[WN] Prestige Trekker RR: vraagjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Prestige Trekker RR: vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:28

Echt western mag je hem natuurlijk niet noemen, maar heb wel een paar vraagjes bij de Prestige Trekker RR die ik vorige week tweedehands op de kop kon tikken. Zelf had ik al een gewone Trekker, maar wou eigenlijk altijd al de western versie en bij deze is dat een feit. Zo ziet het zadel eruit:

Afbeelding

Vraagje 1: Het ronde deel van waaruit je latigo vertrekt zit bedekt met een lederen bescherming met aan de achterkant fake schapenvacht. Je ziet het hieronder in detail. Denk niet dat ik dit ooit al zag bij gewone westernzadels? Nu is deze zoek aan één kant van het zadel. Ik zag al dat hij grotendeels rust op de wear leather van m'n Mattes pad, maar niet helemaal. Ik kan natuurlijk de gespen bovenaan nog iets korter zetten om er zo voor te zorgen dat de ring volledig op de pad komt te liggen, maar vermoed dat dit de stabiliteit van het zadel en de drukverdeling voor mijn paard niet verbetert?

Zou ik toch niet op zoek gaan naar een zadelmaker die me op basis van die ene een duplicaat kan maken? Zou dan meteen opteren om bij de beide te gaan voor een achterkant uit echte schapenvacht vanaf nu: misschien is zelfs een systeem met klittenband mogelijk zodat ik de wolletjes gewoon kan wassen in de machine? En makkelijk kan vervangen als ze te oud / versleten zijn?

Afbeelding

Tweede vraag: de latigo's zijn erg kort, waardoor ik momenteel alleen met de gesp kan aansingelen. Singelt heel erg moeilijk aan. Zou ik die niet beter vervangen door een langer exemplaar zodat ik gewoon de lussen kan leggen zoals gebruikelijk is bij een 'gewoon' westernzadel? Bestaan er ook westernsingels met rek in? Was gewoon zo'n (Engels) exemplaar te gebruiken bij m'n andere Trekkerzadel en heb nog steeds het gevoel dat dit toch comfortabeler moet zijn voor je paard?

Suggesties van shops in de buurt van Leuven - Aarschot (België) waar je dit kan laten maken / kopen zijn welkom.

Bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:06

Officieel is dit idd geen westernzadel want er is geen sprake van een horn :)

Die ringbeschermer bestaat wel, maar dan geënt op een westernsingel
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... Zo3L7A.jpg
van echt schapenwol. De optie van een leren buitenkant met klitteband en bont lijkt me ook een handige optie. Een zadelmaker/leerbewerker zal dat vast wel voor je kunnen maken.

@latigo: Hoe kort noem jij kort ??

Een westernsingel met rek is een FRA of Westip singel.

hobbelheksJarig

Re: Prestige Trekker RR: vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:32

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 08:34

@DubbelDun: Zo kort als traditionele Engelse singelstoten: maar goed 30 of 40 cm, denk ik. Aan beide kanten van het zadel zijn ze even kort. Ook heel dik en bijzonder stug. Je kan er dus alleen maar gewoon mee aansingelen, zoals je dat bij een Engels zadel zou doen. Hoe zit dat eigenlijk bij western: zit er aan de rechterkant van jullie zadel net zo'n lange latigo als links? Of zit er een korter stuk omdat je daar niet aansingelt? Eigenlijk nog nooit in detail naar gekeken. :o

Bedankt voor jullie antwoorden. Nu nog een geschikte - goede - zadelmaker vinden: die lopen al niet zo dik gezaaid meer hier in België.

DubbelFun

Re: Prestige Trekker RR: vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:38

@leenC: bij western kun je een lange en een korte hebben (meestal), maar ook 2 lange. Tis maar net wat er aan een zadel zit. Met 2 korte is er idd niet fatsoenlijk aan te singelen, maar één kant kun je zelf makkelijk vervangen door een lange. Zolang je met een westernsingel met gespen werkt is dat geen probleem.