Longeerhulp of pessoa gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Longeerhulp of pessoa gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:21

Mijn paard is een lange tijd kreupel geweest (vanaf april vorig jaar ong. begonnen met niet helemaal lekker lopen), periodes van goed lopen en dan weer minder...ze stond scheef en belastte haar hoefgewrichten daardoor verkeerd. Nu wordt ze door een andere hoefsmid bekapt, heeft ze andere ijzers en heeft ze op rust gestaan en zijn we al een tijdje weer wat aan het werk sinds februari-maart, het gaat goed met haar maar ze is zo enorm scheef, ze heeft om zich te ontlasten en door haar "scheve" hoeven in een houdinkje gewrongen en dat komt nu naar boven. Ze vind het enorm moeilijk om haar lichaam juist te gebruiken en dat uit zich in veel spanning, rennerig zijn ed. Snap ik wel, die reactie, maar ik krijg het met rijden (oefeningen enzo...) niet opgelost en zeker niet omdat ik door studeren nu minder tijd heb en daardoor niet meer kan lessen.

Ik wil dus proberen om met meer longeerwerk haar houding/ bespiering te verbeteren voor we weer onder het zadel verder gaan, we hebben er zo beiden niks aan...( In de zomervakantie wil ik da weer gaan lessen bij mijn dressuurinstructeur en dan kan die me verder helpen met rijden ) daarvoor wil ik dus een pessoa/longeerhulp aanschaffen. Maar welke zou het best zijn? Ik heb ook al aan dubbele longe gedacht maar daar kan ik totaal niet mee overweg en vermits ik er dus geen les in kan nemen ofzo ga ik daar net mee zitten prutsen.
Ik ben op zoek naar iets dat haar helpt ontspanning te zoeken, durven opnieuw rug loslaten, en waardoor ze niet zo idioot scheef door de bocht gaat, maar ik wil maar niet in een houding dwingen (net niet, ik wil een lekker los, vrolijk paard :) )
wat zouden jullie aanraden? Of is er nog iets anders wat ik kan proberen?

Alvast bedankt!

Geryon

Re: Longeerhulp of pessoa gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:29

Ik zit in dezelfde positie. De mijne loopt in vrijheid altijd erg gespannen met als gevolg dat als ik een paar maanden niet rijd, hij een enorme onderhals heeft ontwikkelt en rugspieren foetsie zijn.

Nu is ook weer zo een moment en in deze toestand ga ik er niet opzitten. Ik pak hem nu weer op, en dat doe ik met de longeerhulp. Geen dubbele lijnen omdat paard sensibel is en ik er niet zo goed mee om kan gaan daarom. Ook geen pessoa, omdat het paard veel vrijer is in de longeerhulp.

De longeerhulp dwingt niet, maar geeft grenzen aan. Zoals ik al zei is het paard er erg vrij in. Je kan hem dan ook fijn bewerken, corrigeren. In plaats van scheef door de bochten kan je hem laten buigen, door je zweep als binnenbeen te gebruiken bijvoorbeeld. Voor meer spiermassa kan je ook trainen met balkjes lopen. Ver uit elkaar zodat ie lekker moet rekken.

Die ruimte is er allemaal in de longeerhulp maar mis ik in andere hulpen zoals de pessoa.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:32

Allebei? Afwisseling.. Idd balkjes lope....

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:36

Bedankt voor je reactie geryon, dat ze er nog vrij in is vind ik ook wel belangrijk,te veel beperking/dwang dan krijg je alleen maar meer spanning en stress erbij. balkjes lopen doen we idd ook af en toe al, dan ontdekt ze ineens van "he, strekken gaat gewoon en doet geen pijn" maar we doen rustig aan :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:39

Er zijn meerdere longeerhulpen, welke bedoel je? Negen van de tien zorgen er niet voor dat de achterhand meekomt, dus dan zou ik kiezen voor de Pessoa longeerhulp. Maar die dient dan wel goed afgesteld te worden: wel zo dat hij effect heeft en niet zo dat hij te strak staat, want dan kun je de problemen die je met je paard hebt gehad juist weer triggeren. Gebruik hem in stap en in draf, en de laagste instelling.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:45

