Waarom transportbeschermers en geen peesbeschermers/bandage?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom transportbeschermers en geen peesbeschermers/bandage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:34

Hoihoi!

Ik ben erover na aan het denken om transportbeschermers te kopen voor mijn pony, maar hoor ook wel eens verhalen dat het slecht is voor een paard zijn benen of dat het geen nut heeft. Waarom hebben jullie transportbeschermers gekocht? Of waarom juist niet?

Peesbeschermers heb ik wel (zie ik ook wel eens.. ) maar heb niet het idee dat dat goed is voor in de trailer, aangezien deze dingen gemaakt zijn voor het strijken tijdens het rijden..

Ik ben benieuwd!

Kimberly520

Re: Waarom transportbeschermers en geen peesbeschermers/bandage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:48

Transportbeschermers zijn langer en komen over de hoef heen zodat ze zich niet kunnen kwetsen.
Ze beschermen ook de knie en zijn dikker dan bandages of peesbeschermers.

Peesbeschermers kun je aandoen als hij niet lang op de trailer of camion moet staan, anders zou ik toch kiezen voor transportbeschermers.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:25

Waarom wil je ze om? Is het echt nodig? Mijn paard staat nooit op de trailer met beschermers, maar als jij het wilt omdat je je daar goed bij voelt is wat mij betreft al reden genoeg hoor. Dan vind ik dat je het beste gewoon ouderwets onderlappen met bandages kunt gebruiken, transport beschermers blijven vaak niet goed zitten (ze schuiven omhoog als het paard bv langs de klep stapt).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:26

Als je paard onrustig staat op de trailer, en dit niet door oefenen verbeterd, zou ik het ook gebruiken. Het is zonde als ze bv op de kroonrand gaan staan.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:34

Ik doe meestal rondom springschoenen en dikke transportlappen met bandage of 3in1 beschermer erover. Die van mij gaat niet zo graag mee in de trailer en die is nogal beweeglijk. Heb liever dat ze haar bescherming sloopt dan zichzelf.

Ook om het in/uitladen heb ik ze graag met beschermers om, heb er ooit een zonder bescherming naast de klep zien lopen... Was niet zo fraai, die kwam er gelukkig met alleen een schaafwond vanaf.

Ik heb niet van die standaard transportbeschermers gezien paardlief dunne beentjes heeft en ze altijd afzakken.

Peesbeschermers zijn imo niet voldoende bescherming, het zijn juist vaak de kroonrand en de kootholtes die eraan gaan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:49

De pony staat met transportbeschermers omdat die nogal lomp is op de trailer of vrachtwagen :)
Mijn paard staat met Amerikaanse bandagelappen en bandages hoog gebandageerd met springschoenen vooraan.

Liever goed! ingepakt dan onnodig wondjes door dat ze hun evenwicht verliezen of zo.
Let wel dat alles goed aan is om zo ook geen accidenten te veroorzaken van afzakkende transportbeschermers of bandages.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:53

Als mijn paard op de trailer gaat heeft ze altijd hoge transportbeschermers aan met springschoenen. Als ze daarna onder het zadel gaat, zitten haar beschermers of bandages er op de heen weg al onder.

Ze beschermen een groter deel van het been dan gewone beschermers en bandages, dat is voor mij de hoofdreden. Mijn paard staat gewoon rustig op de trailer, maar er kan altijd iets gebeuren waar zij niks aan kan doen natuurlijk en dan ben ik toch blij dat ze ze omheeft. Omdoen kost ook niet veel extra moeite, dus waarom niet. Mijn transportbeschermers blijven ook heel goed zitten. Nog nooit verschoven of wat dan ook.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:56

Ik heb weleens een paard op wedstrijd gezien die zijn kootholte had opengetrapt op de trailer. Het moest helemaal gehecht worden. Transportbeschermers hadden dit wellicht kunnen voorkomen. (Of dan was het toch minder erg geweest). Ik probeer ze nu ook altijd om te doen bij mijn merrie (die in het begin wel eens gekke stunten deed op de trailer).

Edit: bij het rijden (dressuur, bos en mennen) gebruik ik nooit bandages, dit vind ik persoonlijk echte onzin. Als ik ook zou springen, zou ik wel peesbeschermers die goed verluchten gebruiken.
Laatst bijgewerkt door x_Friesje_x op 06-06-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:57

KozieZ schreef:
Als mijn paard op de trailer gaat heeft ze altijd hoge transportbeschermers aan met springschoenen. Als ze daarna onder het zadel gaat, zitten haar beschermers of bandages er op de heen weg al onder.

Ze beschermen een groter deel van het been dan gewone beschermers en bandages, dat is voor mij de hoofdreden. Mijn paard staat gewoon rustig op de trailer, maar er kan altijd iets gebeuren waar zij niks aan kan doen natuurlijk en dan ben ik toch blij dat ze ze omheeft. Omdoen kost ook niet veel extra moeite, dus waarom niet. Mijn transportbeschermers blijven ook heel goed zitten. Nog nooit verschoven of wat dan ook.

Precies hetzelfde hier!! Kan altijd iets gebeuren en vind het ook erg fijn met uitladen. Als ze een keer van de klep af donderen beschermt het toch net wat meer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:57

Dankjullie! Ga morgen ofzo maar eens kijken voor transportbeschermers dan!

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:55

Je hebt trouwens ook transportbandages