Het heeft geen haast, maar ik ben toch langzamerhand op zoek naar een nieuw bit voor mijn paard daar mijn huidige bit lichte slijtage begint te vertonen en ik de scherpe randen voor wil zijn. Even een situatieschets:
Huidig bit: Dubbelgebroken aurigan Sprenger KK watertrens, 16 mm dik:

In principe loopt mijn paard hier prima op, hij neemt het bit heel makkelijk aan en loopt ontspannen op het bit. Dus in dusverre ben ik er prima tevreden over.
Maar... Ik ben benieuwd welke opties er nog meer voor mij zouden kunnen zijn wat het bit betreft. Ja, ik weet het, never change a winning team, maar ik denk ergens dat er een bit is die nog beter bij Rio (mijn paard) past, vooral omdat Rio er nog wel eens een handje van heeft het bit vast te pakken wanneer hem iets niet zint (bijv. wanneer ik hem meer op de achterhand wil hebben en hij dat moeilijk vindt, hij pakt het bit dan vast en gaat hangen) en ik hoop dat er een bit is dat wel zo prettig in de mond ligt als het huidige, maar welke een paard niet uitnodigt om vast te pakken, ik heb een rolletjesbit geprobeerd, deze werkt echter niet, omdat hij deze alsnog prima vastpakt. Rio is verder vederlicht in zijn mond en op twee pinken te rijden wanneer wij oefeningen doen die in zijn comfortzone vallen, die daarbuiten, dat is soms wat lastig (zie het bit vastpakken verhaal) en ik hoop dat een ander model bit enig soelaas kan bieden...
Ik sta open voor alle suggesties en in dit geval speelt geld geen rol (dus het dure segment bitten mag zeker geadviseerd worden!). Echter wil ik wel graag dat het advies in dit topic gericht is op het bit en niet op bitloos, bitloos ga ik namelijk proberen echter wil ik ook wedstrijden rijden en daarvoor is een bit (nog) verplicht en wil ik er dus graag één hebben die voor mijn paard het prettigste is.
Ik ben benieuwd naar de tips en adviezen
. 

).