Cassidy schreef:
Er zijn meerdere longeerhulpen, welke bedoel je? Negen van de tien zorgen er niet voor dat de achterhand meekomt, dus dan zou ik kiezen voor de Pessoa longeerhulp. Maar die dient dan wel goed afgesteld te worden: wel zo dat hij effect heeft en niet zo dat hij te strak staat, want dan kun je de problemen die je met je paard hebt gehad juist weer triggeren. Gebruik hem in stap en in draf, en de laagste instelling.

Afbeelding
deze bedoel ik

En ik was sowieso niet van plan om hen meteen hoog te gaan instellen, heb lag genoeg gesukkeld dus doe liever te langzaam aan :)
waarom komt de achterhand dan niet mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:45

Ik heb een tijdje de pessoa gebruikt, en was er erg tevreden over :) Ik had em laag ingesteld voor een goed ruggebruik en ontspanning. Mijn paard werd zich zo beter bewust van zijn achterbenen, en ging de achterhand eigenlijk meteen al beter gebruiken. En na een paar rondjes had hij al snel door dat het hoofd in de lucht niet zo makkelijk loopt als neus op de grond, en daarbij ook een beter ruggebruik. Ik vind hem fijner dan de dubbele longe omdat je er minder fout mee kan doen. Dubbele longe lijkt me lastig, maar pessoa is alleen een kwestie van goed instellen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:46

Vindt zelf de pessoa niks, veel paarden zetten zich vast in de rug. Deze vindt ik zelf persoonlijk erg fijn. Ze leren er fijn van over de rug heen lopen. veel schakelen en als je balkjes loopt ook goed kijken dat ze de rug niet vast zetten.

http://www.ej.nl/products/10000043/2280015/
Foto: Zou hem zelf iets losser doen dan op de foto

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:50

Ik heb de ervaring dat paarden met longeerhulp de rug juist niet meenemen en op de voorhand gaan sloffen. Als een paard zich met Pessoa vastzet in de rug is de Pessoa niet goed afgesteld.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:56

Je kan ook dubbele longe overwegen. Wat ik gebruik verschilt per paard. Ik heb een jonge merrie die nog graag op mij wil hangen dus daar gebruik ik een longeerhulp bij omdat ze daar niet op kan leunen. Een andere merrie wil ik juist weer wat werken aan de aanleuning en naar de hand toe lopen dus daarvoor ik de dubbele longe weer erg geschikt. Deze kun je ook achter de bips langs doen waardoor de achterbenen gestimuleerd worden om goed onder te treden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:57

Cassidy schreef:
Ik heb de ervaring dat paarden met longeerhulp de rug juist niet meenemen en op de voorhand gaan sloffen. Als een paard zich met Pessoa vastzet in de rug is de Pessoa niet goed afgesteld.

Het is dan ook aan de longeerder om het paard niet op de voorhand te laten sloffen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:57

Ik zie het nut niet helemaal van die longeerhulp van de foto.. Hij zorgt dat ze het hoofd niet omhoog kunnen doen.. maar verder? Dat lijkt me inderdaad vooral voor sloffen zorgen.
De pessoa stimuleert de achterhand, paarden hoor je van achter naar voor te rijden, dan pas krijg je goed ruggebruik en ontspanning, toch? Lijkt me niet anders werken bij het longeren. Doordat ze hun achterbenen letterlijk vóelen bij de pessoa gaan ze deze ook beter gebruiken.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:02

Ik heb gebruik dat longeertouw (foto haflinger) voor mijn paard om haar lang laag te laten lopen.
Bij haar werkt dit het beste voor te ontspannen, wat ik graag als eind resultaat wil hebben. Dan gebruikt ze haar rug beter, vanuit zelf loopt ze te snel opgekropt in haar hals (kruising met fries)
Schakelen, actief maken, middendraf etc. zorgt ervoor dat ze actief blijft en niet gaat sloffen.
Dus voor mij werk het goed! Bovendien is met dat touw niet veel verkeerd te doen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:06

