Nieuw bit nodig... Maar welke!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Nieuw bit nodig... Maar welke!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 20:59

Hallo Bokkers,

Het heeft geen haast, maar ik ben toch langzamerhand op zoek naar een nieuw bit voor mijn paard daar mijn huidige bit lichte slijtage begint te vertonen en ik de scherpe randen voor wil zijn. Even een situatieschets:

Huidig bit: Dubbelgebroken aurigan Sprenger KK watertrens, 16 mm dik:

Afbeelding

In principe loopt mijn paard hier prima op, hij neemt het bit heel makkelijk aan en loopt ontspannen op het bit. Dus in dusverre ben ik er prima tevreden over.

Maar... Ik ben benieuwd welke opties er nog meer voor mij zouden kunnen zijn wat het bit betreft. Ja, ik weet het, never change a winning team, maar ik denk ergens dat er een bit is die nog beter bij Rio (mijn paard) past, vooral omdat Rio er nog wel eens een handje van heeft het bit vast te pakken wanneer hem iets niet zint (bijv. wanneer ik hem meer op de achterhand wil hebben en hij dat moeilijk vindt, hij pakt het bit dan vast en gaat hangen) en ik hoop dat er een bit is dat wel zo prettig in de mond ligt als het huidige, maar welke een paard niet uitnodigt om vast te pakken, ik heb een rolletjesbit geprobeerd, deze werkt echter niet, omdat hij deze alsnog prima vastpakt. Rio is verder vederlicht in zijn mond en op twee pinken te rijden wanneer wij oefeningen doen die in zijn comfortzone vallen, die daarbuiten, dat is soms wat lastig (zie het bit vastpakken verhaal) en ik hoop dat een ander model bit enig soelaas kan bieden...

Ik sta open voor alle suggesties en in dit geval speelt geld geen rol (dus het dure segment bitten mag zeker geadviseerd worden!). Echter wil ik wel graag dat het advies in dit topic gericht is op het bit en niet op bitloos, bitloos ga ik namelijk proberen echter wil ik ook wedstrijden rijden en daarvoor is een bit (nog) verplicht en wil ik er dus graag één hebben die voor mijn paard het prettigste is.

Ik ben benieuwd naar de tips en adviezen :D.

8nnemiek

Re: Nieuw bit nodig... Maar welke!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:32

Ik hoor wel eens dat bitten makkelijker kunnen worden vastgepakt als deze gebroken zijn, en dat schijnt bij dubbel nog wat makkelijker te zijn dan enkel. Geen idee of dat klopt hoor..
Maar zou dat waar zijn, dan is het wellicht het proberen waard om een mondstuk als dit te proberen:
Afbeelding
Billy allen bitten zijn dit. De bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, waardoor je dus hetzelfde gevoel krijgt als bij een dubbelgebroken bit.. maar wanneer er veel druk op komt te staan blokkeert dit bit waardoor het verandert in een ongebroken bit, waar veel paarden heel goed op reageren :)
Mijn paarden rijd ik allebei met dit bit, en ze lopen er super op.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:54

Als ik het zo lees, dan denk ik dat je er goed aan doet om gewoon hetzelfde soort bit te nemen als je al hebt. Jullie doen het er goed op (het is overigens een zeer vriendelijk bit) en dat moet ook zo blijven. Het lijkt mij handiger als je probeert het vastpakken vóór te zijn of uit te zoeken waaróm hij het doet. Dat laatste heb je al min of meer ontdekt, dus daar zou je aan kunnen gaan werken. Als hij iets moeilijk vindt, dan doe je een stapje terug en pak je het later weer een keer op. Heeft hij het ook als je al een poosje aan het rijden bent en dan de opdracht geeft? Dan zou het kunnen dat hij het niet moeilijk vindt omdat hij het niet snapt, maar dat hij het moeilijk vindt omdat het hem ongemak geeft. In dat geval zou je hem even na kunnen laten lopen. Het zou zonde zijn als je een pittiger bit hiervoor gaat aanschaffen (en dus het ongemak via de mond onderdrukt), terwijl het "probleem" ergens anders ligt. ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 20:18

@ 8nnemiek, bedankt voor je advies. Ik ken het bit verder niet en het ziet er wel apart uit. Is deze ook verkrijgbaar in watertrens? Het ziet er scherper uit dan het bit dat ik nu gebruik, maar schijn kan natuurlijk bedriegen, ik wil namelijk echt niet scherper gaan. Ik ga me eens inlezen in dit bit.

