Bitloos hoofstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Bitloos hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:19

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kwam er niet helemaal uit, vandaar dit topic.

Ik ben van plan om een bitloos hoofdstel aan te schaffen, maar wat is nu een fijne? Ik heb er echt geen verstand van en snap er ook niet veel van haha. Dus wat is jullie ervaring met bepaalde bitloos hoofdstellen, welke zijn fijn? Want ik lees vanalles over sidepul en kaak gekruist, maar wat houdt dat allemaal precies in haha? :o

Ik ben niet van plan om gelijk een hele dure aan te schaffen, aangezien het natuurlijk ook maar afwachten is of het voor ons werkt en het zou nogal zonde zijn als ik er daarna niets meer mee doet. Maar ik wil het gewoon proberen, puur voor de afwisseling. Amber is vrij gevoelig in haar mond, dus wieweet werkt dit juist voor ons. Daarom wil ik het gewoon proberen.

Dus iemand suggesties voor een fijn bitloos hoofdstel? :)

Sodeletuut

Re: Bitloos hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:21

Het is heel verschillend per paard en ruiter wat jullie fijn vinden.. :)

Kaakgekruist houdt in dat de druk wordt verdeeld over de neus, achter de oren en de kaken. Dan zitten er dus twee bandjes achter de kaken langs.

Sidepull houdt in dat de teugels direct druk geven op alleen de neus.

Ik rijd met een sidepull omdat mijn paard hier beter op reageert. Dit kan ik ook wel begrijpen want ik zou zeggen dat dit een stuk logischer werkt voor een paard.

Je zou eerst eens kunnen gaan rijden met een touwhalster, om te kijken of dat werkt? Dat is toch het goedkoopste. Ook zou je een lage neusriem in een grotere maat kunnen kopen zodat hij hoger kan, en daar je teugels aan klikken. :)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:23

Bedankt voor je snelle reactie en uitleg, ik werd er namelijk echt niet veel wijzer van haah :') Ik heb sowieso al wel een touwhalster, dus dat valt inderdaad wel te proberen eerst. Moet ik dan gewoon mijn teugels aan dat touwhalster vastmaken? :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:25

Ja dat kan! Ik heb zelf clipjes aan mijn teugels gezet, dan kan je ze makkelijker vastmaken aan je halster. :)
Kijk, gewoon zulke clipjes: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8109_n.jpg

Maar als je die niet hebt kan je het ook wel gewoon met je teugels doen, aan elk lusje eentje zou ik dan doen. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:27

je moet kijken wat je fijn vindt, ik heb alle soorten, maar rijd eigenlijk altijd op touwhalster

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:31

Sodeletuut schreef:
Ja dat kan! Ik heb zelf clipjes aan mijn teugels gezet, dan kan je ze makkelijker vastmaken aan je halster. :)
Kijk, gewoon zulke clipjes: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8109_n.jpg

Maar als je die niet hebt kan je het ook wel gewoon met je teugels doen, aan elk lusje eentje zou ik dan doen. :)

O ok, ja ik heb wel van die klipjes. Die kan ik er wel even aanmaken. ;p En wat is dat voorn hoofdstel op die foto? ;p

Caira schreef:
je moet kijken wat je fijn vindt, ik heb alle soorten, maar rijd eigenlijk altijd op touwhalster

Ow oke, nja die heb ik dus al. Ik ga dat dan eerst maar een proberen! Maar ik dacht even kijken wat de meeste mensen voor ervaringen hebben, als ik dan toch een bitloos hoofdstel wil dan is de keuze toch iets gemakkelijker ;p