Altijd met rijden springschoenen om ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

Altijd met rijden springschoenen om ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:23

Hallo bokkers,

Mijn paard tikt tijdens het rijden met haar achterhoef tegen haar voorhoef.
Nu wou ik met springschoenen gaan rijden maar dan moe ik dus altijd tijdens de training met springschoenen rijden. En ik ben bang dat ze eraan gewend raakt en als ik ze dan op wedstrijd af moet doen en ze zich aantikt tot ze het dan niet gewend is en kreupel gaat lopen ofzo
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Princesj

Re: Altijd met rijden springschoenen om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:25

Heb je het probleem al besproken met je hoefsmid en instructeur?

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:47

Als ze dit altijd of erg vaak doet is dat denk ik niet normaal. Idd instructie vragen of dit inderdaad het geval is en uitzoeken wat de oorzaak is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:10

Doet ze het aan 1 kant ? Of is dit standaard zo en hoe heeft ze er last van onder het zadel of ook los ? Als ze zichzelf aantikt houd ze er schade aan over?

Equiperna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:58

Ik rijd ook altijd met springschoenen om, maar dat is meer voor als hij onnozele sprongen maakt (doet hij niet altijd maar als hij zot doet, heeft hij ze toch echt nodig.). Beter voorkomen als genezen? Je kan het inderdaad eens aan je smid vragen.
Mijn pony destijds tikte ook aan, maar dat was een periode.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:01

Aantikken is niet zo heel gek en hoeft echt niet meteen iets te betekenen zoals heel Bokt uiteraard meteen weer denkt.. Het paard moet voor dan sneller worden.
Je kunt prima met springschoenen gaan rijden en je paard zal echt niet kreupel gaan lopen als je dan een keer zonder rijdt. Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Mijn vorige paard tikte ook veel aan en reed ik dus altijd met springschoenen. Met wedstrijden haalde ik ze vlak voor de proef eraf en die heeft nog nooit een pas kreupel in de proef gelopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:06

Er word alleen gevraagd wanneer hij het doet en aan welke zijde.

Paard moet voor sneller worden, maar loopt ze te langzaam door kreupelheid, verkeerde hoefstand dan heb je niks aan hoefschoenen. Daarom laten controleren door je hoefsmid (Meneer, waarom tikt hij zich aan) en als die onzin uitkraamt een andere zoeken :+
Ken er een aantal die te lange tenen hebben -> niet kunnen afrollen -> aantikken.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:13

Ze doet het vooral als ze flink aan het werk gezet wordt en dus groter gaat lopen.
Ze tikt allebei haar voorbenen aan en dan heeft ze een klein wondje wat meteen daarna dan gekoeld wordt natuurlijk. Maar ik zou het een fijner gevoel vinden als ze geen wondjes krijgt.
Instructrice zegt ook dat ik nu even met springschoenen moet rijden totdat ze gewend is om zo groot te lopen. Smid heb ik nog niet gevraagd maar wat zou die kunnen doen dan volgens jullie ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:18

Je smid zou het afrollen over de voorvoet makkelijker kunnen maken door de toon wat ronder/korter te veilen, zo is de voorvoet sneller weg, voor de achtervoet op die plek komt hopelijk.

Het geeft misschien niet heel veel verschil, maar kan je pony wel helpen. :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:20

Als een paard lange tenen heeft zeg maar platvoeten, daardoor moet die grotere stappen zetten om die voet weer van de grond te krijgen. Heeft die voren 'platvoeten' worden de passen voor groot en komen in de ruimte van de achterbenen. Hoef goed bekappen is de oplossing.

Kan ook best zijn dat ze op de voorhand valt als ze actief word gemaakt en daardoor gaat 'duiken' (met de achterbenen vooruit stuwen en met de voorbenen opvangen om niet te vallen), weer aantikken...
Kan even goed zijn dat ze zichzelf niet bewust is van haar benen, weer aantikken...

Vind springschoenen een slechte oplossing voor iets wat je eruit moet rijden (of snijden, als het aan de hoefstand ligt).

Heb mijne bij het serieuze werk ook rondom in de peeskappen + springschoenen staan omdat ze een klungel is en na aantikt omdat ze het zeer lastig vind om alles goed neer te zetten in verzameling en galop (harddraver) en ik geen zin heb in een paard wat van pees tot kroonrand alles open heeft.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:22

Jonge paarden hebben het vaak, die zijn achter nog niet zo sterk dus lopen met meer gewicht op de voorhand en komen nog niet snel genoeg weg voor.
Het kan inderdaad ook aan de stand liggen. Ik zou je hoefsmid even bellen of hem even laten kijken of hij wat kan veranderen of dat het inderdaad aan de kracht in de achterhand ligt. Veel schakelen in tempo helpt om de achterhand sterker te krijgen :j
Bij onze jonge paarden rijd ik ook met springschoenen voor een periode tot ze meer kracht krijgen achter, ze tikken dan nog zelden aan. Behalve mijn 22 jarige idiote pony :') Die krast zichzelf open door haar idiote sprongen af en toe...