Baby Pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Baby Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:41

Na 3 jaar worstelen blijft mijn paard het initiatief in het parcours overnemen. Hij zet zijn kop er op en pakt het aan (hij trekt me gewoon op de sprong). Thuis is hij op 2 vingers te rijden maar zijn adrenaline neemt het over in het parcours. Mijn instructrice vindt het nu tijd worden om eens een ander bitje te proberen. Ik rij hem altijd met een simpel dubbel gebroken bustrensje en nooit met verdere poespas (martingaal gaat ie in hangen en als ie te strak zit slaat ie gewoon af en doet ie niks meer). Nu gaan we hem er 1 deze dagen eens een baby pelham in hangen om te kijken of hij dan wel dat kleine beetje respect heeft voor mijn hand in het parcours.

Mijn vraag is alleen is het op de wedstrijden verplicht om met kinketting te rijden? En wat is de werking er van precies? Ik word niet wijs uit de reglementen (die heb ik gelezen)

raichalove

Re: Baby Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:44

volgens mij is dat niet verplicht zover ik weet

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:55

de kinketting zorgt er wel voor dat je de juiste werking verkrijgt, nl dat je bitje niet kan doorslaan.
dus als je met hefboom werkt, moment dat je de teugels opneemt verkrijg je grotere druk (in vergelijking met een gewoon bit) op de lagen en de tong (en eventueel op het gehemelte als je een tongboog gebruikt). Doordat het bitje ook kantelt met de bakstukken naar voor, komt er druk achter de oren, en met de kinketting komt er ook druk onder de kin. Gebruik je die ketting niet dan kan je het bit onbeperkt aantrekken, waardoor alle druk op de lagen en achter de oren terecht komt. Kinketting zorgt er dus voor dat je druk op verschillende plaatsen verdeeld is.
Ga je met twee teugels rijden, of met een slobberriempje? (als het je lukt is het beter om met twee teugels te rijden, dan hoef je ook niet te kiezen voor een babypelham (omdat je dan het risico hebt dat te zwaarder en zwaarder moet gaan met de tijd) maar kun je er een gewone pelham inhangen. Je rijdt op je bovenste teugel, dat gewoon inwerkt als je trensbit. Moment dat hij met je solt kun je de onderste teugel er eens ferm bijpakken (beter een hardere correctie die aankomt dan 10 zachte waar hij mee lacht).

een kinketting kan je trouwens ook vervangen door een kinriempje, dat is wat zachter.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:59

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:03

PercyLeen schreef:
Twee teugels mag toch niet meer? Dacht dat ik dat gelezen had. Ik heb er van die riempjes bijgekocht waar je je teugels aan vast maakt? Ik heb deze:

http://www.royalhorseoutlet.com/ckfinde ... 008330.jpg

wedstrijdreglementen heb ik eerlijk gezegd geen flauw idee van.
Slobberriempjes vind ik persoonlijk niks (omdat je dan constant met een sterkere inwerking zit, en je het risico hebt dat het paard daar ook hard op wordt, en je dan uiteindelijk naar nog scherper dient te gaan).
Als eens geprobeerd om op een hackamore te springen? (heb je ook een hefboomwerking waar de meeste niet doorheen lopen, maar hou je wel die mond zacht voor de gewone training)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:01

Bij een pelham is een kinketting verplicht.
Anders is het geen pelham.

MoniQvH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:15

Alleen een enkel gebroken baby pelham is toegestaan op wedstrijd. Bij dit bit is het toegestaan om een kinriempje te gebruiken. Als dit een kettinkje is, dan moet deze wel omkleed zijn. Je mag niet met twee teugels rijden. Je moet een verbindingsriempje gebruiken als je ook de onderste ring wilt gebruiken. Je mag vanaf de klasse Z met een hackamore rijden.

Als ik jouw verhaal lees vraag ik me af of het "probleem" met een bit op te lossen is. Je schrijft dat je paard thuis fijn te rijden is, maar dat hij door de wedstrijdstress / adrenaline het initiatief overneemt. Misschien heb je het al eens geprobeerd, maar wellicht kun je hier ook met voeding / supplementen al veel rust brengen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:04

Ff snel vanaf mob, ik voer hem al een supplement waar die rustiger van wordt tussen zijn oren. Hij staat hoog in het bloed en vindt het springen geweldig en wil ontzettend graag. Heb inmiddels antw vd knhs, bij een baby pelham mag je zonder ketting rijden. Eerst maar zien wat ie er überhaupt van vind :) Bedankt voor het meedenken!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:12

Mocht je nog andere bitten gaan bekijken, moet ik zeggen dat ik altijd heel veel baat heb gehad bij een D trens met koperen rolletjes. Moet voorkomen dat het paard zijn bit vast kan pakken, omdat de rolletjes wegdraaien.

Spring je thuis ook hele parcourtjes of gewoon een paar losse sprongen?

