Hoofdstel strak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Erres

Hoofdstel strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:07

Laatst had ik een discussie met de instructeur van mn dochter over het hoofdstel. Hij vond dat het lang niet strak genoeg zat. Ik heb zelf altijd geleerd dat er 2 vingers tussen moeten kunnen. Daar was hij het niet mee eens. Zelf deed ie ze, bij zijn eigen paarden, zo strak mogelijk. Ze heeft een aansnoerneusriem, dus die kan echt strak getrokken worden. :( Volgens mij kan het paard dan ook niet nageven, omdat de kaak dan niet meer ruimte heeft. Ik heb na de les op internet zitten zoeken om info hierover, maar echt duidelijk is het niet. Er word zelfs gezegd dat je op wedstrijd eruit gestuurd kan worden als je het te strak hebt. Ik heb dit uitgeprint en hem laten lezen. Vond ie niet leuk, want het was zijn ongelijk. Heeft daarna nog de federatie gebeld om opheldering. Hij zei dat ik gelijk had, maar hij ook.
Iemand enig idee?
Misschien ben ik te lief voor mn paarden??

Dieselpaard

Re: Hoofdstel strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:11

De neusriem heeft als doel om de mond "dichtgesnoerd" te houden. Nu kun je ervoor kiezen om deze strak te doen. Gelukkig mag dit niet meer van de federatie. Een neusriem kan wel mooi aangesloten zitten. In mijn ogen betekend dit dat je de neusriem niet ziet bewegen tijdens het lopen, maar dat er nog makkelijk 2 vingers tussen de neus en de riem passen. Bij mijn weten is dat namelijk ook je controlepunt.
Ik heb trouwens ook expres geen aansnoerneusriem, omdat deze al snel te strak worden aangetrokken. Ik heb wel een instructeur gehad die mijn neusriem evengoed op z'n strakst deed....daar heb ik ook maar 1x les van gehad. Als het op die manier moet, hoeft het van mij niet meer.
Jij bent niet te lief voor je paarden, hij wel te streng.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:12

Aansnoerneusriem betekend niet volledig aansnoeren. Ook daar moeten 2 platliggende vingers tussen kunnen. Ik houd zelf altijd de neuskant aan, anderen houden de kaakkant aan. Maar strakker hoeft het niet te zitten. Ze moeten wel kunnen kauwen en slikken met bit in.

De keelriem moet een vuist tussen kunnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:15

En sowieso, een aansnoerneusriem kan niet strakker als de schedel groot is, die schedel kan het niet pletten.
Dus dat geneuzel rondom aansnoer of niet aansnoer vind ik onterecht.
Neusriem hoort gewoon niet te strak zitten, zelf doe ik het op het neusbot twee vingers er tussen.
Bitloos wat minder, anders schuift de boel.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:17

Het is gemakkelijker om een aansnoerneusriem strak te trekken, door het ringetje waar je m doorheen haalt. Je kunt de schedel niet pletten. Het lijkt mij wel dat als je de neusriem te laag hebt en te strak aan trekt, dat dit gevolgen zal hebben voor het neusbot (dat natuurlijk aan het uiteinde vrij dun is....)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:40

Hoiiii

Ik had je topic vanmiddag gelezen.
Toevallig lees ik nu wat erover op facebook.

Foto kan ik hier niet neerzetten de tekst wel even.
Als je facebook hebt kan je dit wel terug vinden.

Goed geschreven stuk van Barbara Breedveld van Paardenpartner!

Misverstanden deel 2:

Het kan wel degelijk kwaad om de neusriem van je paard strak vast te maken. De bovenkaak van een paard is namelijk breder dan zijn onderkaak, waardoor de kiezen van de bovenkaak aan weerszijde uitsteken in rust. De kiezen hebben een ribelige vorm langs de randen en door het continue afslijten van de kiezen, kan de buitenste rand heel scherp zijn.

Als je een neusriem strak vastmaakt, wordt de gevoelige binnenkant van de wang tegen de scherpe riggel gedrukt. Dit kan pijn en zelfs wonden veroorzaken.

Nog afgezien hiervan zou een bewuste ruiter de kaken van zijn paard ook nooit op slot willen zetten. De kaken zijn een barometer voor de spanning in het lichaam en de geest van een paard. Als een paard gespannen is in de kaken, dan kan je er vergif op innemen dat het elders in zijn lichaam ook gespannen is. Andersom werkt dat ook zo: zet je druk op de kaken, dan zal het paard eerder gespannen worden.

Probeer dit maar eens op jezelf: met een vinger inder je kin die je onderkaak op je bovenkaak klemt, voel je je toch niet ineens niet meer zo ontspannen. En dan zit er nog geen stuk ijzer in je mond.

Als een paard zijn kaken niet (goed) meer kan bewegen, kan het ook niet goed kauwen. En het afkauwen is een heel mooi hulpmiddel om een paard tot ontspanning te brengen.

Een neusriem heel strak vastmaken om te voorkomen dat een paard teveel 'kliert' is pure symptoombestrijding. De enige oplossing is werken aan je aanleuning en luisteren naar wat je paard je te vertellen heeft. Met een passende optoming (en met passend bedoel ik niet alleen lichamelijk passend!) en een goed contact tussen paard en ruiter zal je geen enkele reden hebben om je paard letterlijk de mond te snoeren.

Ik vind het een symbolische handeling: sta je open voor wat je paard te vertellen heeft of snoer je hem de mond en dwing je hem om het te doen zoals jij het voor ogen hebt?

Natuurlijk kan het zijn dat een paard een voorkeur heeft voor een bit dat wat meer opgesloten wordt in de paardenmond, bijvoorbeeld met een Hannoveraanse of gecombineerde neusriem. Daar is niets mis mee. Maar geen enkel paard zou in mijn ogen de mond gesnoerd moeten worden onder het mom van 'africhting'. Ik vind dat namelijk geen africhting, maar dwang.

Hieronder een foto van de uitstekende riggel van de kiezen van de bovenkaak. De kaken staan hier op elkaar zoals bij een levend paard in rust.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:20

Mooi stukje van barbara!

Ik ben van de losse neusriemen tenzij ik de teugels eraan gemaakt heb, dan schuift het. Ik kan dan meteen goed zien om de lessers in de monden zitten te trekken.
Hier geen open monden of opgetrokken lipjes bij de pony's.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 07:38

Duidelijk stukje van Barbara Breedveld. Ik ga het de instructeur en wie al niet meer, proberen over te brengen.
Zo te horen doen jullie dus ook de neusriem niet te strak. Ben blij dat ik niet enige ben die er zo over denkt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 07:54

moonfish13 schreef:
En sowieso, een aansnoerneusriem kan niet strakker als de schedel groot is, die schedel kan het niet pletten.
Dus dat geneuzel rondom aansnoer of niet aansnoer vind ik onterecht.
Neusriem hoort gewoon niet te strak zitten, zelf doe ik het op het neusbot twee vingers er tussen.
Bitloos wat minder, anders schuift de boel.

Er zit altijd een zekere beweeglijkheid tussen de verschillende schedelbeenderen. echt pletten kan niet maar wat dacht je van de doorbloeding van het hoofd en meer nog de bezenuwing, lijkt me allesbehalve fijn als alles strak aangetrokken zit.