Aantikken.. wat voor beschermers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Aantikken.. wat voor beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:15

Mijn pony is kort gebouwd. Zodra ze iets actiever gaat lopen (zelfs als je bijv naast haar loopt richting wei) hoor je haar enorm aantikken.
Haar hoeven zijn absoluut niet te lang. Haar sokken slijten nu hard op de plekken waar ze aantikt (in stap en draf)

Nou zijn we haar wat vaker aan het rijden (3x per week i.p.v. 2x per maand) En ik ben erg bang dat dit snel beurs gaat worden of iets.
Met springen of balken doe ik peesbeschermers om.. maar met het gewone rijden, en ook met springen enzo, raakt ze lager, bij de kroonrand geloof ik.

Wat is hier fijn voor? Je hebt allerlei soorten springschoenen enzo. rubber, zachter spul.
Wat zouden jullie aanraden voor deze situatie?

Daarnaast is een fijne tip voor peesbeschermers ook welkom! van de standaard peesbeschermers is maat cob te klein, maar kwa hoogte perfect.
Full is eigenlijk te hoog, maar kwa breedte goed (van Norton, harrys horse etc.)

Otjuh

Re: Aantikken.. wat voor beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:40

Ik zou voor neopreen springschoenen gaan, eventueel met bont :) ik vind die t fijnste.
Kwa peesbeschermers heb ik soms ook dat probleem, ik heb nu voor me wedstrijd witte gekocht van hypo eigen merk, die hoogte en breedte is perfect, die bandjes lijken ook iets langer (waar je ze mee vastmaakt :P ) mss is naar die kijken ??
Succes :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:42

Ik heb ook neopreen van de BR, erg fijn! Alleem nadeel is dat ze wel erg soppig kunnen worden als je in de plassen rijdt :').
Daarom heb ik ook rubberen van Norton, kunnen die drogen en gebruik ik die :).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:42

Bedankt!

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:47

Ik heb zelf voor een tinker peesbeschermers van BR maat cob dacht ik, deze passen goed. Voor springschoenen zou ik sowieso neopreen nemen, rubberen schuren heel erg. Ik heb voor mijn tinker XL geprobeerd maar die waren veel te klein, ik zelf moet XXL hebben maar dat heb ik nog niet uitgebrobeerd. Heb ook al van iemand gehoort dat ze voor haar tinker leren HB peesjes had, die ze erg fijn vond. Misschien zijn de nieuwe harry's horse flextrainers wel wat, al heel veel goeds over gehoord en misschien dat ik ze ook maar haal. Maar toch tinker en bescherming is altijd lastig. :P

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:49

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:51

In de zomer heeft mijn tinker gelukkig niet zulke enorme sokken, maar toch, een ander ras pony van haar maat zou peesbeschermers maat pony/cob hebben.. en Diaz dus cob-full..
Kwa springschoenen zit ze denk ik met L of XL goed, ik heb de XXL van iemand van stal eens om gedaan, en dat was net een maatje te groot. :j

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:54

Diaz schreef:
In de zomer heeft mijn tinker gelukkig niet zulke enorme sokken, maar toch, een ander ras pony van haar maat zou peesbeschermers maat pony/cob hebben.. en Diaz dus cob-full..
Kwa springschoenen zit ze denk ik met L of XL goed, ik heb de XXL van iemand van stal eens om gedaan, en dat was net een maatje te groot. :j

Een heel verschil met mijn tinker dus haha, enorme hoeven en ook in de zomer nog redelijk dikke sokken. Ze zit er dus precies tussen in qua maat, hoe groot is ze? Misschien toch kijken naar die van harry's horse? Die lijken mij ook heel fijn voor mijn tinkertje.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:01

Citaat:
Ik zou voor neopreen springschoenen gaan, eventueel met bont

ik zou geen bont nemen als je ze ook in de weide wilt gebruiken.
die van mij heeft gewoon simpele rubberen van de welkoop :+ en die werken prima

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:05

kitlover schreef:
Citaat:
Ik zou voor neopreen springschoenen gaan, eventueel met bont

ik zou geen bont nemen als je ze ook in de weide wilt gebruiken.
die van mij heeft gewoon simpele rubberen van de welkoop :+ en die werken prima

Ik zelf zou ook geen bont nemen met rijden, als er zand in komt gaat het meestal schuren en het kan gemakkelijk nat worden. Volgens mij is dat bont randje iets voor het oog om het mooier te maken. En bij een tinker heb je er ook niks aan met al dat haar. :o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:27

met bont zou ik toch al niet doen, ze heeft nogsteeds best sokken natuurlijk.
En op de wei ga ik ze niet om doen hoor! alleen met rijden. Ik zat te denken aan dit soort:
Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:27

van die stof heb ik western peeskappen, is wat lastiger in onderhoud. maar voorderest super spul!

Equiperna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:36

Als ze echt aantikt, zou ik er wel stevige nemen. Mijn paard trapt ze bijna allemaal kapot als hij zot staat. Erg vervelend!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:40

Als ze aantikt komt ze van voor niet snel genoeg weg, misschien kan je het de volgende keer dat de smid komt even zeggen, dan kan hij ze zo bekappen dat ze voor iets beter af kan rollen. En inderdaad goede springschoenen! Ik vind persoonlijk die ronde rubbere dingen (met klitteband) het fijnste, die kunnen gewoon lekker ronddraaien en daar wordt het ook niet zo warm van, en er blijft geen vuil aan zitten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 13:04

Dank je wel! Haar hoeven zijn echt erg kort. Maar ik zal het aankaarten volgende keer.
Ik heb nu uiteindelijk van die rubberen gehaald idd. Zijn ideaal! Je borstelt zo het (natte) zand eraf, en ze zitten wijd genoeg om goed te ademen en bewegen idd!

Afbeelding

(dit is een HELE zware mulle longeerbak hoor! Hier rijden we normaal niet, maar ze was in een ontzettende puberbui, dus zetten we haar even aan het werk :) )

Equiperna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:18

Hopelijk scheuren ze niet :) Bij mij scheuren die. Heb er al veel uitgeprobeerd :p