Hoe boommaat opmeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mowgli7

Hoe boommaat opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:09

hoi,

zoals de titel, hoe kan je bij je paard zelf de boommaat opmeten?
en bestaat er ook een bepaald soort maat van zadel voor de rug lengte?
Inches voor mezelf weet ik wel.

alvast bedank.

Jorinda

Re: Hoe boommaat opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:15

Ik zou niet weten hoe je dat zelf op kan meten (behalve met Barefoot, maar ik denk niet dat je dat bedoelt). Waarom laat je geen zadelmaker komen? Dan weet je het helemaal zeker! :)

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:17

Je kunt de boommaat als volgt meten:

Dit is niet zo moeilijk. Je hebt een flexibel iets nodig (flexibele lineaal, ijzerdraad omwikkeld met schuim o.i.d., bij de bouwmarkt is vaak wel iets te vinden). Je hebt een stuk nodig van 42 cm. Deze plaats je met het midden op de schoft van je paard, ter hoogte van het midden van de schouder. Dan buig je beide uiteinden om je paard heen en neem je 'm eraf. Als je nu de afstand meet tussen de uiteinden van je flexibele draad, dan weet je de boommaat.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:17

Jorinda schreef:
Ik zou niet weten hoe je dat zelf op kan meten (behalve met Barefoot, maar ik denk niet dat je dat bedoelt). Waarom laat je geen zadelmaker komen? Dan weet je het helemaal zeker! :)

Nee ik ebdoel niet de boommaat van een bepaald zadel die ik heb maar
welke boommaat het paard moet hebben.

Komt een zadelmaker ook voor een bepaald bedrag zonder dat je daar uit eindelijk een zadel koopt?
alleen voor de boommaat opmeten?

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:19

jooproo schreef:
Je kunt de boommaat als volgt meten:

Dit is niet zo moeilijk. Je hebt een flexibel iets nodig (flexibele lineaal, ijzerdraad omwikkeld met schuim o.i.d., bij de bouwmarkt is vaak wel iets te vinden). Je hebt een stuk nodig van 42 cm. Deze plaats je met het midden op de schoft van je paard, ter hoogte van het midden van de schouder. Dan buig je beide uiteinden om je paard heen en neem je 'm eraf. Als je nu de afstand meet tussen de uiteinden van je flexibele draad, dan weet je de boommaat.

Oke super bedankt, zou je misschien als ik een foto stuur een streepje kunnen zetten met paint waar ik het ongeveer moet opmeten?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:20

Dat bedoelde ik ook.... :')

Ik denk dat dat per zadelmaker verschilt. Als je een zadelmaker daarvoor wilt laten komen, zal je eens rond kunnen bellen, naar verschillende zadelmakers :)

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:22

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:22

Jorinda schreef:
Dat bedoelde ik ook.... :')

Ik denk dat dat per zadelmaker verschilt. Als je een zadelmaker daarvoor wilt laten komen, zal je eens rond kunnen bellen, naar verschillende zadelmakers :)

oke, sorry verkeerd begrepen dan.

bedankt in ieder geval.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:01

mowgli7 schreef:
Jorinda schreef:

Nee ik ebdoel niet de boommaat van een bepaald zadel die ik heb maar
welke boommaat het paard moet hebben.

Komt een zadelmaker ook voor een bepaald bedrag zonder dat je daar uit eindelijk een zadel koopt?
alleen voor de boommaat opmeten?

Elk zadel verschilt ook nog wat, merk x kan in boommaat 32 gelijk vallen als een 31 of 30 van merk y, beetje zoals broek of schoenen voor ons, het is niet omdat er 40 op staat en je hebt een 40 normaal dat het daarom past. Dus moet je het passen.

Oenka

Re: Hoe boommaat opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:28

Idd ik zat ookal te denken, van alle zadels verschillen idd, passen met een deskundig iemand erbij is imo het beste!