Hoe herken ik een goed Australian Stockzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kkkaren

Hoe herken ik een goed Australian Stockzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:29

Ik wil graag een buitenrijzadel met een stevige zit, eentje dit zit als een huis, maar ook 1 die goed past op mijn Barocke Pinto (1.50, breed, korte rug > zie profiel).

Er worden er veel aangeboden, maar wat is nu een echt goed stockzadel?

BigOne

Re: Hoe herken ik een goed Australian Stockzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:35

Ben ik ook benieuwd naar, zou ook wel graag ervaringen van mensen met zo'n zadel erbij horen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:38

Stock + korte rug = grote uitdaging. Meestal zijn deze zadels te lang en door een (semi) engelse boom mogen die echt niet dragen/uitsteken na de 18e rib. Western bomen zijn anders opgebouwd en daar kan dat (beperkt) wel. Een echt korte stock op een westernboom zou misschien kunnen, maar dan kom je zeker al bij de A merken als syd hill uit en of die zulke opties heeft weet ik niet zeker.

Buitenrijzadels waar je meer in dan op zit zijn bv ook malibaud (mcClellan type bomen = amerikaanse legerzadels), veel spaanse modellen of western (al dan niet in de endurance uitvoering zonder knop).

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:00

Ik heb van een bokker op de gok een 2e hands stockzadel voor 300,-- gekocht voor mijn (brede) tinker. Het is geen (duur) merk zadel, maar ziet er verder goed uit. Ik heb er laatst mijn zadelmaker (met ervaring in stock zadels) naar laten kijken en het ligt perfect, gaf hij aan, en er was nog ruimte (mijn tinker heeft boommaat 40). Misschien zou het zadel nog iets korter kunnen (mijn tinker heeft ook geen lange rug), maar de zadelmaker gaf al aan dat je op een stockzadel al anders zit dan op een regulier zadel (meer aan de voorkant). Dus dat dit absoluut geen probleem is. Een stockzadel zit sneller goed bij meerdere paarden dan een engels zadel. Het ligt wel meer op de rug dan erom heen.
Het zit als een huis en ik heb inmiddels een rit van 2 uur gemaakt. Na twee uur geen stijve spieren of knieën, wat ik bij mijn veelzijdigheidszadel wel heb. Het zit echt zeer ontspannen, je benen lang en ontspannen, maar toch voldoende steun aan je beugels en je zit echt in het zadel, met de achterkant als steun in je rug. Het werd meteen getest, want mijn tink gaf zeer onverwacht een forse bok omdat ze in haar kont gebeten werd door een ander paard -:(- , en door de steunen bij je bovenbenen en de diepe zit bleef ik zonder problemen aan het zadel plakken. :j Ook heb ik er zo een met een knop voor en ringen achter waar je van alles aan kunt hangen. De knop is handig bij het opstijgen, eventueel jezelf in het zadel houden in bijzondere situaties, of gewoon ontspannen met je handen op te leunen. 't hoeft dus kennelijk niet per definitie een duur zadel te zijn. Dit voldoet prima.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 18:04

Bedankt voor de tips en ervaringen!

Als ik er een koop, laat ik ook eerst mijn zadelmaker ernaar kijken.
Ik had hiervoor een zadel waar ik prima op zat, maar waarvan mijn paard harde plekken op de rug kreeg.

Deze zien er ook goed uit:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=105
(en leuke kleurtjes :D )

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:07

aan de onderkant van mijn stockzadel zit stof en voelt heel zacht. Formeel hoef je er zelfs geen dek onder te doen. Ter bescherming en ook tegen het vuil, doe ik dat wel, maar het hoeft dus niet. Mogelijk dat je hierdoor ook al minder last zult hebben van drukplekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:21

paulinebes schreef:
aan de onderkant van mijn stockzadel zit stof en voelt heel zacht. Formeel hoef je er zelfs geen dek onder te doen. Ter bescherming en ook tegen het vuil, doe ik dat wel, maar het hoeft dus niet. Mogelijk dat je hierdoor ook al minder last zult hebben van drukplekken.

Zachte stof is vrij typisch voor een panelen zadel/westernvariant, dat zijn zadels zonder kussens en dan is een dikke pad absoluut noodzakelijk.
Kkkaren schreef:
Deze zien er ook goed uit:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=105
(en leuke kleurtjes :D )

Dat is een variant van de star trekk comfort en boomloos. Ze zijn inderdaad wel kort, al moet boomloos je liggen.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 18:24

Ik heb nog nooit op een boomloos zadel gereden. Wat is het verschil?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:27

tamary schreef:
paulinebes schreef:

Zachte stof is vrij typisch voor een panelen zadel/westernvariant, dat zijn zadels zonder kussens en dan is een dikke pad absoluut noodzakelijk.
[quote="Kkkaren"]

Nou nee hoor het is een gewoon australian stock zadel met dikke kussens maar de onderkant/de kussens zijn bekleed met stof ipv leer. Maar dat is bij de duurdere originele australian stockzadels ook het geval. En ook bij de duurdere variant, wordt aangegeven dat een dek niet noodzakelijk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:28

Het geeft meer beweging door, zowel naar paard als naar de ruiter. Sommigen vinden dat fijn anderen kunnen er niks mee en sommige paarden raken er van in de war en gaan protesteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:34

Tamary, jij hebt er blijkbaar veel verstand van, welke merken zadels met een diepe, vaste zit passen op een rondgeribt paard met een normale schoft en rug? Er heeft altijd probleemloos een dressuurzadel op gelegen maar aangezien ik niet de jongste meer ben wil ik een zadel erbij hebben dat zit als een huis op buitenritten, meneer kan nogal heftig zijn. In de bak geen probleem maar de straat bied wat meer weerstand en dat vinden mijn botten niet prettig meer :D