Zadel te smal achter de schouder > conclusie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Zadel te smal achter de schouder > conclusie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:23

Ik denk dat bij een paard van mij het zadel niet meer helemaal lekker ligt:
op de rug en bij de schoft lijkt het me nog mooi te liggen maar ik vind het zadel wat krap lijken op het stuk achter de schouder.
Moet ik dan aan een zadel met een bredere boom erin, moet dit zadel anders gevuld worden zodat het wat hoger komt te liggen of is de boommaat nog goed maar moet ik aan een ander model zadel denken?

(ik vind het type zadel nl. wel prettig bij dit paard, dus evt. vraag ik de zadelmaker uit te kijken naar hetzelfde type maar dan net een boommaat breder, maar dan moet dat wel kunnen uiteraard.)

Ter aanvulling: het zadel is enkele maanden geleden gecontroleerd en opnieuw gevuld en lag toen goed, maar het paard is door intensievere training behoorlijk uitgezwaard weer.

kleinvosje

Re: Zadel te smal achter de schouder > conclusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:25

Persoonlijk zou ik dan toch voor een iets bredere boom gaan denk ik, waarbij je meer met de vulling kunt spelen. Maar ik zou het oordeel laten geven door je zadelpasser, die kan het zien en heeft er goed verstand van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:31

Dat was mijn eigen gedachte idd ook, maar ik vind het wel prettig als hij dan ineens zadels in een wat bredere boommaat mee kan pakken voor me, dan kunnen we het in een afspraak gelijk regelen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:33

Ja precies. Begrijpelijk.
Ik ben bang, dat je met je huidige zadel straks weer hetzelfde krijgt, en dan kan er niets meer met de vulling gedaan worden, want die is dan al minimaal. Als de boom een (halve maat) breder is, en er in eerste instantie dikke vulling in zit, kun je weer even vooruit!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:37

Het kan zijn dat dit niet op te lossen is met het zelfde zadel met bredere boom, het probleem kan namelijk ook aan de vorm van de kussens liggen. Als je dan een maat breder in de boom gaat, kan het zijn dat de druk niet op het juiste punt komt, waardoor het gaat schuiven naar voren.

Maargoed, het is dus afwachten wat het gaat doen, ik zou inderdaad de zadelmaker even laten beoordelen wat hierin het beste gedaan kan worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:03

Dat was idd iets waar ik dan weer over aarzelde, stel dat ik te breed ga, dan krijgt het paard natuurlijk weer een probleem op de rug. Moeilijke materie is het toch, die zadelpasserij.
Ik heb net even gekeken op de website van mijn zadelpasser maar die heeft momenteel maar zeer weinig tweedehands *zucht* en een nieuw zadel zit er financieel gewoon echt niet in, tenzij een middenklasse als ze fatsoenlijk geld teruggeven op mijn Prestige.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:12

Als je boom maar een klein beetje breder moet dan hoef je toch ook niet meteen een nieuw/ander zadel.
Mijn boom is al meerdere keren breder geperst omdat mijn pony dikker is geworden.
Uiteindelijk heb ik nu wel een ander zadel moeten kopen omdat het niet meer ging,
(hij moest enkele centimeters breder)
Maar als ik jou was zou ik eerst vragen naar de mogelijkheden qua persen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:21

Is de boom van het zadel niet met zo'n pers wat breeder te maken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:29

Ik weet het niet, het gaat om een Prestige, geen idee welk materiaal die bomen zijn.
Maar ik heb altijd begrepen dat het niet zo'n goed idee is om te doen omdat je de boom verzwakt en dan meer kans maakt op een gebroken boom?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:30

Mijn zadelmaker is daar niet heel bang voor. Zeker als het om 1 boommaat gaat geeft dat volgens hem niet snel problemen. Je moet natuurlijk niet iedere maand het zadel gaan verbuigen, maar een keer gaat volgens hem prima zonder problemen. Zou ook dat gewoon aan je zadelmaker voorleggen :j