Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. Een mexicaanse neusriem is zo gemaakt dat wanneer het paard zijn mond opent dan krijgt hij druk op de neus door de bouw van een mexicaanse neusriem. Hierdoor doen de paarden de mond vaak weer dicht. Nou moet ik zeggen dan ze er soms in het begin even op reageren maar vaak is er al weinig verschil met een engelse neusriem of een mexicaanse of een lage.
. ECHTER is het wederom een hulpmiddel.
. Ik zie altijd liever iemand even een hulpmiddel gebruiken dan ruiters die zo de handen vol hebben en gefrustreerd raken omdat ze het niet aankunnen .. dat werkt vaak alleen maar averechts 
) of 10 minuten of een minuut, ze moeten gewoon blijven staan zo simpel is het. Buiten hetzelfde, er wordt gestapt gedraaf en gegaloppeerd en uiteraard geracet
MAAR allemaal binnen mijn grenzen. Dus ga je naar buiten en ga je draven en je denk dit gaat harder dan ik wil , stilzetten die handel en achteruit en stilstaan en even "vogeltjes kijken". Dan ga je pas verder. Dit doe je in alle gangen en dit hebben ze vaak snel door. Zolang jij maar consequent bent, en dan ook op de pas corrigeert want het zit hem vaak in het finetuning ervan
. In de bak is het puur lijnen rijden (vooral de plotselinge lijnen) en overgangen. Begin klein dus stappen en halthouden (ook het achterwaarts goed oefenen), gaat dat goed, dan draf - staf, dan verschillende verruimingen en verkleinen etc.
.