voor en nadelen mexicaanse ¨neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

voor en nadelen mexicaanse ¨neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:31

hallo, ik heb een tijd geleden een nieuw paard gekocht, ik kreeg zijn hoofdstel mee, waarom eigelijk niet gevraagd meisje legde hetin de bus én kwam er thuis pas achter, nu is het tidj voor een nieuw hoofdstel, zal ik dan weer een mexicaanse kopen? ik heb hem nog nooit gereden met een dubbele of lage maar zonder is hij niet te rijden, er zit dat geen stop op, wat is nu de meerwaarden van een mexicaanse neusriem? in zweden noemen we het een pullarträns dus hij zou zijn hoofd niet zo makkelijk naar beneden moeten kunnen trekken, verder nog tips?

Aartje

Re: voor en nadelen mexicaanse ¨neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:35

Volgens mij slaat dat nergens op. Dat ie zn hoofd dan niet zo makkelijk naar beneden kan trekken. De teugels snoeren de neusriem toch niet aan? Volgens mij zorgt een mexicaanse neusriem alleen maar voor een hogere druk op één punt van de neus. En die druk zorgt er voor dat hij zn mond niet open doet of wel zn kaken te veel beweegt (bit vast pakken wordt daardoor moeilijker) Maar wat nog meer de effecten er van zijn durf ik niet te zeggen. Ik weet dat veel meiden dit hun paard om doen, puur omdat het mooi staat. But tell me if i'm wrong!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:38

hmmm ja... maar ik doe het niet omdat ik t mooier vind hahaa, hij kan soms gewoon onwijs sterk zijn

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:49

Maar het sterk zijn komt vanuit de hals en kun je hooguit met een strenger bit of juiste training op lossen. Ik denk zelf gewoon dat de neusriem te weinig invloed daarvoor heeft. Misschien ligt het huidige bit nu in zn mond niet zo lekker en trekt hij er daarom aan omdat hij de druk niet lekker vind die het nu geeft. Misschien een iets dikker of dunner (dikker is niet altijd beter) bitje proberen. :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:50

Ik zou dat dan aanpakken met training: wil je symptomen bestrijden of de oorzaak?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:55

vriendin heeft n ruiterzak met bittn testcenter dus hebben samen al meerdere keren van alles uitgeprobeer maar dan komen we bij de pessoa uit, en ik wou zo graag een normaal zacht bit in zijn mond hebben, hij doet het ook alleen ma als we buiten in het bos galopperen in de bak of in draf niets aan de hand!
instructeur heeft er laatst ook even op gezeten na de les het stukje bos achter ons, maar ook hij zei dat er geen rem op zat stuur ook nauwelijks, maar hij is ook nooit anders gereden zonder, dit in het bos deden we trouwens met een lage neusriem die instructeur mee had om te proberen,

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:11

Dit zijn allemaal dingen die je moet trainen, rem gevoeliger maken, stuur gevoeliger maken. Gewoon je paard gevoeliger maken op jou hulpen. Dan doet het er in de meeste gevallen niet toe welk bit of hoofdstel. Dan zal hij op buiterrit wel nogsteeds frisser zijn, is bij de meeste paarden zo. Maar dan heb je tenminste een juiste rem.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:12

een pullerträns is volgens mij eerder een ophaaltrens ;). Een mexicaanse neusriem is zo gemaakt dat wanneer het paard zijn mond opent dan krijgt hij druk op de neus door de bouw van een mexicaanse neusriem. Hierdoor doen de paarden de mond vaak weer dicht. Nou moet ik zeggen dan ze er soms in het begin even op reageren maar vaak is er al weinig verschil met een engelse neusriem of een mexicaanse of een lage.

Een pullerträns lijkt mij eerder een ophaal trens. Die wordt vaak wel gebruikt bij paarden die "pullen/pullers" dus trekken aan de teugels of naar beneden duiken of ontzettend hangen op de hand. Zelf een paar keer mee gereden en als overgang is het wel een fijn bit :). ECHTER is het wederom een hulpmiddel.

Ik zou zeggen laat je paard controleren in rug en zijn mond. Is daar niks mis mee neem dan goeie les zodat je dit probleem rijtechnisch oplost. Vind je het in het begin moeilijk, dan is het helemaal niet erg om even een hulpmiddel te gebruiken maar probeer het zo simpel mogelijk te houden ;). Ik zie altijd liever iemand even een hulpmiddel gebruiken dan ruiters die zo de handen vol hebben en gefrustreerd raken omdat ze het niet aankunnen .. dat werkt vaak alleen maar averechts ;)

Edit:
Dit zijn overigens ook dingen die je vaak gewoon op kan lossen met goeie les en consequent zijn. Ga in de bak en buiten bezig met stappen en stilstaan, en met stilstaan bedoel ik ook echt stilstaan dus niet heen en weer gedribbel etc. Echt 4 benen aan de grond en hoofd laag ontspannen stil staan. Ik merk toch altijd dat veel mensen dit niet als een essentieel onderdeel zien in de opleiding van een paard. Of ik ze nou een uur stil wil laten staan (bij wijze van he :P) of 10 minuten of een minuut, ze moeten gewoon blijven staan zo simpel is het. Buiten hetzelfde, er wordt gestapt gedraaf en gegaloppeerd en uiteraard geracet <<) MAAR allemaal binnen mijn grenzen. Dus ga je naar buiten en ga je draven en je denk dit gaat harder dan ik wil , stilzetten die handel en achteruit en stilstaan en even "vogeltjes kijken". Dan ga je pas verder. Dit doe je in alle gangen en dit hebben ze vaak snel door. Zolang jij maar consequent bent, en dan ook op de pas corrigeert want het zit hem vaak in het finetuning ervan :). In de bak is het puur lijnen rijden (vooral de plotselinge lijnen) en overgangen. Begin klein dus stappen en halthouden (ook het achterwaarts goed oefenen), gaat dat goed, dan draf - staf, dan verschillende verruimingen en verkleinen etc.

Tevens is het ook belangrijk dat de verstandhouding op de grond ook goed is tussen jullie qua leiderschap. Veel mensen denken vaak dat als het leiderschap op de grond goed is het automatisch in het zadel ook zo is maar dat hoeft niet altijd zo te zijn ;).