Zadelafdruk goed of fout?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fiiwhisper

Zadelafdruk goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 21:55

Hallo allemaal,

Ik weet niet heel goed hoe de zweetafdruk van een zadel hoort te zijn maar ik heb wel het gevoel dat dit niet klopt. Is er misschien iemand die mij kan vertellen of dit goed of fout is?
Afbeelding
Ik kreeg deze afdruk nadat ik een uurtje gereden had (wel met dekje)

Chesss

Re: Zadelafdruk goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:19

kijk nou ben ik,geen zadelmaker, maar je zadel hoort over de hele plaats waar het ligt een gelijke druk te geven dus zweet. bij jou is daar geen sprake van. ik zou de zadelmaker er maar bij halen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:20

Aan de afdruk te zien lijkt het of je zadel teveel wipt, oftewel teveel op de schoft ligt.
Enige die je kan helpen is een goede zadelmaker.

fiiwhisper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 22:21

Zadelmaker is 2 weken geleden geweest ivm soortgelijke zweetafdruk. Toen al heel pissig op hem geweest omdat de keer ervoor nog geen 3 maanden terug was. Tijd voor een ander dus...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:47

Lijkt meer op een zadel wat brugt. Voor en achterkant sluiten wel aan te zien aan het zweet, maar daartussen niet. Ben wel benieuwd naar je zadelmaker :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:48

Wat voor zadel heb je eigenlijk ?

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:59

Als ik mijn pony afspuit krijg ik ook altijd dat model " vlek" langs de schoft.
Heel raar en ik heb er ook geen verklaring voor.
Maar ik dacht ook dat mijn zadel helemaal verkeerd lag.
Heb een zadelmaker laten komen en het zadel lag goed.
Toen ik hem voor de eerste keer ging wassen zag ik het.
Is nu 6 jaar geleden en nog steeds als zijn rug nat word blijft het daar " droog" of iig lichter van kleur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:42

Naar mijn mening zeggen zweetplekken niet zo gek veel... soms heb je een droge plek door meer druk dan het omliggende gebied, soms juist door minder druk, of door betere ventilatie....

In dit geval heb je een hele grote droge plek, als je dat als drukplek ziet is het op zich zo slecht nog niet toch, zo'n grote plek :)

Zie je nu nu echt bvb. heel duidelijk naast de schoft een kleine droge plek aan 1 kant, dan is dat iets om je zorgen over te maken omdat dat een vrij duidelijk signaal van puntdruk kan zijn.

Maar zo'n grote droge plek als hier op de foto is dan juist eerder positief, gezien het onder vrijwel je hele zadel / draagvlak egaal is :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:50

Onder mijn (boomloze) zadel ziet mijn hafje er ook zo uit. Mijn zadel ligt prima en mafje loopt lekker.

Deze heeft zo te zien nog winterhaar, waardoor ze meer zweet en het zweet naar "buiten", als in buiten het zadel, dus naar voor, achter en beneden wordt geduwd omdat het onder het zadel nergens heen kan.

Eigenlijk in lijn met wat pmarena ook zegt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:50

Ik weet eigenlijk niet of je daar nu veel van kunt afleiden van zo'n afdruk. Heb je daar wel over gehad met de zadelmaker wat zijn mening daar over is?
Zelf heb ik er geen verstand van met afdrukken maar ik kan me wel vinden in de uitleg van pmerena. Dus of je nu direct een andere zadelmaker nodig hebt weet ik niet maar je zou ook een andere zadelmaker kunnen mailen met deze foto's om te vragen wat hun indruk is van zo'n zadelafdruk.
Want zoals Chesss het zegt zou volgens haar dan overal zweet moeten zitten, ben eigenlijk wel benieuwd nu naar zadelafdrukken van andere paarden hoe dat er dan uitziet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:53

Afdruk onderzijde dekje geeft vaak een beter beeld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:48

aslo schreef:
Afdruk onderzijde dekje geeft vaak een beter beeld.

Gewoon uit interesse hoe zou er dat dan uit moeten zien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:01

Huidvet over de hele zadelafdruk zodat je ziet dat het zadel overal de rug goed raakt.

Maar ook dat geeft geen 100% duidelijkheid over de gelijkmatige verdeling van het ruitergewicht over het zadel / de rug.

Wil je echte zekerheid dan is eigenlijk de enige manier het (goed!!) laten uitvoeren van een digitale zadeldruk-meting tijdens het rijden, zodat je 1-op-1 kan zien hoe de druk op het paard terechtkomt tijdens het rijden, en tijdens welke momenten de druk wat aan de hoge kant wordt.

Heel leerzaam over je zadel maar vooral over de combinatie paard-zadel-ruiter en vaak ook confronterend voor scheef zittende ruiters :=

fiiwhisper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 18:37

Ik heb een Globus Clic. Vrij onbekend in nederland, komt uit Zweden ( geloof ik). Maar ik ga een andere zadelmaker laten komen om het na te kijken. Allemaal bedankt voor de reacties!