@ Shenavallie, bedankt voor het meedenken. Het is inderdaad niet de bedoeling (ook nooit geweest) om er een scherper bit in te hangen, ik wil juist eenzelfde zacht bit of eentje die nog zachter is, maar wel eentje die wellicht kan helpen wanneer Rio wil gaan hangen of het bit wil vastpakken. Ik weet waarom hij het bit vastpakt, dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer ik hem meer op de achterhand wil hebben en hij dit moeilijk vindt (hij is heel iets overbouwd en heeft een wat traag achterbeen, wij zijn al een heel eind op weg om dit beter te krijgen, toch is het soms nog moeilijk), het maakt in principe niet uit wanneer ik dit doe, in het beginstadium of wanneer we al langer bezig zijn, wanneer hij gaat hangen activeer ik hem van achter zodat hij weer loslaat en daarna ga ik vrijwel meteen in stap over zodat hij wel relaxed wordt. Dit werkt prima, toch was ik benieuwd of er wellicht qua bit nog iets te doen was aan dit 'probleem'.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:21

Ik volg dit even!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:25

Ik denk dat je nu al ontzettend goed bezig bent en dat je het nog even de tijd moet gunnen. Vaak gebeurt verbetering in zulke kleine stapjes, dat we het zelf niet altijd door hebben. Wat je zou kunnen doen, is vragen of iemand een filmpje wil maken van hoe het nu gaat en over een tijdje nog eens. Je zult zien dat je vooruitgang boekt. Zelf denk ik - gezien hetgeen je schrijft over het overbouwd zijn en het achterbeen - dat je op dit moment ook niet meer van hem zal moeten vragen dan wat je nu doet. Dit werkt voor jullie allebei goed, het duurt alleen even wat langer. ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:46

Ik zou in ieder geval geen enkel gebroken bit nemen wat dat kan gaan prikken in het gehemelte. Ik zou het houden bij een dubbelgebroken watertrens of een ongebroken trens.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:24

Bit van Myler :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 10:21

Shenavallie schreef:
Ik denk dat je nu al ontzettend goed bezig bent en dat je het nog even de tijd moet gunnen. Vaak gebeurt verbetering in zulke kleine stapjes, dat we het zelf niet altijd door hebben. Wat je zou kunnen doen, is vragen of iemand een filmpje wil maken van hoe het nu gaat en over een tijdje nog eens. Je zult zien dat je vooruitgang boekt. Zelf denk ik - gezien hetgeen je schrijft over het overbouwd zijn en het achterbeen - dat je op dit moment ook niet meer van hem zal moeten vragen dan wat je nu doet. Dit werkt voor jullie allebei goed, het duurt alleen even wat langer. ;)

Dank je, ik weet ook zeker dat wij nu goed bezig zijn, we gaan namelijk de afgelopen maanden echt grote sprongen voorwaarts. Dus dat is erg fijn. Toch dacht ik, ik vraag eens naar meningen op bokt naar nog zachtere bitten en wellicht wat steun voor mij wanneer Rio weer gaat hangen (mijn schouders zijn dan niet zo blij, zeg maar :P).

Jenny_S schreef:
Bit van Myler :j

Welk bit dan en waarom?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:27

De kenmerken van het MYLER bit:
1.Tongvrijheid/ naar voren gebogen mondstuk: laat toe dat het paard ongehinderd kan slikken en zet het paard aan te ontspannen. Veel traditionele bitten liggen plat op de tong wat het slikken beperkt en vaak tot verzet leidt. Doorsnee dikte van het mondstuk is 12 of 14 mm. Met de gebogen mondstukken verdelen de Mylerbitten de druk meer gelijkmatig over de tong.
2.Beperkte druk, leert het paard te ontspannen aan de teugel en in zijn “comfort zone” te blijven. Met teugeldruk drukt het mondstuk op de lagen en de tong. Wanneer het paard aan de teugel loopt is er geen druk en zo leert het paard in deze drukvrije positie te blijven. (De meeste traditionele bitten hebben een knijpsysteem, zodra het paard los laat blijft het bit knijpen.)
3.Evt. sleuven op de bitring: geeft onmiddellijk resultaat. De meeste traditionele bitten bieden enkel achterwaartse druk, met deze sleuven heeft het paard ook neerwaartse druk. Wat resulteert in een snelle reactie.
4.Onafhankelijk zijdelings draaibaarheid van het mondstuk: het is mogelijk slechts 1 zijde van het mondstuk te bewegen wat veel duidelijker is voor het paard. Dit geeft voor de ruiter een verfijning van de teugelhulp.

