Twijfel; duurder zadel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Twijfel; duurder zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:17

Hallo allemaal
Bij de aanschaf van mijn paard heb ik in eerste aanleg gekozen voor een tattini daslo dresuurzadel met verwisselbare boom. Het zadel ligt prima op mijn paard, zit lekker en is van kunststof (praktisch). Toch heb ik telkens het 'gevoel' dat ik een duurder zadel moet kopen, een echt lederen, speciaal aangemeten door een goede zadelmaker. Maar ja, ik heb inmiddels zoveel negatieve ervaringen gelezen over zadelmakers dat ik twijfel of ze een zadel echt wel beter aanmeten dan ik zelf heb gedaan met mijn zadel. De reden dat ik ben gegaan voor dit goedkopere zadel, is omdat ik een paard kocht wat volledig zonder bespiering bij me kwam, en wat nog erg zou gaan groeien. Het leek me dus practisch om zo;n zadel te kopen, en als hij een beetje klaar met spieren kweken zou zijn, een beetje knapper zadel aan te schaffen. Let wel, het zadel zit dus goed, én ik zit er goed op. Wat zouden jullie doen?
En als je zou kiezen voor een duurder zadel, welke prijsklasse zou ik dan in terecht komen voor een goede kwaliteit maar niet de duurste? En zijn er zadelmakers die gewoon ECHT iets goeds meegegeven en je niet alleen de duurste aansmeren? In de buurt van Spijkenisse? (bij Rotterdam)

Aria_zz

Re: Twijfel; duurder zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:21

Om eerlijk te zijn, als je nu een goed zadel hebt, zou het complete geld verspilling zijn. Je weet echt niet of je een ander zadel vindt dat goed zit, dat kan heel lang duren, zeer frustrerend zijn, veel geld kosten en waarom? Omdat een leren zadel 'mooier' is, of omdat iedereen anders er zo een heeft?
Volgens mij kan je jezelf de moeite besparen ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:23

Ja, weet je het zadel ligt gewoon goed, heeft geen knelpunten, schouder kan er goed onderdoor, ruggegraag ligt goed vrij, drukt niet op de schoft, kantelt geen enkele kant op, kussens zijn niet hard, er zit een suede zitting op dus ik zit zo vast als een huis... ik vind het alleen het idee.... is een duur zadel ook beter? dat vraag ik dus zo af...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:24

Er zijn mensen die rijden met zadeltjes van 300 euro of 2dehands

Zolang jij er lekker op zit en het past voor je paard zie ik geen reden waarom je persee een duur zadel moet rijden

Een vriendin van mij heeft een prestige optimax (nieuw) gekocht voor 2800 euro (meen ik). Ze heeft ZO veel problemen gehad met het zadel. Eerst meerdere productiefouten (verkeerd opgevuld in de zitting en kussens) en na enkele maanden telkens zo lang te moeten wachten op haar zadel was de bouw van haar paard veranderd door het weinige werken en paste hij niet eens meer

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:25

Waarom zou je een Ferrari kopen als je in je suzuki ook lekker kunt rijden?
Omdat hij er mooier uitziet? Nee toch...!
Omdat hij meer geld heeft gekost? neey...
Vanwege het design? nee...

Ik denk niet dat je nu een nieuw zadel zou moeten kopen, misschien als je oude zadel kapot is zou je kunnen overwegen een nieuw zadel aan te schaffen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:27

Het belangrijkste aan een zadel is dat het passend is voor paard en ruiter. Het zal je paard een worst wezen of het een kunststof zadel of een leren zadel is, als het maar goed past. Persoonlijk zou ik het wel laten controleren door een zadelpasser. Er zijn er ook die wel weten waar ze mee bezig zijn, al ken ik ze niet in die regio.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:28

Nee een duurder zadel is niet beter.
Vriendin van mij heeft voor haar 2,5jarige toen een Harry's Horse zadel met verwisselbare boom gekocht (beetje als een wintec) voor maar 500euro met alles er op en er aan. Ondertussen is het paard 8 en ligt het nog steeds perfect, net nagekeken door een zadelmaker.
Daarnaast staat er een vriendin met haar paard en zij kocht eerst een Wintec dressuur, daarna een Kieffer en daarna nog een ander merk van dezelfde prijs categorie en nu heeft ze nog een ander zadel dat nog duurder is.
En die zijn allemaal door zadelmakers aangemeten maar uiteindelijk na een tijdje toch niet goed genoeg.
En het gaat hier om twee halfingers, dus nog hetzelfde ras ook.

