Mijn haflinger heeft de afgelopen 3 weken een beetje rust gehad doordat ik het erg druk had met school. Ze heeft op een goede volle wei gestaan en ik ben helemaal vergeten te zeggen tegen de staleigenaar dat ze daardoor het ruwvoer iets meer mocht afbouwen.
Ze is nu echt wel een stuk voller. Gisteren ging ik weer rijden en merkte ik dat het zadel een klein beetje naar voren kiepte.
Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Ik kan nu wel weer een zadelmaker erbij gaan halen maar als ze over een paar weken weer goed op gewicht is moet hij wéér aangepast worden.
Wat kan ik nu het beste doen? Longeren tot ze goed op gewicht is. Of gewoon doorrijden.
Na het rijden heb ik gekeken naar de ligging van het zadel. Het ligt in ieder geval niet op de schouder en tijdens het rijden merk ik geen belemmering bij haar. Maar het kiept wel een beetje naar voren, met name in de galop merk ik het een beetje.
Zonder zadel rijden/longeren tot dat ze weer op gewicht is lijkt mij de juiste keuze. Als je zelf twijfelt aan je zadel kun je beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij zo
Ympi
Geplaatst: 23-05-13 10:29
Gekend probleem hier Maureen, mijn Hafje verdikt en vermagert naargelang het weer lijkt het wel, nu staat ze weer heel slank momenteel... Zadel is dan ook een echte merde. Hoe ik het oplos? Niet goed genoeg sowieso... Maar ik leg onder mijn eigen zadel een gelleke op magerdere momenten en als ze nog magerder wordt leg ik er het zadel van zus op, dat ligt raar maar waar perfect... Een betere oplossing heb ik eigenlijk nog niet gevonden, dus ik volg mee!
Maureen_M
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-13 10:30
Ja klopt, ik vind het nog niet zo'n probleem de zadelmaker erbij te halen... maar als het niet hoeft dan liever niet natuurlijk.
@ympi: haha ja had ik maar een ander zadel nog. Ik heb nog een vzh zadeltje maar die is 3 boommaten te breed dat doe ik het arme beest niet aan
Dikke pads maken de kamer wat smaller dan die dunne dekjes, dus misschien is het verschil groot genoeg waardoor het zadel wel goed genoeg ligt om te kunnen rijden. Ik zou gewoon even kijken hoe het dan ligt en als het dan niet kiept of knelt kun je er wel gewoon mee rijden hoor.
Zo te zien is het een Bates, misschien kan je zadelmaker het simpel oplossen met een andere kopijzer? Deze zijn niet zo laaiend duur. Is je paard weer in conditie kun je evt weer terug.
Maar ze is heel vet geworden bij haar buik, de achterkant dus. Dan lijkt het mij dat het zadel van achteren naar voren komt? Aan de voorkant lijkt ze niet dikker geworden namelijk