Wie heeft ervaring met een hackamore?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mimooi

Wie heeft ervaring met een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 14:38

Hoi mede paardenliefhebbers,

Wie kan mij vertellen over zijn/haar ervaring met het rijden met een hackamore?

Ik wil graag bitloos, en twijfel tussen een kingekruist hoofdstel, en een hackamore.
Mijn pony kan ik buiten met een losse teugel rijden, alleen op het moment dat zij verschiet, of toch net iets te hard wil, gooit zij haar hoofd omhoog, en heb ik geen controle meer.
Op druk op haar neus reageerdt zij heel goed.
Alvast bedankt. :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:14

pmarena

Re: Wie heeft ervaring met een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:36

Dat is de perfecte reden om met een hackamore te gaan rijden :j

Lekker met losse teugel rijden en sturen op je been + zit, maar als je eens een noodrem nodig hebt dan is een hack ideaal, daar denderen ze niet zomaar doorheen en de druk op de neus is erg duidelijke n voorkomt het omhoog steken van het hoofd.

Om die reden ben ik ook erg fan van hackamores :j

Geen last van als paardlief gewoon braaf is, maar als er dan eens in de zoveel maanden een duidelijke rem nodig is om de grenzen weer even duidelijk te stellen, dan hoef je niet al flossend te werk te gaan maar pak je gewoon de teugels even aan en snapt paardlief dat je toch echt graag wil remmen :)

Neem dan wel een goede hackamore, die standaard versie uit de ruitersportzaak is niet ideaal :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:38

jep, hackamore is zo ideaal. (ik prefereer wel de S hackamore van barefoot, de gewone hack kwamen de teugelringetjes constant tegen paard haar mondhoeken aan, en daar kwam ze ietwat geirriteerd van :D)
Lekker los teugeltje, sturen op neckreining en benen, en als het nodig is kun je wel een behoorlijke rem dichttrekken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:43

Ik heb hier nog ergens een hack voor mijn trekpaard kruising hangen, een pittige tante met een nek waar je u tegen zegt. Omtrekken oid is bij dit paard geen sprake van als ze echt wil.
Met de hack voelde ik me een poosje veiliger, met het idee een noodrem te hebben, maar tegenwoordig rijd ik weer op een sidepull en vraag ik me af hoe veel het eigenlijk uitmaakte, of het niet gewoon tussen mijn oren zat.

Het grootste deel van mijn controle over haar heb ik denk ik toch te danken aan gewoon consequent zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:10

Het is per paard verschillend natuurlijk, maar bij die van mij was het pure zelfmoord om met een side-pull een spannende rit te gaan maken :P

Nogal een rillerige tante, en dan gaat die kop omhoog en heb je met een side-pull geen enkel contact meer vanaf de rug :=

Met een hack komen je teugelhulpen dan nog steeds mooi neerwaarts door waardoor ze weer terug in de werkelijkheid komt omdat ze voelt dat ik er ook nog op zit :P

Als ze dat maar eenmaal voelt dan staat ze weer open voor communicatie, vrouwtje zegt dat het goed is dus dan is het goed :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:20

Tja ik weet niet, die hack leek heel groot op de foto maar op die gigantische neus van Modena leek het maar een zielig dingetje. :') Maar ik ken idd veel verhalen van paarden die er beter op te stoppen waren dan op een bit. :j

Modena moet ik echt voor zijn, zodra ze iets ziet/versnelt/bedenkt in grijpen, is de tank eenmaal op snelheid dan kan ik het wel vergeten. %)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:54

Dat is denk ik bij ieder paard :P

Het mooie van een hack is dat je op het moment van het eerste verschieten vaak maar even de teugels op hoeft te pakken en je smoort het in de kiem, de rust keert terug.

Bij een side-pull heb ik in vergelijkbare situaties echt moeten sleuren om nog een beetje door te dringen, en dan gaat het van kwaad tot erger natuurlijk omdat je het niet meteen in de kiem smoort :=

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:27

Duhelo schreef:
jep, hackamore is zo ideaal. (ik prefereer wel de S hackamore van barefoot, de gewone hack kwamen de teugelringetjes constant tegen paard haar mondhoeken aan, en daar kwam ze ietwat geirriteerd van :D)
Lekker los teugeltje, sturen op neckreining en benen, en als het nodig is kun je wel een behoorlijke rem dichttrekken.

Had ik ook precies tzelfde met die mondhoeken, en heb idd toen ook de S-hack gekocht (bij vorige paard) :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:27

Da's waar pmarena, maar toch heb ik veel paarden die al weggeschoten waren toch nog teruggekregen, bij die van mij moet je gewoon wachten tot ze zelf stopt. Omtrekken etc gaat niet, je krijgt die nek niet eens gebogen. Ook niet met bit overigens...