Ik denk dat een deel van je paard zijn enthousiasme ook door jouw wedstrijdspanning komt, zeker als je thuis al hele parcourtjes springt en het je dan wel gemakkelijk af gaat. Ga je ook wel eens naar oefenparcourtjes op andere locaties? Dan is de sfeer wat gemoedelijker (dus beter voor jou spanning) maar ben je wel op een andere locatie, dus dan kan je beter zien of het je paard is of dat het bij jou ligt. Vaak is het een combinatie van factoren..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:12

Ik heb hem zelfs laten starten door een ervaren springruiter en hier laat hij gewoon hetzelfde temperament zien. Paard loopt wekelijks elders oefenparcoursen en gaat bijna om het weekend mee op cc.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:26

hooooo herken dit probleem :+
Een vriendin van me had dit ook ( ze heeft toch ruim ervaring in de spingsport en echt geen stressbeest) en zij kon haar paard thuis een parcours laten lopen in een simpel bitje of een halster en 1-maal op concours dacht haar paard : feeestje! *\%/* *\%/*
Ze reed ook met een pelham en kon hem hier mee beter onder controle houden :-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 16:29

Gelukkig dat je het herkend Mohica! Ik hoop echt dat die van mij er ook goed op reageert. Ik heb het puur alleen maar nodig om hem even een keer op het achterbeen te zetten in het parcours. Nu steekt ie zijn neus er uit en gaat laag vliegen. Hij is rap zat in de benen maar ik ben als de dood dat ie toch een keer niet optijd van de grond komt :7

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:53

Als ik goed gelezen heb, heb je les en dat dit al een paar jaar zo is en dat dit niet veranderd ookal gaat hij ieder weekend op cc gaat zou het een goede " oplossing " zijn. Want lessen is misschien een magisch woord maar als je goed lest en je paard heeft verder geen problemen en is ander ook altij respectvol tegen jou en jij hebt een goede hand, waarom niet? Als het jullie kan hebben?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:04

Het is puur zijn drive dat hij zo doet, hij zal nooit stoppen of er langs willen. Hij wil altijd naar de overkant. Ik wil hem zijn plezier in het werk niet afnemen maar hij moet wel leren dat hij ook terug moet als ik dat van hem vraag :j Af en toe is het net een jonge hond ;)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:08

PercyLeen schreef:
Ik heb hem zelfs laten starten door een ervaren springruiter en hier laat hij gewoon hetzelfde temperament zien. Paard loopt wekelijks elders oefenparcoursen en gaat bijna om het weekend mee op cc.

Dan houd ik het verder alleen op het D trensje met rolletjes in mijn vorige post. Die heeft mij altijd erg fijn geholpen :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:20

Zou als je met pelham start, puur en alleen op de pelham starten, niet thuis trainen ermee ivm zwaarder worden etc. Rij zelf al jaren met pelham en heb er door onkunde meer naar de knoppen geholpen dan goed mee getraind, zit er nu nog voor de zekerheid op maar moet haar nu weer 'het alleen reageren op de ketting' afleren, wat een ramp :')

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 08:49

Thuis rij ik hem met normaal bit en daarom hang ik hem er de eerste keer ook ook pas in tijdens de les! Hij heeft verder een fijn bekkie en dat wil ik graag zo houden! Rolletjes bit ga ik eens onthouden. Mag je daar wel mee starten dan?

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:01

Kinketting is verplicht en hij moet 'bekleed' zijn.
Ik spring zelf ook met pelham en mijn paard reageert er zeer fijn op. Ik heb een groot paard die problemen had met sluiten in het parcours, maar nu kan ik veel precieser rijden en blijft ie netjes bij me.
Je paard moet het bit wel goed accepteren, want het bit is best heftig.
Dubbele teugel mag vanaf de Z, dus je moet een verbindingsriempje gebruiken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 09:07

Ik heb gisteren een uitgebreid antw gehad van de knhs en zij zeggen van niet :+ Wat is vriendelijker, met of zonder ketting? (ik ben echt een leek hoor op dit gebied) mijn instructrice stelde zo min mogelijk poespas voor. Ik hoop eigenlijk dat hij een keer goed onder de indruk is en ik dan weer over kan op een normaal bit :o Ik krijg nu al regelmatig te horen 'je breekt hem echt niet zomaar doormidden hoor' vraag me af of ik met zo'n bit er uberhaupt nog aan durf te komen :+

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:21

Met een rolletjes bit mag je gewoon starten. Ik ben er ook nog nooit op gecontroleerd moet ik zeggen, haha. Komt misschien omdat het van de buitenkant gewoon op een D-trens lijkt. Ik heb er veel profijt van gehad.

Slim dat je het bit zo min mogelijk wilt gebruiken en de eerste keer onder toezicht doet. Is er niet ergens in je paardenomgeving iemand die een (baby) pelhalm heeft en die je kan uittesten?

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:30

.
Laatst bijgewerkt door Big_Appie op 19-09-22 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 09:31

Heb hem al gekocht en als ie het niks vind neemt mijn instructrice het bit over :)

Thnx Uppels!

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:36

Een rolletjes bit vind ik zelf niet fijn; mijn paard gaat er gewoon in hangen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:31

Ik heb ene die gaat zelfs hangen in de hackamore met scharen van 20 cm (!!!) die dan welliswaar met kinriempje + kussen is ipv ketting. Paard gaat ook hangen in een pelham, dus het ligt niet aan het bit maar aan het paard, ken er genoeg die achteroverslaan van beide optomingen (hack en pelham) en niet meer durven te hangen of sleuren bij een rolletjes bit.