[WN] Myler vs Enkel-gebroken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Myler vs Enkel-gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:22

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:21

Allereerst ligt dat helemaal aan het paard zelf. Grote/kleine tong, veel/weinig ruimte in de mond enz. Het paard moet het bit zelf kunnen plaatsen en een te groot of te klein bit kan daarbij problemen geven.

Een Myler bit is een fijn bit, omdat het geen "notenkraker" bit is. Dat wil zeggen: bij een enkel gebroken (trens) snaffle wordt bij "verkeerd" teugelgebruik de tong en kaken bij elkaar geknepen. Een Myler bit blokkeert zo gezegd, waardoor er ruimte overblijft voor de tong.

Als je goed kijkt zie je dat er een extra ring aan het Myler bit zit waar je de teugels aan kan bevestigen. Als je dat doet glijden de teugels niet meer door de D-ringen heen, en wordt het eigenlijk een bit met hefboomwerking. (die manier van teugelvoering kan je gebruiken als je wilt overgaan naar een baby-shank)

Welk bit het fijnst is voor een paard ligt kortom aan het paard en aan de (technische) kundigheid van de ruiter.

Pb me maar als je meer informatie wilt hoor! :j

Ploempje

Re: Myler vs Enkel-gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:21

Dankje, dan is het zoals ik het dacht, iemand op stal heeft eentje, ga eens vragen of ik het eens mag testen want ik ga altijd graag voor de zachtste optie :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:50

Je hebt ook curved snaffle bits, die hebben ook minder het nutcracker effect. Zelf ben ik niet zo'n myler fan. Ik vind een gebroken snaffle duidelijker voor een jong paard.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:58

Ik vind de theorie achter de mylers helemaal super................maar mijn paard verkiest toch echt een gewone simple dunne enkelgebroken snaffle :roll: :)

Oftwel.nl.... het zegt helemaal niks............dat moet je aan je paard vragen :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:58

Ja precies, uiteindelijk heeft je paard dat ding in zijn mond... ;)

Vyranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:00

Ik heb een Myler level 1 dat is zonder die sleuven in het bit.
Persoonlijk vind ik het een super fijn bit ligt erg stil in de paarden mond. ik vind het vriendelijker als een gewoon enkel gebroken bustrens omdat dit toch in de paardenmond kan drukken, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk wat voor een mond je paard heeft en wat het paard zelf prettig vind.

Bij de Paardenschuur in Amerongen kun je hem op proef meenemen en wanneer het niet bevalt kun je hem weer terug brengen, je moet dan volgens mij alleen de polijstkosten betalen. Zie: http://www.paardenschuur.nl/?page_id=3351

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:01

Het antwoord op je vraag is dus: dat is altijd afhankelijk van het paard. De verschillende bitten eens testen en dan vergelijken is dus een prima plan.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 06:25

Ik krijg er 1 dezer dagen eentje in de bus dus zal het kunnen testen :) Allemaal bedankt!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:22

Vyranka schreef:
Ik heb een Myler level 1 dat is zonder die sleuven in het bit.
Persoonlijk vind ik het een super fijn bit ligt erg stil in de paarden mond. ik vind het vriendelijker als een gewoon enkel gebroken bustrens omdat dit toch in de paardenmond kan drukken, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk wat voor een mond je paard heeft en wat het paard zelf prettig vind.

Bij de Paardenschuur in Amerongen kun je hem op proef meenemen en wanneer het niet bevalt kun je hem weer terug brengen, je moet dan volgens mij alleen de polijstkosten betalen. Zie: http://www.paardenschuur.nl/?page_id=3351

als ik mijn myler vergelijk tijdens het rijden met een enkelgebroken, vind ik de myler stuk vriendelijker voor mijn pony.
Dit bit neemt ze aan. Ik ben 6 jaar aan het klungelen geweest, om de aanleuning goed te krijgen en dat ze ophield met zo hangen in mijn handen.

Een week een myler bitje gereden en mijn handen waren mij ernstig dankbaar :j

RoyalHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:07

Wij hebben ook Myler bitten in ons assortiment. We hebben een uitprobeerservice, waarbij je het bit 14 dagen mag testen met je eigen paard.
Mocht je interesse hebben, stuur gerust een pbtje! Het zijn erg fijne bitten.