8nnemiek schreef:
Ik zie het nut niet helemaal van die longeerhulp van de foto.. Hij zorgt dat ze het hoofd niet omhoog kunnen doen.. maar verder? Dat lijkt me inderdaad vooral voor sloffen zorgen.
De pessoa stimuleert de achterhand, paarden hoor je van achter naar voor te rijden, dan pas krijg je goed ruggebruik en ontspanning, toch? Lijkt me niet anders werken bij het longeren. Doordat ze hun achterbenen letterlijk vóelen bij de pessoa gaan ze deze ook beter gebruiken.

Wie rijdt er van achter naar voor? Juist ja, de ruiter. Bij het longeren is dat precies hetzelfde.

Bij een pessoa voelt het paard het ding om de achterbenen, maar gaat daardoor niet ineens meer op de achterhand lopen. Dat is nog altijd aan de longeerder.

Het is nog altijd een hulp . Het is geen training. Jij als longeerder traint het paard. Jij zorgt voor activiteit, het buigen etc. en de hulp helpt je daarbij, en zorgt ook voor een bepaald kader.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:25

Die longeerhulp zorgt dat hij zn hoofd niet omhoog kan doen maar is ook oncomfortabel om op te hangen, in tegenstelling tot bv bijzetteugels, paard moet eigen hoofd en hals dragen en op eigen benen lopen terwijl de bovenlijn toch lang wordt gemaakt. Heel goed voor de rug en het werkt meer in dan alleen het begrenzen van het hoofd vh paard. Ik heb bovendien bij geen enkel paard het probleem gehad dat ze ging sloffen met de longeerhulp, heb al 4 kandidaten gehad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:45

Idd, het sloffen en op de voorhand vallen ontwijken is een taak voor de longeur. Er is uiteraard geen enkele longeerhulpteugel die het paard in jouw plaats perfect kan laten lopen.
Ook wanneer we erop zitten, zullen we toch iets moeten doen om het paard te laten lopen zoals we willen. Met longeren is dat niet anders. Een hulpteugel eraan knopen en dan passief in het midden blijven staan, is natuurlijk niet goed. Het is aan de longeur om het paard actief te houden.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:40

Natuurlijk moet je nog steeds zelf iets doen en zorgen dat je pard goed loopt, longeren is meer dan rondjes tsjokken, dat besef ik wel. maar een hulpteugel kan wel een helpen en het vooral, in mijn ogen, makkelijker maken voor je paard om dat "juiste" te zoeken/ vinden.

Ik denk dat ìk mss toch voor pessoa ga em af en toe aan doe en de andere keren met balkjes oefem. Went eem paard op den duur eigenlijk aan de pessoa, zodat t na een tijd geen effect heeft? Of blijft t bontje achtdr zn kont ietß waas hij gewoon "van nature" op reageert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:15

Hij gaat er aan wennen en toont - als hij in het begin al naar het bontje bokt - daar na verloop van tijd geen reactie meer op.

Bij het trainen van paarden gaat alles om het gevoelig en ongevoelig maken van dingen. Wij willen dat een paard gevoelig wordt voor een beenhulp, maar wij willen ook dat hij de druk van de longeersingel of van het singel van een zadel op een gegeven moment accepteerd, net zoals wij een horloge dat wij om onze pols hebben op een gegeven moment niet meer voelen. Ongevoelig maak je een paard door dingen waar hij op reageert NIET weg te halen als hij een reactie geeft. Gevoelig maak je een paard door de aanwijzingen waar hij op reageert wel weg te halen. Timing wordt belangrijk. Weten wat je aan het doen bent ook.

Dus wil je een paard dat wijkt voor druk als je hem opzij zet? Dan haal je de druk weg op het moment dat hij een stap opzij zet. Wegvallen van die druk leert het paard dat als hij een stap opzij zet, die druk komt weg te vallen. Blijf je die druk houden, dan leert het paard daar niets van. Ziedaar wat er gebeurt als je tijdens het rijden voortdurend beenhulpen geeft zonder dat je daar een reactie op eist.

