Goed schoonmaken van hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Goed schoonmaken van hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:56

Hoi!
Zondag 16 juni (vaderdag) heb ik een fotoshoot met mijn vz paard! *\o/*
Uiteraard willen we hem dan een mooi schoon hoofdstel in doen maar hoe maak je hem nou écht mooi schoon/ glimmend/ zwart? Ik las in Paard & Leven dat je je tuig met water en zeep (kan dit gewone zeep zijn? Bijv afwasmiddel?) de ergste viezigheid eraf kan halen, en vervolgens kan invetten. Op ons ledervet staat dat je hem een paar keer achter elkaar kan invetten voor een mooier resultaat.

Word je hoofdstel van water en zeep (met de spons) niet erg droog? Hoe doen jullie dit?
Het bit heb ik trouwens in warm/ heet water staan om de overige viezigheid eraf te weken.

Ik ben van plan om er de hele week de tijd voor te nemen dat hoofdstel mooi te krijgen, dus tips voor een mooier resultaat zijn natuurlijk welkom! := Hoofdstel ziet er trouwens prima uit hoor! Maar een tikkie meer voor deze best speciale gelegenheid mag best op zijn oude dag!

Alvast bedankt!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:04

Niet met afwasmiddel aan je tuig komen. Afwasmiddel is gewoon afwasmiddel, bedoeld voor de afwas; en niet voor tuig, of je haren, of je paard, zoals hier op bokt door sommigen beweerd word. Gewoon goede zadelzeep kopen. Vet of olie, ben er zelf geen fan van. Eerst wel, maar toen ik zag wat een goede balsam kan doen ben ik direct van het vet en de olie af gegaan. Ikzelf gebruik nu dus enkel nog zadelzeep en lederbalsam (of ledercrème) voor mijn tuig. Dat voed het leer, maakt het echter niet bijzonders glimmend, gewoon verzorgd en soepel. Wil je dat het écht glimt haal je net voor je shoot nog even een speciale glansspons over je tuig heen. Van kiwi bijvoorbeeld: *klik* Daar zitten geloof ik siliconen in (dat slechte goedje wat ook in de meeste shampoos en spoelingen zit) wat het heel glanzend maakt.

edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-06-13 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

arizonagreen

Re: Goed schoonmaken van hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:07

Als ik het écht mooi zwart wil hebben, gebruik ik een klein beetje schoensmeer, even goed laten intrekken en dan met een borsteltje inwrijven zodat het gaat glimmen en nietmeer afgeeft. :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:11

Water met glycerinezeep, alles goed schoonschrobben. Droogmaken met een schone theedoek. Invetten met zwart leervet (bijv. van Rapide) en even goed in laten trekken. Daarna nog eens vetten met blank vet en laten drogen. Als laatste wrijf je je hoofdstel helemaal blinkend met een oude panty!

Succes gegarandeerd! :D Werkt overigens op al het leer wat je kunt bedenken. Met deze methode heb ik tot in den treure tuigage en laarzen voor mensen gepoetst :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:13

Hier hebben we een soort van spul dat je op moet spuiten voordat je gaat invetten. Hiermee maak je het schoon. Dus gewoon bij dit spul laten, in laten trekken en dan invetten?

Schoensmeer.. Goed idee! Even kijken morgen of we dat nog in de kast hebben liggen! Neem aan niet schadelijk voor je hoofdstel? Aangezien het ook voor leren schoenen gebruikt word...

Ik hoop dat we zwart vet hebben liggen, anders even ouders lief aankijken haha! En daarna invetten, ga ik doen!

Bedankt voor jullie reacties! Met water ben ik bang dat het het leer uitdroogt.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:17

Je kunt gerust met water en leerzeep aan je tuig komen hoor, geen enkel probleem! Het is niet dat je het zeiknat maakt he. Schoensmeer kan geen kwaad, maar pas op met vlekken op je kleding enz.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:45

Bedankt voor de tip! Ik ga morgen eens kijken!

Horseval94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:19

ik gebruik de leerdoekjes van de action! Die werken goed! Je ziet het leer echt schoon worden :)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:22

In de Paard & Sport las ik vanmiddag ook nog een stukje over onderhoud van je harnachement, misschien dat daar nog handige tips voor je in staan :)

Die lederdoekjes van de Action zijn inderdaad ook makkelijk!

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:26

ik maak mijn hoofdstel altijd schoon met het schoensmeer van de kruitvat! die met het sponsje op de dop! en hij word er prachtig van! mooi glimmend en het droogt snel op! daarna ziet hij erweer uit als nieuw!