Zadel olie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

happy98

Zadel olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:15

Hoooi :)
Ik moet mijn zadel met olie behandelen (alleen de riemen zoals de stijgbeugel riemen) maar moet ik het eerst met zadelzeep doen en dan met olie of alleen met olie?

Leen

Re: Zadel olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:25

Altijd eerst zeep, je wast je gezicht ook voor je een bodylotion oid opdoet. Anders voed het wel op bepaalde plaatsen, maar dan werkt het niet zo goed omdat er nog vuil opzit. Zadelzeep zorgt ervoor dat de porien vrij zijn zodat de olie goed zijn werk kan doen.

Flevolander

Re: Zadel olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:38

Persoonlijk zou ik kiezen voor wax ipv olie.. Vaak is olie niet zo goed voor je stiksels

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:48

Wax is net niet goed voor zadels, net zoals vet. Het sluit de porien af en daardoor gaat het leer stikken.
Voor schoenen is dit wel geschikt omdat deze niet van zo dik leder zijn.

Je hebt eigenlijk 2 combinaties,
sowieso altijd bij alles eerst zadelzeep, ook nooit alleen zadelzeep, erna moet nog een van de onderstaande behandeling komen:

Olie en vet dient voor oud leer weer soepel te krijgen. Olie trekt meer in en sluit het leder ook niet af, dus olie is de betere in dit geval.

Voor gewoon onderhoud gebruik je best een ledercreme, -balsam, -conditioner,... dit voed het leer maar sluit het niet af. Het leder kan dus gewoon nog 'ademen'.