Drama, Alle zadels of te lang of te smal! (western/boomloos)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Drama, Alle zadels of te lang of te smal! (western/boomloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:38

Hallo,

Ik heb een pony van 1,35. Het is vermoedelijk een fjord x shetlander. Hierdoor is hij erg sterk en niet geschikt voor kinderen. Ik ben 1.70 en rijd hem. Hij heeft nagenoeg geen schoft en is vrij breed (maar geen "tafel") Ik heb een zadel bij hem gekregen, maar hij krijgt hier enorme drukplekken van (witte vlekken). Dit kan natuurlijk niet! Nu ben ik op zoek naar een nieuw zadel. Omdat we alleen maar buitenritten maken denk ik aan een boomloos zadel in westernuitvoering of een westernzadel. Maar dit is bijna onmogelijk. Gister zijn we weer afgereisd om een zadel te passen. Dit paste wel heel goed op hem, maar voor mijn bips was hij gewoon te klein! Het zadel mag een maximale lengte hebben van 55cm. Ik ben inmiddels radeloos! Heeft iemand nog goede tips voor een zadel? Mijn max. budget ligt rond de 600.-

Alvast bedankt!!!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:42

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/ Daar kan je de lengtes van de barefoot modellen vinden. De western modellen vallen dan al snel af, maar een cheyenne is wellicht toch een prima optie? Wellicht een testzadel aanvragen om te proberen. Of anders een christ lamsvel "zadel" daar zijn ook heel veel mensen behoorlijk enthousiast over :j

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 10:51

Maaike_Indy schreef:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/ Daar kan je de lengtes van de barefoot modellen vinden. De western modellen vallen dan al snel af, maar een cheyenne is wellicht toch een prima optie? Wellicht een testzadel aanvragen om te proberen. Of anders een christ lamsvel "zadel" daar zijn ook heel veel mensen behoorlijk enthousiast over :j

cheyenne had ik ook al als optie gezien, maar dit vind ik zelf niet top rijden, dus wil eerst even verder kijken. Ik heb voor mn andere paardje een christ lamsvel zadel/dekje. Dit rijdt inderdaad lekker maar qua drukverdeling en voor lange ritten is het toch minder geschikt.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:17

Vind je de cheyenne te breed of mis je hier de kniewrongen? Een optie zou dan misschien de Stella kunnen zijn. Is volgens mij niet nieuw meer te verkrijgen maar tweedehands circuleren ze nog wel. Is in feite de cheyenne maar dan met kniewrongen.
Volgens mij stond er op de bokt markt trouwens een verkort Barefoot westernmodel te koop. Je zou eens kunnen informeren naar de lengte daarvan.

Britt

Re: Drama, Alle zadels of te lang of te smal! (western/boomloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:19

Kijk anders eens naar een Startrekk zadel, ik heb zelf de dressuur en die past erg goed op mijn haflinger met korte rug, rondgeribt en weinig schoft :j

gerda64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:21

zo te horen is het een 'modelletje ijslander' dus ga eens proberen om een ijslanderzadel te vinden

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:21

Wintec Wide? Kun je zelf makkelijk aanpassen is er met cair uitvoering wat de druk beter verdeeld

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:31

tanjaatjuhh schreef:
Wintec Wide? Kun je zelf makkelijk aanpassen is er met cair uitvoering wat de druk beter verdeeld

Dit is geen optie volgens de zadelmaker. De pagony super zou de enige optie zijn. Hierbij moest hij dan de lengte van een 16" en de kussens van een 17" hebben. Dit voor "maar" een kleine 900.- Nu wil ik echt buitenrijden en lange ritten maken dus ben ik meer op zoek naar een western / boomloos zadel.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:32

gerda64 schreef:
zo te horen is het een 'modelletje ijslander' dus ga eens proberen om een ijslanderzadel te vinden

Inderdaad! Bij de Divoza hadden ze toevallig 2 ijslanderzadels liggen, maar deze waren allebei veel te lang.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:33

Maaike_Indy schreef:
Vind je de cheyenne te breed of mis je hier de kniewrongen? Een optie zou dan misschien de Stella kunnen zijn. Is volgens mij niet nieuw meer te verkrijgen maar tweedehands circuleren ze nog wel. Is in feite de cheyenne maar dan met kniewrongen.
Volgens mij stond er op de bokt markt trouwens een verkort Barefoot westernmodel te koop. Je zou eens kunnen informeren naar de lengte daarvan.

Ik heb dit zadel een dag gereden op de fjord van mijn vriendin. Ik vind het persoonlijk een vrij brede zit hebben, maar komt dit doordat het een hele brede pony was, of omdat het zadel gewoon zo zit?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:34

Ik heb hem even opgemeten, en ik kom uit op voor een westernzadel max. 55 cm. Is dit haalbaar denken jullie? Verder heb ik een aanbod gekregen van een ontzettend mooie freeform cascade shortback, heeft iemand hier ook ervaringen mee qua zit voor de ruiter?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:46

hinkewal schreef:
gerda64 schreef:

Inderdaad! Bij de Divoza hadden ze toevallig 2 ijslanderzadels liggen, maar deze waren allebei veel te lang.

Dan zullen het waarschijnlijk heel ouderwetse modellen met stegen zijn geweest. Zelfs de oude Goertz met stegen die ik bij mijn paard (een IJslander) kreeg was 55 centimeter lang. Voor mijn paard dus alsnog 10 centimeter te lang, hij heeft nog minder ruimte dan jouw fjord. Tegenwoordig heeft PS bij voorbeeld ook zadels van 43 centimeter lang.

