Cassidy schreef:Hij gaat er aan wennen en toont - als hij in het begin al naar het bontje bokt - daar na verloop van tijd geen reactie meer op.
Bij het trainen van paarden gaat alles om het gevoelig en ongevoelig maken van dingen. Wij willen dat een paard gevoelig wordt voor een beenhulp, maar wij willen ook dat hij de druk van de longeersingel of van het singel van een zadel op een gegeven moment accepteerd, net zoals wij een horloge dat wij om onze pols hebben op een gegeven moment niet meer voelen. Ongevoelig maak je een paard door dingen waar hij op reageert NIET weg te halen als hij een reactie geeft. Gevoelig maak je een paard door de aanwijzingen waar hij op reageert wel weg te halen. Timing wordt belangrijk. Weten wat je aan het doen bent ook.
Dus wil je een paard dat wijkt voor druk als je hem opzij zet? Dan haal je de druk weg op het moment dat hij een stap opzij zet. Wegvallen van die druk leert het paard dat als hij een stap opzij zet, die druk komt weg te vallen. Blijf je die druk houden, dan leert het paard daar niets van. Ziedaar wat er gebeurt als je tijdens het rijden voortdurend beenhulpen geeft zonder dat je daar een reactie op eist.
Bij het bontje om de achterhand, zelfs als hij daar naar zou gaan bokken en je het bontje niet weg gaat halen, dan leert het paard op een gegeven moment dat dit daar blijft, maakt niet uit hoe maf hij gaat springen. Als jij dingen weg gaat halen (zoals dat bontje) op momenten dat hij daar wel reactie op geeft, ben je hem gevoelig aan het maken op dingen waar je hem ongevoelig voor wilt maken, en dat is niet wat je wilt.
Druk geven en weghalen dat weet ik wel...in de tijd dat ik niet kon rijden ed heb ik wel wat vd enz gedaan ( basis, zoals blijven/ volgen, wijken enzo ) en dan word je echt bewust van je lichaamshouding en het belang daarvan en word je ook steeds beter in het "inschatten" van wanneer je druk moet geven en wanneer loslaten en het hele verhaal.... daarom dat ik deze vraag ook stel
Als ze zich niet zo enorm druk zou maken om het bontje (niet bokken ed) dan werkt het wel op deze manier, toch? Als in "wohee, als ik mijn benen meer onder mijn lichaam plaats, dan voel ik dat ding aan mijn kont niet meer" en dan ook " Als ik dan de rest van mijn lichaam ook ontspan en loslaat, wordt dit ding vooraan ook losser" ofzoiets :p
Ik denk dat ze het in het begin wel eng zou vinden en er eens een keer naar zou kunnen bokken (al bokt ze niet snel, tis meer een lopertje) maar as ze iets eenmaal kent en heeft gezien is het ook goed voor haar. Beetje moeilijk om in te schatten hoe erg ze dus "went" aan het bontje.
Met longeerhulp heb je minder snel gewenning denk ik. Maar je moet dan dus blijkbaar net iets meer erover waken dat ze actief blijft en aangezien ik ook wil letten op juiste buiging is dat misschien iets moeilijker. Aan de andere kant heb je met lh ( ik kort vanaf nu gewoon af, pft ) meer vrijheid en is buiging vragen fijner zo en balkjes lopen gaat ook dan...
T werd een beetje een lange post maarja