Dus moet ik altijd héél héél goed opletten op buitenrit.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:07

Ik rijd met een hackamore en vind hem erg prettig.
http://www.bitloospaardrijden.info/hackamore1.jpg
Dit is degene die ik heb.

Uiteindelijk is het een kwestie van proberen. Ik begon ooit met een sidepull en daar reageerde die van mij niet positief op.

mimooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 18:51

Zo te lezen zijn de meeste wel tevreden over een hackamore.

Ik zal eens kijken of ik er ergens een kan lenen om te proberen, of een tweedehandsje.
Zodra ik iets heb, en er achter ben hoe ik hier een foto kan plaatsen, deel ik dit natuurlijk met jullie :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:01

Gypsy schreef:
Da's waar pmarena, maar toch heb ik veel paarden die al weggeschoten waren toch nog teruggekregen, bij die van mij moet je gewoon wachten tot ze zelf stopt. Omtrekken etc gaat niet, je krijgt die nek niet eens gebogen. Ook niet met bit overigens...

Dus moet ik altijd héél héél goed opletten op buitenrit.

Bij die van mij ook, als die gaat zet hij z'n schokbetonnen hals erop en kun je niet zo veel meer.

Overigens ging hij met een hackamore nóg harder rennen. Hij reageert averechts op de druk achter z'n oren. Was met een bit wat daar via het bakstuk druk uitoefent ook zo.

Maar als je een paard hebt wat wel druk in de nek kan velen lijkt het me een prettige optoming :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:08

Als een paard echt "gaat" dan kan je sowieso even niks meer :)

Het fijne aan een hack vind ik dat die tenminste nog een heel duidelijk "kop laag" signaal afgeeft als je daar mee probeert te remmen, dat is toch altijd fijner dan het richting de ogen trekken van een neusriem of de mondhoeken naar achteren trekken van een bit :P

Maarja, nog mooier bind ik het dat ik met een hack al lang voor het "gaan" nog goed door kan dringen, waardoor ik het voor kan zijn. Als de waas voor de ogen aan het trekken is dan dring ik met andere dingen al niet meer door, maar het signaal van de hack komt nog wel binnen. En dan zonder pijn te doen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:15

Kop laag kan hij van zichzelf al veel te goed. Neus tussen z'n pootjes en vroemmmmm.

Denk wel dat de soort optoming er niet meer heel veel toe doet als je paard eenmaal gaat. Als je te laat bent ben je te laat. Dat is gewoon een rijtechnisch iets.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:16

Ik heb de bloem hackamore ( van goedhart )
Afbeelding
je kan hem instellen zodat de hij net zo inwerkt als een hackamore als het nodig is , maar hack kan best scherp zijn en meestal zal sidepullstand wel goed genoeg zijn om hem terug te nemen als hij even verschiet, als je zegt dat hij goed op neusdruk reageert. Is dat niet zo, gewoon even veranderen van "bloemblaadje".

Ik vind het heel handig, maar een gewone hackamore is ook goed als jij je daar beter bij voelt, als je hem fijn op jouw manier gebruikt en niet puur op te teugels rijdt en eraan zit te hangen, maar zo te horen weet je wel wat je doet; proberen gewoon zou ik zeggen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:20

Koper: Dat zeg ik :j

Maar daarom is het wel fijn als je nog zo lang mogelijk effectief door kunt dringen voordat het te laat is :)
Dat ging bij Rena beter met een CRB dan met een ander bitloos geval, en met een hack nog iets beter dan een CRB.

Bloem-hackamore vind ik zelf niet zo. Heb ze hier ook op voorraad liggen en wel eens geprobeerd, maar ik kan me wel voorstellen inderdaad dat het zo is dat hij om kan klappen tijdens het rijden, dat hoor je toch best regelmatig als klacht :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:22

Welke hackamore heb jij pmarena?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:27

Ik heb een Comfort S-hackamore en een...ehm... oja, momenteel hangt deze aan het hoofdstel, een Clover hackamore:

Afbeelding

Fijn dingetje ook wel.

Ik gebruik er een elastisch kinriempje aan alleen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:30

Ow, dat is inderdaad geen standaard ding uit de ruitersportzaak. :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:36

Wauw das een mooi ding Pmarena :wow:

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:39

Die is gááf pmarena! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:46

Ja stoer hè!

En gewoon op Marktplaats gekocht van iemand die hem kwijt wilde :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:51

pmarena schreef:
Ja stoer hè!

En gewoon op Marktplaats gekocht van iemand die hem kwijt wilde :)

Bofkont!

Hier ook een bloem gehad. Die heb ik ook op sidepullstand gebruikt maar daar reageerde hij héél anders op dan op een gewone sidepull. Gewone sidepull gaat wel goed. Ik denk toch dat het met de bloem niet werkte omdat bakstukken en teugels aan verschillende ringetjes zaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:26

Klapt een s hack of een hack zoals die hierboven(van Pmarena)niet makkelijk om?