Tekna S-line

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Tekna S-line

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:20

Na een behoorlijke zoektocht hebben we nu lijkt het eindelijk een goed passend zadel gevonden voor onze hoge schoft fjord, het gaat om een Tekna S-line zadel. We hebben op de zelfde dag 2 Tekna zadels geprobeerd, 1 van de Divoza die dmv infrarood aanpasbaar is ( die was echt veelste lang voor onze korte rug fjord) maar bij toeval had onze zadelmaker er ook eentje liggen (nieuw model ) met verwisselbaar kopijzer en hervulbare kussens. En na een hele lange zadelzoektocht lijkt dit zadel dan toch echt te passen *\o/*

Mijn vraag is of hier iemand is die ervaring heeft met het nieuwe model van Tekna?

Mijn man is 192 en kan zijn lange benen ook voor het eerst in een zadel kwijt, het mooie is ook nog dat het een 18"zadel is met een totale lengte van 48cm. Onze fjord kan net 49cm kwijt op haar rug (dat is niet heel kort maar meeste zadels zijn minimaal 50 cm lang en dan ook nog 17,5 inch. (thorowgood bv)

Onze fjord heeft een zeer aparte bouw voor een fjord, ze heeft een hoge schoft ( dat bestaat echt bij een fjord ) een sportieve bouw maar loopt wel breed uit naar achteren. Na heel veel zadels geprobeerd te hebben ( thorowgood, wintec, Massimo, kent and masters, stubben, kn, rossner, kentaur, boomloos, semi boomloos, enz) kunnen we nu eindelijk zeggen dat we iets hebben gevonden wat past zowel op haar korte rug als voor de lange benen van mijn man. Hoop in ieder geval met dit topic andere mensen met korte brede rug en hoge of ingevallen schoft pony's hier mee op een idee te kunnen brengen.

Hoor graag van mensen die ervaring hebben met het nieuwe model van tekna +:)+

N0a

Re: Tekna S-line

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:17

Ik heb dit model zadel in veelzijdigheid sinds een kleine 2 maanden. Zeer fijn zadel, ik vind hem erg lekker zitten (zeker nu ik er aan gewend ben.) Had eerst wat moeite met de vlakke zit, want mijn vorige zadel had een diepe zit en veel wrong. Zadel ligt goed op mijn paard, boom is redelijk makkelijk te verwisselen en mijn doordat het zadel in mijn ogen meer springgericht is, kan mijn bijrijder zijn benen/knieën ook goed kwijt.

Enige nadeel wat mijn bijrijder heeft ondervonden (hij rijd lange ritten van 3/4 uur) is dat het op een gegeven moment gaat broeien. Tenminste, hij vond het zadel dan vrij heet worden in de zit := Maar dat kan ook aan hem liggen, want ik merk dat zelf niet. Maar ik rijd dan ook niet zulke lange ritten.
Verder is een klein minpuntje dat mijn zadel super erg kraakt/piept, maar dat komt door mijn leren beugelriemen/laarzen op kunststof :).

Veel plezier met je zadel!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:19

wij hebben voor onze haf het tekna dressuur zadel met verwisselbare boom, super fijn zadel.
ideaal.
Eindelijk een passend zadel.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:58

Mijn vriend heeft het veelzijdigheids model sinds kort. Ik heb er inmiddels ook een paar op gereden en ik vind het een heerlijk zadel. Hiervoor
had hij een Wintec Pro, maar ik vind de Tekna een stuk fijner rijden!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 23:20

vanavond zadelpasser langs geweest, hebben voor de ene fjord een Tekna veelzijdig 17.5 inch en de andere fjord die een korte rug heeft zelfs een Tekna dressuur 18"gekocht. Leren laarzen kraken bij mij inderdaad ook wel, maar ben al zo blij dat ik goed passende zadels heb dat ik dat kraken wel op de koop toe neem.

Zijn ook mooie zadels zeg!zeker voor kunststof en vind de afwerking echt een dikke 10+.
Ik vind de veelzijdigheids zelfs nog lekkerder zitten als de dressuur?? ....jaren met dressuur gereden maar huppelde hier ook zo mee weg.

Ja kunststof is net ff wat zweteriger als leer maar met een zadelhoesje of broeken zonder leren zitvlak is dat vaak al wel opgelost.

Ben zelf meer dan enthousiast over de Tekna zadels, heb echt alles tussen de 500 en 1500 euro al geprobeerd/gepast. Verhouding prijs/kwaliteit echt een mooi en zeker een goed ontwikkeld zadel.

minpuntje zijn de kunststof singelstoten maar makkelijk te vervangen door leren, denk dat we dat in de toekomst ook nog laten doen als de zadels goed blijven passen. Want die 2 malle fjordjes van ons die veranderen met de dag.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:23

uper om al die positieve ervaringen te lezen. ben momenteel zelf ook aan het kijken voor een tekna voor mijn jonge haflinger