MYLER BITS

Myler bitten zijn ontworpen volgens een heel specifiek systeem, waarbij het paard centraal staat en waarvan de anatomische vorm van de paardenmond de basis vormt. Dit heeft geleid tot een ontwerp van een gewelfd en gebogen mondstuk dat het paard een comfortabelere vrijheid geeft voor zijn tong en hierdoor speeksel vorming stimuleert.

Bovendien biedt dit systeem de mogelijkheid om naast de keuze van een mondstuk dat correct en passend is voor een bepaald paard ook passende bitringen uit te zoeken, al naar gelang de behoefte aan controle of de discipline (ruiter of menner) waarvoor men het paard gebruikt. De Myler bitten kennen een grote variatie in mondstukken, die samen met een bepaald type bitring gevormd kunnen worden tot een watertrens, d-trens, kneveltrens of pelham.

De filosofie achter het Myler-systeem is gebaseerd op de theorie dat veel vormen van verzet bij een paard toe te schrijven zijn aan het proberen te ontkomen aan de druk op de tong. Juist die druk op de tong heeft men nodig om een paard af te richten. Zeker een jong en onbeleerd paard dat nog onbevangen is voor alle andere hulpen, mag geen sterkere druk krijgen dan strikt nodig is. Het bit mag niet knijpen of pijn veroorzaken en zeker niet verwonden. Het allerbelangrijkste is wel dat het paard beloond wordt zodra het nageeft op de druk van het bit. De druk op het bit blijft uiterst licht zolang het paard blijft nageven en neemt toe als het paard daarmee stopt. Het Myler-systeem spreekt van een ‘comfortzone’ (geriefelijke zone). Hiermee wordt bedoeld dat het paard zijn hoofd in de juiste houding heeft waarbij het loslaat in het nekgewricht. Het paard zal zich in deze houding op zijn gemak voelen, laat de kaken ontspannen los en wordt niet belemmerd in het kauwen en speekselvorming. Het paard kan niets anders doen dan zijn eigen comfort zoeken op dat bit.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:29

meer info op paardenschuur, even googlen

wat ik fijn vind is dat ze niet kunnen scharen/ klemmen dus wanneer je trekt klappen ze niet dubbel

ik heb level 2 ivm fries, tong blijkt dikker te zijn en deze geeft extra vrijheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:33

Wellicht de sprenger dynamic? Hier loopt mijn paard nog net even wat fijner op dan de gewone dubbel gebroken sprenger.

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:38

Mijn paarden doen het ook allemaal super goed op de myler bitten! heel fijn! En idd kunnen ze niet dubbel vouwen! wat ik ook heel prettig vind... Verder zijn ze dun, dus heeft het paard niet zo veel in zn mond... ze kunnen verder ook niet gaan prikken in t verhemelte...
Succes

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:44

De Dynamic is inderdaad wel een goede optie. Daar heb ik mijn haf ook een tijdje op gereden. Je zou ook eens kunnen kijken naar een Robart bit. Mijn haflinger vond het te onrustig, maar qua rijden was hij wel net wat makkelijker.
Ik ben nu overgestapt op western en rij nu op zo'n Billy Allen bit. Als je dat voor de dressuur mag gebruiken: aanrader!
Hij pakt het nóg fijner aan en gaat niet meer zo hangen. Het voordeel van dit bit is, dat het links en rechts onafhankelijk kan bewegen/draaien, maar wel de stabiliteit van een ongebroken trens heeft.
Het is wat lastig uit te leggen, maar als je een fijne aanleuning hebt, is het bit heel stil. Gaat hij hangen of iets, kom je net wat directer door dan bij een dubbelgebroken trens. Dat is al een minder stabiel bit en kan met de beweging van je hand wat ruis veroorzaken. Bij de Billy Allen is stil goed, bewegen een duidelijke aanwijzing.

Je hulpen zijn zwartwitter en duidelijker. Zonder dat het meteen scherper is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:04

Dat Myler bit klinkt ook goed, ook maar eens googlen. Ik had er al wel eens van gehoord maar wist er het fijne niet van.

