[WN] one ear met snaffle?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxChelsey1xX

one ear met snaffle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 12:56

Hoi,

Ik heb al 2 jaar een double ear hoofdstel maar ik rij gewoon met een snaffle.
Ik heb hier nooit problemen mee gehad alleen is er aan de zijkant 1 concho afgevallen omdat mn hoofdstel tijdens het rijden los schoot
(gelukkig is er geen ongeluk gebeurd)
Maar ik vond het zo zonde dat die concho eraf was dus heb ik van 1 van de oortjes de concho gewisseld.

maar nu zit dus dat oortje zonder concho en is hij een beetje kapot aan het gaan(slijtage)
dus wil ik er een one ear hoofdstel van maken.

mijn vraag is dus: kan dat gewoon met een snaffle?
want ik heb mensen horen zeggen dat het paard dan zijn hoofdstel heel makkelijk over zijn hoofd kan trekken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:08

Ligt een beetje aan het paard. Tot voor kort reed ik nooit met keelriem, aangezien het kopstuk stevig blijft zitten. Hij heeft nu één hoofdstel met keelriem (en met snaffle), en twee zonder (eentje met trens en de andere is een sidepull), en dat maakt bij een paard met veel haar geen verschil. Als je paard genoeg manen heeft is je kopstuk als het ware een beetje ingegraven en schudden ze 'm minder makkelijk af. Als je een paard met weinig manen hebt raak je je hoofdstel eerder kwijt bij een kopzwieper.

Als je wedstrijden rijdt met je paard moet je bij een snaffle een keelriem. Volgens de regels mag je daarbij zowel een frontriem als oorstukjes gebruiken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:00

nee, bij de WRANen Duitse EWU is een oortjes hoofdstel met snaffle verboden.juist vanwege het grote risico het te verliezen. de oortjes hoofdstellen zijn ook bedoeld om met bit te rijden.
in de regels staat dat er met frontriem en keelriem gereden dient te worden.
(ik vind het geen ponem ook )

unihorses

Re: one ear met snaffle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:05

rij er nu al een halfjaar mee, maar ze heeft hem nog nooit afkunnen krijgen hoor... en ja, die kan zwiepen met haar hoofd. ze heeft ook maar een zielig bosje manen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:08

in het verleden behaalde resultaten geeft geen garantie voor de toekomst :D
wil niet zeggen dat het nooit kan gebeuren. het is niet voor niks niet toegestaan ;)
wat is er mis met een mooie browband ?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:16

spicegirl schreef:
in het verleden behaalde resultaten geeft geen garantie voor de toekomst :D
wil niet zeggen dat het nooit kan gebeuren. het is niet voor niks niet toegestaan ;)
wat is er mis met een mooie browband ?

tja... een compleet hoofdstel ( keelriem, neusriem, sperriem ) wat goed past heb ik ook wel eens eraf gehad tijdens het rijden... het kan allemaal :)
en als je naar buitengaat, kun je altijd even een vlechtje om het hoofdstel vlechten, kan het ook nergens meer heen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:18

zo ken ik er nog wel een paar :roll:
kan ie niet goed vastgezeten hebben, of het moet echt raar zijn gegaan.
bij mij gaat het iig altijd goed,maar ik gebruik dan ook browband/snaffle of oortjes met bit.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:39

spicegirl schreef:
zo ken ik er nog wel een paar :roll:
kan ie niet goed vastgezeten hebben, of het moet echt raar zijn gegaan.
bij mij gaat het iig altijd goed,maar ik gebruik dan ook browband/snaffle of oortjes met bit.

ja, bij mij gaat het altijd goed, behalve dus met een bos, takken... ruiter die niet loslaat... en volgens mij net het hoofdstel overde kop mee tilde... en toen stond paard los :) maar die blijft hartstikke relaxt, weten we dat ook weer :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:48

kan niet. als je voorwaarts door de takken gaat, schuif je je hoofdstel naar achter. als je hoofdstel verstrikt zit in de takken ( goede stuurmanskunst :Y) )en je gaat dan achterwaarts, en schuif het hoofdstel eraf, is je eigen fout.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:49

spicegirl schreef:
kan niet. als je voorwaarts door de takken gaat, schuif je je hoofdstel naar achter. als je hoofdstel verstrikt zit in de takken ( goede stuurmanskunst :Y) )en je gaat dan achterwaarts, en schuif het hoofdstel eraf, is je eigen fout.

duiken voor takken, denk hoofdstel vast grijpen en er voorover afkukelen, en hoofdstel over oor tillen :)
( maar ik snap nog niet hoe ze het dee hoor :) )