Qua westernmodellen zou je eens kunnen kijken voor de Startrekk shorty. Dat is een semiboomloos zadel, met roundskirt, en het is dacht ik 52 centimeter lang. Ik hoop alleen wel voor je dat je ergens een tweedehandse vindt die binnen je budgetje valt.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 15:58

@koper, Dankjewel! De opmeting voor westernzadels komt wel voorbij de laatste rib. De zadelmaker zei dat hij voor een engels zadel max. 16" kan hebben. (en iets van 43 cm ook idd) Die startrekk lijkt mij ook een goede optie, maar van de prijs wordt je iets minder vrolijk. Verder is op dit moment geen 2e hands te vinden...

Even 2 foto's van hem om te laten zien hoe kort hij is!

Meisje van 1.40 op hem:
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb verder geen foto's van hem met zijn huidige zadel op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:04

Hij is dan in elk geval nog redelijk recht. Ik heb een overbouwde glijbaan :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:09

Westernzadels zijn berucht lang.. Dus ik vrees dat je daarin lang moet zoeken.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 17:22

troi schreef:

En bestaan er ook kinder westernzadels van goede kwaliteit voor een maatje 38 :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:24

Waar mijn ijslander vandaan komt gebruikten ze allemaal boomloze ijslanderzadels. Erg kort maar ik kon er ook prima inzitten met mijn dikke kont :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:44

Beetje zoals mijn pony dus!
Ik heb nu een freeform boomloos zadel aftreksel. Pas ik in, en past op mijn pony!

Het zadel mag iets langer zijn dan wat belastbaar is bij een boomzadel, zolang je zelf met je zit niet achter de laatste rib komt ermee :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:24

hinkewal schreef:
troi schreef:

En bestaan er ook kinder westernzadels van goede kwaliteit voor een maatje 38 :P

Sowieso bestaan er eigenlijk geen kwaliteits kinder wn zadels en ik vrees dat zelfs een bescheiden achterwerk daar niet in past.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:52

@ troi, helaas, ik heb inderdaad een kinderzadel gepast zaterdag. Het lag als een huis maar ik kwam net over de rand heen. Ik heb toch maar besloten dit niet te doen, want op de lange termijn zal dit toch niet zo prettig gaan voelen...

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:56

Heb je het cob-type van Thorowgood of Kent & Masters er al op gehad? Deze zijn speciaal voor de rondgeribde korte paarden met weinig schoft. In Engeland gemaakte zadels, die met wol zijn gevuld en een verwisselbaar kopijzer hebben. Zijn wel Engelse zadels; ik schat dat je het vinden van een passend westernzadel moet opgeven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:16

Die cob van thorowgood was voor mijn paard in elk geval te lang. Hij vond het, afgezien van de lengte, ook geen fijn zadel, hij liep er heel raar onder.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:25

Een wow is er ook in western uitvoering. Is wel boven je budget: bijna 3000 nieuw, maar dan heb je ook passend voor jou en je paard......

Ik heb n pony met n nog kortere eug dan die van jou, overbouwd en erg hol. Zadel past prima !!! Succes met zoeken

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:35

Ke kan een westernzadel niet met een engelszadel vergelijken qua lengte. Deze zijn langer omdat de drukverdeling anders is en ze dus langer mogen/moeten zijn. De rug van de gwemiddelde quarter is een heel stuk korter dan van een kwpn'er en toch zijn onze zadels langer... Je moet hier dus anders naar kijken. Een (goed) westernzadel kanbest het einde tot zijn kont liggen hoor, dat is met name leer. Mijn zadel ligt letterlijk tot aan de kont/heup van mijn paard. Kijk maar eens naar veel foto's van westernpaarden (bv wedstrijdfotos). Ik denk dus dat je zeker een westernzadel kunt vinden maar dan wel de juiste begeleiding hierbij moet zoeken, een goede westernzadel passer (bv evelien?) En niet een engelszadel passer die denkt westernzadels ook te snappen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 08:39

quarterH schreef:
Ke kan een westernzadel niet met een engelszadel vergelijken qua lengte. Deze zijn langer omdat de drukverdeling anders is en ze dus langer mogen/moeten zijn. De rug van de gwemiddelde quarter is een heel stuk korter dan van een kwpn'er en toch zijn onze zadels langer... Je moet hier dus anders naar kijken. Een (goed) westernzadel kanbest het einde tot zijn kont liggen hoor, dat is met name leer. Mijn zadel ligt letterlijk tot aan de kont/heup van mijn paard. Kijk maar eens naar veel foto's van westernpaarden (bv wedstrijdfotos). Ik denk dus dat je zeker een westernzadel kunt vinden maar dan wel de juiste begeleiding hierbij moet zoeken, een goede westernzadel passer (bv evelien?) En niet een engelszadel passer die denkt westernzadels ook te snappen.

Hier dacht ik inderdaad ook aan. Ik heb vanaf zijn schoft tot bijna zijn kont gemeten 55cm. Denk je dat dit haalbaar is? Ik heb al met iemand contact gehad die hier wat meer in de buurt een zadelpas service heeft. Ze komt aan huis met een heleboel zadels, maar had geen zadel van rond de 55 cm... Zou evelien dit wel hebben, en hoe kan ik met haar in contact komen?

En met boomloze westernzadels (denk aan barefoot Nevada oid) mag het zadel dan ook over de laatste rib komen?