Bedankt voor de tips, iedereen!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:25

Zo, even wat doorgelezen over Myler en wat ik tot nu toe lees bevalt me erg goed, dus ik wil sowieso bij de ruitersportzaak gaan vragen of ik het bit een tijdje mag proberen. Ik heb het over de Myler Comfort Level 1, ik heb begrepen (correct me if I'm wrong) dat dit het enige Myler bit is dat is toegestaan in de dressuurring.

Hoewel de Billy Allen bitten mij ook aanspreken, kan ik nergens vinden of je deze ook in de dressuurring mag gebruiken... Al kan ik vanaf het eerste plaatje in dit topic geplaatst geen reden kan vinden waarom dit bit niet zou mogen. En dan nog het volgende, waar koop ik deze bitten...? Divoza heeft ze niet en de ruitersportzaak waar ik altijd kom heeft überhaupt geen western-artikelen en bestellen zie ik niet zo zitten omdat ik graag uit wil proberen.

Dus voor nu ga ik eerst kijken of ik Myler kan uitproberen :). Verdere tips zijn nog steeds erg welkom.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:34

Ik heb de Billy Allen van HKM, via Agradi.
Maar Myler klinkt ook als een prima keuze :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:36

Ja, ik was er al achter dat je ze online kunt bestellen. En hoewel ze niet duur zijn, wil ik toch liever eerst uitproberen, want een bit kopen en deze vervolgens in de kast hangen vind ik ook zonde.

Volgens mij zijn Myler en Billy Allen qua werking redelijk hetzelfde. Ik neem zodra mijn paard weer beter is contact op met de ruitersportzaak en ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen :). Bedankt voor het meedenken!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:14

Nee hoor alle levels mogen volgens mij
Alleen heb je soorten met extra ringetjes en die mogen niet

De paardeschuur hanteerd niet tevreden geld terug. De moeite waard dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:17

Het vastpakken van het bit in jouw situatie is een rijtechnisch probleem en enkel op te lossen door eraan te rijden, vastpakken van het bit is een teken dat het paard het moeilijk vind. Een ander bit zou dan denk ik weinig verschil maken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:19

Joolien schreef:
Het vastpakken van het bit in jouw situatie is een rijtechnisch probleem en enkel op te lossen door eraan te rijden, vastpakken van het bit is een teken dat het paard het moeilijk vind. Een ander bit zou dan denk ik weinig verschil maken.

Ik weet dat het vastpakken rijtechnisch is. Toch denk ik dat het niet verkeerd is eens verder te kijken wat bitten betreft en over Myler lees ik veel goede verhalen. Uitproberen kan geen kwaad, lijkt me :). Bevalt het niet, dan wordt het weer een Sprenger.

Jenny_S schreef:
Nee hoor alle levels mogen volgens mij
Alleen heb je soorten met extra ringetjes en die mogen niet

De paardeschuur hanteerd niet tevreden geld terug. De moeite waard dan

Goed om te weten, thanks :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 09-06-13 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:20

_San87_ schreef:
Joolien schreef:

Ik weet dat het vastpakken rijtechnisch is. Toch denk ik dat het niet verkeerd is eens verder te kijken wat bitten betreft en over Myler lees ik veel goede verhalen. Uitproberen kan geen kwaad, lijkt me :). Bevalt het niet, dan wordt het weer een Sprenger.

Natuurlijk dat is zo, maar zoek dan niet met de gedachte om zoiets misschien te verhelpen. ;)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:21

Ik ben ook voor Myler, mijn paarden liepen er allemaal heel erg fijn mee!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:24

Joolien schreef:
_San87_ schreef:

Natuurlijk dat is zo, maar zoek dan niet met de gedachte om zoiets misschien te verhelpen. ;)

Waarom niet? Als het bit ook het vastpakken in zekere mate ontmoedigt, dan vind ik dat een pre. Hoewel ik het rijtechnisch aan het oplossen ben, is het wel zo prettig voor mijn armen en schouders wanneer het bit lastiger vast te pakken is terwijl ik eraan rijd, bijvoorbeeld.

Overigens is het hangen/vastpakken niet de hoofdreden voor een nieuw bit, dat is dat mijn bit aan het slijten is, maar het is wel een rijtechnisch probleem dat wellicht van belang is voor de keuze voor een nieuw bit.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 09-06-13 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:25

Een myler level 2 heb ik veel goeds van gezien bij een paard hier op stal dat veel vastpakt om dezelfde redenen als bij jou, en ik heb zelf een leerbit.
Die zou je misschien ook eens nader kunnen bekijken. Ik heb eindelijk een paard wat kan ontspannen!