Ik wil maar zeggen, het gaat zeker niet over de prijs maar over de combi paard+zadel ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:31

Ja ik zou hem dolgraag willen laten nakijken door een zadelpasser, maar die moet ook verdienen... en ik ben bang dat ze dan al gauw een verhaal gaan bedenken om mij een ander zadel te laten aanschaffen bij hen natuurlijk... dat is dus mijn dilemma!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:33

Ik denk dat je via bokt wel een goede kunt vinden, mensen die ervaring hebben met verschillende zadelpassers etc, dan weet je een beetje of ze enkel op geld uit zijn of niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:35

Je hebt ook zadelpassers die onafhankelijk werken en zelf geen zadels verkopen. Zij hebben er dus geen rechtstreeks belang bij om je maar wat aan te smeren (tenzij ze onder de tafel betaald krijgen door een zadelverkoper, maar zo kun je overal wel complotten zien)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:35

Ja dat doen ze inderdaad wel.
Met name die voor de paardensport winkels werken. zoals hypo en divosa.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:36

Zadels opvullen verdiend hij ook geld aan. Dus als het zadel past/af te passen is met vulling verdiend hij ook zijn geld. Wat vaak scheelt is om met een groepje stalgenoten te gaan.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:04

Als je een zadelmaker laat komen en je hoeft geen nieuw zadel, betaal je toch enkel de voorij kosten en de kosten voor het laten kijken naar je zadel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:47

als het past, dan past het ;)
ook binnen het goedkope segment zijn er voldoende zadels die gewoon netjes in elkaar zijn gezet en als er 1 van die zadels gewoon past, dan past het.
levensduur van een goedkoper zadel is misschien minder lang, maar dat doet niets af aan of het wel of niet past .
en "if it ain't broke...don't fix it"
dus als je nu een goed passend zadel hebt waar jij ook goed mee uit de voeten kunt, zou ik daar lekker mee blijven rijden

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:49

Je moet niet zoeken naar een duur zadel of A-merk zadel, je moet zoeken naar een passend zadel.

Aangezien je die al hebt zou ik zeggen, stop met zoeken

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:56

Never change a winning team ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:23

Een duurder zadel is daarom niet beter. Leder verslijt sneller, je moet het elke keer weer onderhouden, dat heb je al niet met jou zadel. Jou zadel heeft een verwisselbare boom en kan dus als je paard wat van bouw veranderd nog aangepast worden.
Het is niet omdat het een duurder zadel is, dat je er nogsteeds even goed op zit, of dat je paard er beter onder loopt.
Twijfel je toch, vraag dan een zadelpasser (niet eentje die bij een ruitershop samenwerkt, want dan moet je gegarandeerd een ander zadel), of volg eens een lesdag zadelpassen. Dan weet je zelf ook waar je nog extra op moet letten. Vaak kan je op die lesdagen ook met je eigenpaard er naar toe en dan wordt daar aan de hand van jou paard en zadel uitgelegd waarom het past of niet past. (Ik geef nu maar een voorbeeld, hier ga ik volgende week naar toe: http://www.paardentaal.be/lesdag-zadelp ... g-taffijn/ )

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:39

Duurder is zeker niet altijd beter. Dat geldt voor bijna alle dingen. Als er geen minpunten zijn waarom zou je het dan vervangen met de kans dat het slechter wordt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:13

Ik ben wel superblij met jullie reacties! Ik heb in het verleden al eens een zadelpascursus gehad, dus ik heb er wel enigszins kijk op, en twijfel ook eigenlijk helemaal niet of dit zadel past.... het is meer dat je zoiets hebt van ja, is het niet een beetje not done een goeiekoop zadel:-) Maar daar moet ik ook eigenlijk helemaal niet mee zitten, niemand veroordeeld me op stal (is ook maar een ministal hoor).

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:26

Zo heb ik een 2dehands wintec gekocht voor 125 euro. Zadelpasservice laten komen van Divoza en zij zei heel eerlijk die zadels die ik in de bus heb liggen passen niet zo perfect als deze. Ook al zat er een andere boom (niet van Wintec) maar hij zat als gegoten. Kon het zeer waarderen dat ze zo eerlijk was want ze had mij wel het duurste zadel kunnen "aansmeren".
Ik vind het belangrijkste dat het zadel goed past op mijn paard en fijn voor mij rijd.
Of het nou een duur of goedkoop zadel is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:28

Goed passen is sowieso een eis... Maar als ik kijk naar de mensen die een zadel op maat hebben laten maken..(en dus duur) en hoeveel problemen zij ermee hebben gehad, of dat het binnen zo veel tijd toch niet meer paste (en dan is het een heel verschil of je 100 of 2500 euro kwijt bent ;))

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 06:15

als ik jou hoor het zadel ligt goed en je vindt het zelf ook prettig dan zou ik zeker niet op zoek gaan naar een ander zadel. Voorkom je wellicht een heleboel stress.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 06:41

Ik zie dat je in Spijkenisse woont. Als je toch iemand wilt laten kijken kan je Jan van Rijs of de dame (ben haar naam ff kwijt) van StaRho. Beiden zijn vakmensen

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 06:51

Zelf heb ik ook een aantal jaren geleden een wintec 500 dressuur gekocht voor mijn haflinger. Ik wilde snel een dressuurzadel voor weinig geld, zodat ik alle tijd had om te kijken naar een(beter,duurder) zadel. Dit is inmiddels 8 jaar geleden en ik rijd nu al mijn haflingers met een wintec 500. En dat terwijl ik in een ruitersportzaak werk. En nee,duurder is zeker niet altijd beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:28

Ik persoonlijk gewoon eens een chiropractor bij je paard halen. Die kan je vertellen of je paard last heeft van zijn rug oid en zoja hoe groot de kans is dat dat door het zadel komt. Dan weet je of je zadel last veroorzaakt en heb je meteen onderhoud aan je paard verricht zonder iets verkocht te krijgen.