Pelham V.S. Pessoa bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Pelham V.S. Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:47

Wat zijn de voors en tegens van een Pelham v.s. een Pessoabit te gebruiken in het springparcours.

Om onnodige discussies te voorkomen, ik ga uit van een ideale situatie waarbij de ruiter onafhankelijk zit en voldoende mee kan geven op de sprong en het paard niet onnodig hindert in de mond. Het paard is voldoende afgericht om in de mond verfijnd te worden op momenten dat hij in het parcours net te sterk en te fanatiek wordt.

Welke specifieke inwerkingen heeft de Pelham, wat de Pessoa niet heeft en andersom?

Welk bit heeft rijtechnisch optimaal resultaat en blijft het vriendelijkst?

Wie helpt me een stukje verder?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:51

Grootste verschil is dat een pelham een kinketting heeft en een pessoabit niet. Daardoor kan het bit niet doorslaan. Beide hebben een hefboomwerking, een pessoabit is vergelijkbaar met een ophaaltrens.

Verder zijn pessoabitten (meestal) enkel- of dubbelgebroken, icm de hefboom heb je zo een pittig bit in je handen. Met een ongebroken mondstuk heb je dat minder. Weliswaar zijn er ook pelhams met gebroken mondstukken maar er zijn er ook met een ongebroken mondstuk. Een stuk paardvriendelijker. Al moet zo'n mondstuk natuurlijk wel bij je paard passen: mijne kon er niet meer goed mee slikken. Dat was overigens een kimblewick.

magda_90

Re: Pelham V.S. Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:07

Klopt, daardoor heeft de pessoa een ophaalfunctie en de pelham een hefboomwerking (allebei overigens volgens het natuurkundige hefboomprincipe, maar met verschillende bijwerkingen). Bij de hefboomwerking worden de onderkaak, tong, lagen en kin beklemd tussen het mondstuk en de kinketting. Bij de ophaalfunctie wordt het mondstuk omhoog in de mond bewogen i.c.m. druk achter de oren.

Zie voor meer informatie:
- http://paardenbitten.nl/Hefboomwerking.html
- http://paardenbitten.nl/Ophaaltrenzen.html
- http://paardenbitten.nl/Pelhams.html

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:08

Bedankt voor je uitleg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:15

magda_90 schreef:
Bij de ophaalfunctie wordt het mondstuk omhoog in de mond bewogen i.c.m. druk achter de oren.

Omhoog + dat het mondstuk kantelt :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:17

Moet er inderdaad bij ja. :Y)

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:35

Nadeel is alleen dat het volgens mij tegenwoordig verplicht is om bij beide bitten een pelhamriempje te gebruiken waardoor je geen duidelijk verschil meer hebt tussen de inwerking van de normale en de lage ring.
Zelf gebruik ik een pelham met ongebroken mondstuk tijdens buitenritten, door het gebruik van 2 teugels heb ik alleen hefboomwerking en dus strengere inwerking op het moment dat ik de onderste teugel oppak.