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:53

dan maar gewoon op het ruiterpad blijven ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:56

spicegirl schreef:
dan maar gewoon op het ruiterpad blijven ;)

was ruiterpad :) maar onderhoud kennen ze hier niet.
oneear met gewoon bit is veiliger dan die paden ;)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:09

Denk er inderdaad om dat je bij de WRAN alleen mét keelriem moet rijden als je met een snaffle rijdt.
Je kan wel met een one of two ear rijden maar dan dus mét keelriem. Die zijn eventueel los te krijgen, en die zal je dan moeten laten bevestigen aan je hoofdstel.
Maar ik zou gewoon met je eigen gepimpte hoofdstel blijven wedstrijd rijden tot je eventueel aan shanks toe bent als je een oortje wil.
Verder kan je in de training gewoon een one of two ear gebruiken, ik rij ook altijd met een one ear met snaffle. Zolang je paard hem niet afschudt, zie ik niet wat voor probleem het verder zou geven.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 17:47

het hoofdstel is inderdaad gewoon mijn trainingshoofdstel,
voor de wedstrijden heb ik er ook 1 met een browband.
omdat ik van iedereen hoorde dat je met keelriem moest en ik vind oortjes met keelriem niet mooi.
maar uit al deze reacties kan ik ervan uitgaan dat een oor met snaffle gewoon kan?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:01

waar lees je dat dan ?
en bij de WRAN staat zowel frontriem als keelriem vermeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:06

XxChelsey1xX schreef:
het hoofdstel is inderdaad gewoon mijn trainingshoofdstel,
voor de wedstrijden heb ik er ook 1 met een browband.
omdat ik van iedereen hoorde dat je met keelriem moest en ik vind oortjes met keelriem niet mooi.
maar uit al deze reacties kan ik ervan uitgaan dat een oor met snaffle gewoon kan?

Tuurlijk kan dat. En als jij dat mooi vindt: gewoon doen.

spicegirl schreef:
waar lees je dat dan ?
en bij de WRAN staat zowel frontriem als keelriem vermeld.

Die staan inderdaad allebei vermeld. Maar geef dan wel volledige informatie:

WRAN rulebook schreef:
Het hoofdstel bestaat uit een samenstelling van frontriem, keelriem en bakstukken. Het gebruik van een 1 of 2 oorshoofdstel zonder keelriem is niet toegestaan.

Er staat dus NIET dat 1 of 2 oorstukjes mét keelriem niet mogen. Alleen dat zonder keelriem niet mag.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:17

dat laatste staat er sinds kort er dan bij, het staat niet in mijn oude WRAN boekje.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:34

Dat stukje over de 1 of 2 oorshoofdstel zonder keelriem staat in regelboek uitgave 2011 bladzijde 35 punt 405.
Verder heb ik het van jury leden, ik sta met mijn winkel veel op WRAN shows, en was er regelmatig als de kippen bij met een touwtje om een tijdelijke keelriem te maken, waardoor de mensen gewoon de wedstrijd mee mochten rijden.
Dat is ook de reden waarom ik 1 en 2 oors mét keelriem in mijn shop heb.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:13

en dan rij je ook niet voor gek, met een touwtje.
zeker niet, als er anderen zijn,met een mooie zilveren browband :Y)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:18

Nee, maar dat was een tijdelijke oplossing, dan mochten de mensen mee doen en werden niet gediskwalificeerd.
Dit was dus een kleine redding voor de mensen die dus het regelboek van 2011 niet door hadden gelezen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:25

Als het enkel om te trainen is kan dat wel hoor! Ik heb ook een jaar lang met een one ear gereden met snaffle en ik ben het nooit kwijt geraakt.

Waarom is een one ear hoofdstel veiliger met een bit? Ik gebruik mijn one ear nu met een bit en als ik het wil uitdoen kan ik het ook gewoon over zijn hoofd trekken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:47

denk je nu echt , dat de WRAN, en de EWU dat zomaar met natte vinger werk beslist hebben ? :roll:

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:54

Afgezien van of het verstandig is, vind ik het niet horen. Maargoed, het is aan jezelf of je daar waarde aan hecht of niet.

Waarom koop je niet gewoon twee nieuwe concho's?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:55

eens met Lindy :j

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:50

ja kan ik wel doen, alleen ik ben nogsteeds zo verliefd op mijn hoofdstel en wil hem niet veranderen.
dus ik ga hem nu gewoon als one ear doen