Haflinger en australian stock zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

Haflinger en australian stock zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 18:21

Bestaan er australian stock zadels met brede boom want als ik zo eens fotos bekijk zijn ze allemaal smal. En hoe weet ik of een zadel van redelijke kwaliteit is en waar moet ik op letten ?
ik heb een haf met vrij korte rug en rug is ook wat plat bovenop met flinke schouderpartij.

elbony

Re: Haflinger en australian stock zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:57

Er zijn wel wat bredere boom types van b.v. oude Syd Hill stockzadels (was ooit een van de beste stockzadel makers van Australië). Ik heb mijn Syd Hill Outbackdrafter met Quarter Horse -boom overgenomen van iemand met een Haflinger. Zij moest over naar een iets breder type de Syd Hill Bushmaster, maar ik weet niet welke boom zij toen had. Zij heeft overlegd met de dealer in Zwitserland om tot een meest passende oplossing te komen (http://www.brumby.ch/frameset.html), en heeft toen op ebay in duitsland een prettig geprijsd 2ehandsje gevonden. De rug van haar paard had overigens wel de 1cm extra ruimte, die de Bushmaster(53cm) groter is dan de Outbackdrafter (52cm). Mijn ronde spanjaard met korte rug heeft 1 jaar lang zeer fijn gelopen met dit stockzadel. Helaas is hij er nu uitgegroeid. Volgens mij kan je het beste maar eerst eens wat proberen te passen, om te kijken hoe het je paard bevalt en jezelf natuurlijk. Ik zou in geen geval de goedkope Indiase makelij proberen (in principe kan je aan de kleur van de kussen al zien of het uit Australië komt of uit India : oudere Syd Hill b.v. heeft een okerkleurige serge kussen; de Indiase kopiën hebben een blauw of bruin kussen. En ook de leerkwaliteit is een duidelijk verschil. Als je meer wilt weten, roep maar :-). Groeten,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:58

Hier zie je het verschil in boomwijdtes van de Syd Hill
Afbeelding
En op alle echte Syd Hill's staat deze info in het leer gegrafeerd
Afbeelding

Noot: Maat QH is niet bijzonder breed, al doet de naam dat wel vermoeden.

DubbelFun

Re: Haflinger en australian stock zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:08