiten en zou zo'n mestzak echt geen optie vinden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:34

tja hoe groot is de kans dat je op die stalling mag blijven?
zou deze kans erg klein zijn zou ik alvast gaan kijken naar een andere stalling.

wil je er blijven staan zit er niets anders op je er bij neer te leggen google op te starten en te zoeken naar mestzakken
menners gebruiken ze ook dus misschien brutaal zijn en een bokker berichten ho een wat en of het werk

zoals duidelijk aan gegeven wen hem eerst op het erf er mee ga dan aan de hand op straat wandelen er mee

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:43

Ik vind het belachelijk en niet ongevaarlijk ook en aan de andere kant ook weer begrijpelijk dat het verplicht is.

Ruiters maken er echt een vieze bende van, zo midden op een fietspad/ voetpad en of op de wegen.

Ik zou er weggaan en naar een ander stal uitkijken, daar waar je buitenrijdt de zak niet verplicht is.

Wel stijg ik altijd af als mijn paard gemest heeft en schuif ik alles aan de kant.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:49

Heb je een trailer?

Dan zou ik persoonlijk kiezen om je paard op te laden, en lekker te gaan buitenrijden waar men er geen last van heeft.

Zowiezo vind ik het nogal vreemd dat een staleigenaar dit verplicht stelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:52

Sonador schreef:
Heb je een trailer?

Dan zou ik persoonlijk kiezen om je paard op te laden, en lekker te gaan buitenrijden waar men er geen last van heeft.

Zowiezo vind ik het nogal vreemd dat een staleigenaar dit verplicht stelt.

Waarom is het raar dat de staleigenaar dit verplicht stelt? het kan zijn dat het opgelegd is door de gemeente en ze zijn met 28 paarden op deze stallen.
De staleigenaar gaat niet dagelijks de hele omgeving af om poep op te ruimen van de pensionklanten, dat snap je toch wel?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:08

Een gemeente kan niet zomaar op grond van wat dan ook, een stal verplicht stellen om al haar paarden met een mestzak rond te laten lopen.
En dan ook nog gaan dreigen met: als je geen mestzak omdoet, dat word je eruit gezet.

Met name dat laatste vind ik erg vreemd, en nogal veel weg hebben van een dictatuur!
Niemand kan jou zomaar iets verplicht stellen achteraf, als je vooraf akkord gaat met zoiets is het een ander verhaal.

Als er problemen zijn met de lokale bevolking, natuurlijk kan ik dit begrijpen.
Maar zij mogen ook inzien dan een mestzak geen oplossing is.

Dus zou je eigenlijk een soort van compromis kunnen sluiten, mischien 1 dag in de week met heel de stal mest op gaan ruimen?

Ik zou dat er wel voor over hebben om gewoon lekker te kunnen buitenrijden zonder mestzak om.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:09

Sonador schreef:
Een gemeente kan niet zomaar op grond van wat dan ook, een stal verplicht stellen om al haar paarden met een mestzak rond te laten lopen.
En dan ook nog gaan dreigen met: als je geen mestzak omdoet, dat word je eruit gezet.

Met name dat laatste vind ik erg vreemd, en nogal veel weg hebben van een dictatuur!
Niemand kan jou zomaar iets verplicht stellen achteraf, als je vooraf akkord gaat met zoiets is het een ander verhaal.

Als er problemen zijn met de lokale bevolking, natuurlijk kan ik dit begrijpen.
Maar zij mogen ook inzien dan een mestzak geen oplossing is.

Dus zou je eigenlijk een soort van compromis kunnen sluiten, mischien 1 dag in de week met heel de stal mest op gaan ruimen?

Ik zou dat er wel voor over hebben om gewoon lekker te kunnen buitenrijden zonder mestzak om.

Dat is ook een oplossing.
Met zijn allen opruimen (wekelijks).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 13:06

Hoo hoo voordat we de staleogenaar aanvallen;
De buurtbewoners zijn er zo ver in doorgegaan alles opgezocht dat als we ze niet kunnen overhalen met goed gedrag om de klachten te laten vervallen, er maar 6 mogen overblijven. Ik ben een van de weinige die dan mag blijven staan, dat is al aangegeven. (Ze hebben het namelikl opgezocht, en binnen 100 m van de woonwijk moet je milieuvergunning hebben.. Wij zitten op 95m pure pech dus wn een kans voor hun..)
Met zn allen opruem deden we al. Maarja niet iedereen zegmaar. En gezien de huidige klachten mogen we het dorp niet meer in zonder zo'n zal, en we moeten daar doorheen om bij het bos te komen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:06

hoe lang staat die stal er al ?? want als er al jaren een stal is voor bv 20 paarden en dit word al jaren gedoogd kunnen ze je ook niet zo makkelijk weg sturen hoor.
zeker is het dan nalatigheid van de gemeente..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 16:32

Nog geen jaar..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:47

Moet ik nog even toevoegen:
De stal bestaat sinds 01/08/2012. Toen was het plan zo'n 14 paarden te houden. ( 4 boxen, rest uitloop).
Maar door de vraag heeft hij boxen bijgebouwd en nog een stuk land met container bijgehuurd. Uiteindelijk opgelopen tot zoveel paarden. Nu wilde hij een vergunning voor een loods (boxen of binnenbrak) waardoor het hele balletje is gaan lopen...