Bij het bontje om de achterhand, zelfs als hij daar naar zou gaan bokken en je het bontje niet weg gaat halen, dan leert het paard op een gegeven moment dat dit daar blijft, maakt niet uit hoe maf hij gaat springen. Als jij dingen weg gaat halen (zoals dat bontje) op momenten dat hij daar wel reactie op geeft, ben je hem gevoelig aan het maken op dingen waar je hem ongevoelig voor wilt maken, en dat is niet wat je wilt.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 10:00

Cassidy schreef:
Hij gaat er aan wennen en toont - als hij in het begin al naar het bontje bokt - daar na verloop van tijd geen reactie meer op.

Bij het trainen van paarden gaat alles om het gevoelig en ongevoelig maken van dingen. Wij willen dat een paard gevoelig wordt voor een beenhulp, maar wij willen ook dat hij de druk van de longeersingel of van het singel van een zadel op een gegeven moment accepteerd, net zoals wij een horloge dat wij om onze pols hebben op een gegeven moment niet meer voelen. Ongevoelig maak je een paard door dingen waar hij op reageert NIET weg te halen als hij een reactie geeft. Gevoelig maak je een paard door de aanwijzingen waar hij op reageert wel weg te halen. Timing wordt belangrijk. Weten wat je aan het doen bent ook.

Dus wil je een paard dat wijkt voor druk als je hem opzij zet? Dan haal je de druk weg op het moment dat hij een stap opzij zet. Wegvallen van die druk leert het paard dat als hij een stap opzij zet, die druk komt weg te vallen. Blijf je die druk houden, dan leert het paard daar niets van. Ziedaar wat er gebeurt als je tijdens het rijden voortdurend beenhulpen geeft zonder dat je daar een reactie op eist.

Bij het bontje om de achterhand, zelfs als hij daar naar zou gaan bokken en je het bontje niet weg gaat halen, dan leert het paard op een gegeven moment dat dit daar blijft, maakt niet uit hoe maf hij gaat springen. Als jij dingen weg gaat halen (zoals dat bontje) op momenten dat hij daar wel reactie op geeft, ben je hem gevoelig aan het maken op dingen waar je hem ongevoelig voor wilt maken, en dat is niet wat je wilt.

Druk geven en weghalen dat weet ik wel...in de tijd dat ik niet kon rijden ed heb ik wel wat vd enz gedaan ( basis, zoals blijven/ volgen, wijken enzo ) en dan word je echt bewust van je lichaamshouding en het belang daarvan en word je ook steeds beter in het "inschatten" van wanneer je druk moet geven en wanneer loslaten en het hele verhaal.... daarom dat ik deze vraag ook stel

Als ze zich niet zo enorm druk zou maken om het bontje (niet bokken ed) dan werkt het wel op deze manier, toch? Als in "wohee, als ik mijn benen meer onder mijn lichaam plaats, dan voel ik dat ding aan mijn kont niet meer" en dan ook " Als ik dan de rest van mijn lichaam ook ontspan en loslaat, wordt dit ding vooraan ook losser" ofzoiets :p
Ik denk dat ze het in het begin wel eng zou vinden en er eens een keer naar zou kunnen bokken (al bokt ze niet snel, tis meer een lopertje) maar as ze iets eenmaal kent en heeft gezien is het ook goed voor haar. Beetje moeilijk om in te schatten hoe erg ze dus "went" aan het bontje.

Met longeerhulp heb je minder snel gewenning denk ik. Maar je moet dan dus blijkbaar net iets meer erover waken dat ze actief blijft en aangezien ik ook wil letten op juiste buiging is dat misschien iets moeilijker. Aan de andere kant heb je met lh ( ik kort vanaf nu gewoon af, pft ) meer vrijheid en is buiging vragen fijner zo en balkjes lopen gaat ook dan...

T werd een beetje een lange post maarja :)