bit informatie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jill93

bit informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 20:01

Beste bokkers,

heb een fries die nogal pittig is en sterk, rijd altijd op een dubbel gebroken watertrens
ga vaak op buitenrit met nog een ander paard erbij dan gedraagt mevrouw zich het zelfde als het andere paard en is ze wel te houden omdat ze dan het anderen paard volgt die redelijk rustig is.
als ik zelf op buitenrit ga luisterd ze verder goed op de teugels en op het been maar af en toe gaat ze dwars door het bit heen.
heb op advies een enkelgebroken passoabitje gebrobeert met een teugel op de normaale ring en een tweede teugel op de onderste ring en heb die gewoon slap hangen als het egt nodig is en krijg ik haar met de gewoonde teugel en been niet meer bij pak de het tweede bit erbij dit heb ik tot nu toe nog geen een keer hoeven doen.
nou was me geadviseerd om een dubbelgebroken passoa te kopen en hier mee te rijden als ik alleen op buitenrit ga, en me gewoone dubbelgebroken watertrens te houden als we met meerderen paarden gaan

wat vinden jullie hiervan? commentaar heb ik geen zin in heb dit te informatie

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:29

Wat ik daarvan vind? Ik vind het een slecht idee. Als je een combinatiebit wil, zoek er dan één met een kinketting, bij voorbeeld een kimblewick, en met een ongebroken mondstuk. Doordat je nu een gebroken mondstuk gebruikt wordt de hefboomwerking in de mond alleen maar heftiger. En doordat er aan het pessoabit geen kinketting zit is er niets wat voorkomt dat dat bit doorslaat.

Pessoabitten zien er tamelijk onschuldig uit omdat ze lijken op een trens maar dan met wat ringetjes eraan. Maar het zijn combinatiebitten. Alleen dan zonder de voordelen die zo'n bit kan hebben.

Daarnaast leert je Fries nu om zich sterk te maken op het bit, op een gegeven moment zal ze ook dit bit tussen haar kiezen nemen. En een mooie onderhals ontwikkelen. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij (en aangezien mijn paard geen hefboomdruk achter z'n oren kan velen ging hij alleen maar nog veel harder rennen) en ik heb dat rijtechnisch weten op te lossen. Dus misschien is het een ideetje als je ook eens die kant op gaat denken? Je moet niet wachten tot ze er vandoor gaat, je moet het voorkomen, door uit te zoeken waarom ze zo doet en die aanleiding weg te nemen. Succes.

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 18:04

@koper

je vind het een slecht idee
jou mening is dus dat een passoabit geen goede werking heeft? mij hebben ze geadvieseert als ik de tweede teugel los laat hangen en als het egt nodig is er even bij te pakken dat het geen kwaad kan...

kimblewick bit adviseer je ongebroken? mij hebben ze ook geadviseert doordat ik nu op gebroken bitjes rij zekker niet ongebroken te gaan rijden omdat het zowiezo altijd scherper inwerkt dan gebroken? moet ik dat bit dan constant gebruiken? of alleen als ik dan op buitenrit ga?

mijn paard kan het dan blijkbaar beter velen als die van u ze veel rusiger, en gaat juist niet rennen.
rijtechnisch oplossen zeg je heb je er dan ook een voorbeeld bij zodat ik er ook wat mee kan doen want anders heb ik er nog weinig aan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:10

Zo'n bit heet pessoabit. Passoa is het drankje.

Weet je eigenlijk wel wat zo'n bit doet in de mond? Weet je wat voor beweging het mondstuk maakt? En waar het inwerkt op je paard?

Ook als je de teugels op de grote ring gebruikt heb je de hefboomwerking. Omdat je het bakstuk bóven die ring vastgespt.

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:36

iedereen heeft weleens een typfoutje.
als het werkelijk zo vreselijk slecht is verkopen ze die niet in een ruitersport winkel
ik denk dat je mijn bericht niet goed hebt gelezen...vroeg om infrormatie niet om commentaar, als je me echt wil helpen geef je me tips en leg je dingen netjes uit zodat ik het kan toepassen en anders moet je gewoon niet antwoorden.

maar bedankt voor je moeite.

HorseTopShop

Re: bit informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:39

Ik vind het helemaal geen gek idee. Je hebt er al mee gereden en dat beviel.
Waarom zou je het dan niet doen?

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:53

@koper

over het kimblewick bit: Wanneer de teugels bevestigd worden aan een van de sleuven, dan veroorzaken ze hefboomwerking omdat ze 'vast' zitten in de bitring

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:45

Ik gebruik zelf ook een pessoabit voor buitenritten en springen, wel lijkt het me niet prettig om met 2 teugels te rijden en daarbij hou ik ook in gedachten, mocht je paard er vandoor gaan en je moet snel je andere teugels pakken kan dit vrij hard zijn (in haast veel teugel pakken en hard trekken). Ik rij zelf met het bit op de onderste ring. Als je er mee kan rijden gaat dit prima aangezien je zelf bepaald hoeveel druk je erop uitoefent. Ook kan je hem natuurlijk op de middelste ring doen. Wat ik je wel aanraad is er eerst even mee te oefenen met iemand erbij zodat je ermee leert omgaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:48

Jill93 schreef:
@koper

over het kimblewick bit: Wanneer de teugels bevestigd worden aan een van de sleuven, dan veroorzaken ze hefboomwerking omdat ze 'vast' zitten in de bitring

Dat is ook wat ik je probeer uit te leggen. Een kimblewick is hoe dan ook een combinatiebit omdat het oogje voor het bakstuk boven de bitring zit.

Een pessoabit is ook een combinatiebit, maar dan eentje zonder kinketting. Waardoor hij door kan slaan, en je niet op de kin kunt inwerken maar alleen op de lagen, kiezen! en de nek.

Maar misschien dat je nog antwoord zou willen geven op de vragen die ik gesteld heb, zodat we weten wat je besef van de verschillende bitten is en kunnen proberen om je te helpen.

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:39

@ koper

heb liever dat je antwoord geeft op mijn vragen zodat ik er wat mee kan doen;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:40

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:50

Jill93 schreef:
@ koper

heb liever dat je antwoord geeft op mijn vragen zodat ik er wat mee kan doen;)

Dat is geheel wederzijds. Ik heb nog steeds geen idee wat jouw besef is van wat een mondstuk van een combinatiebit doet. Zo wordt het wel lastig om je te helpen.

Nombrado, een pessoabit heeft geen kinketting. Dat is juist het probleem met die krengen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:59

Koper schreef:
Nombrado, een pessoabit heeft geen kinketting. Dat is juist het probleem met die krengen.

haha, ja, als ik die gebruik bij mijn mannen, gaan ze alleen nog maar harder rennen met die druk.
Nee, pessoa vind ik persoonlijk ondingen.
alleen zit je er niet op te wachten dat je paard ervandoorgaat langs de weg
ik heb zelf een keer bijna een fries van mijn motorkap moeten pulken... :o
reed heel rustig hem tegemoet, ruiter liep rustig te stappen met lange teugel, en toen ik erlangs reed, schoot ie zo de weg op pft....hart zat in mijn keel!
Typisch fries...hou die koele in de gaten....kunnen in 1 keer verschieten. Dus ben er altijd bedacht op, hoe relaxed ze ook stappen.

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:43

@ koper

in mijn oogen is er geen een bit goed voor je paard, en zou iedereen bitloos moeten rijden, het combinatie bit is in mijn oogen ook een van de minderen.
ik rijd in de wei weleens bitloos maar op de straat is dit gewoonweg niet te doen wat nombrado al zegt:Typisch fries...hou die koele in de gaten....kunnen in 1 keer verschieten
aangezien we hier veel vrachtauto's,tracktoren en groote andere machines rijden heb ik weinig zin om er onder te komen en me paard nog een keer te laten opereren..

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:51

Hallo nombrado

kan je dat bit ook met 2 teugels rijden? want vind het zonden als ik die bijv gewoon moet rijden die dan wat zwaarder is, heb dan liever dat ik 'gewoon bitje' rij en dan ik er met nood aan de man een teugel bij kan nemen

bedankt voor je reactie alvast

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:28

Hoi,
Ja, dat kan juist...
Hier een foto
Ik heb aan de bovenste de trensteugel, onderstel is de pilaren teugel.
Aan de pilaren teugels heb ik een schuifje aan de uiteinde, zodat ik hem los kan laten hangen, maar erbij pakken als nodig is. Er zit wel een kinketting bij die omkleed is met zacht leer.
Afbeelding