Iemand tips? Welk hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

Iemand tips? Welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:12

Hoi,

Sinds een tijdje heb ik een eigen pony, ze werd altijd gereden met bit.
De laatste tijd merk ik dat ze erg gevoelig is. En met halster rijden loopt ze als een zonnetje.
Nu ben ik van plan een bitlooshoofdstel te kopen. Ik kwam er alleen ontzettend veel tegen op internet.
Heeft iemand van jullie ervaring met een fijn bitloos hoofdstel?

Alvast bedankt,

groetjes isa

P.s. Er is niks met haar tanden want ze is helemaal nagekeken. Ook ben ik zacht in mijn hand. Het rijden met bit gaat eigenlijk ook prima maar ik wil graag eens een bitloos hoofdstel proberen.

Leen

Re: Iemand tips? Welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:20

Eerst moet je weten welk systeem je wil. Reed je met je halster met de teugels aan de zijkant of aan de onderkant?

Je hebt een aantal verschillende systemen, sidepull, kingekruisd, kaakgekruisd, hackamore of bloem, touwhalster of bosal,... Kijk hier eens: http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.php

Als je daarin je keuze hebt gemaakt dan kan je kijken of je leder wil of kunststof, zwart, bruin of zelfs groen. Dan wordt de keuze toch al heel wat beperkter. Kies niet een hoofdstel wat je mooi vind, maar waar je pony goed op reageert.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:29

Goeie post Leen_! ;)
Let er inderdaad goed op of je veel of weinig inwerking (druk) wil gaan uitoefenen, en dan wel waar je dat wil gaan doen.

Ik vind het overzicht van F.R.A daar heel helder in:
Afbeelding

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:34

Leen_ schreef:
Eerst moet je weten welk systeem je wil. Reed je met je halster met de teugels aan de zijkant of aan de onderkant?

Je hebt een aantal verschillende systemen, sidepull, kingekruisd, kaakgekruisd, hackamore of bloem, touwhalster of bosal,... Kijk hier eens: http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.php

Als je daarin je keuze hebt gemaakt dan kan je kijken of je leder wil of kunststof, zwart, bruin of zelfs groen. Dan wordt de keuze toch al heel wat beperkter. Kies niet een hoofdstel wat je mooi vind, maar waar je pony goed op reageert.

Ik reed met de teugels aan de zijkant van het halster.
Soms rijd ik ook met neckrope.
Qua systeem wil ik richting sidepull of kingekruisd. Dit omdat ik hier op een ander paard mee heb gereden wat erg goed beviel. En dan het liefst zwart leer.
Heb je een fijne ervaring met een van deze twee?
Bedankt voor je snelle reactie. :)

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:35

droomy schreef:
Goeie post Leen_! ;)
Let er inderdaad goed op of je veel of weinig inwerking (druk) wil gaan uitoefenen, en dan wel waar je dat wil gaan doen.

Ik vind het overzicht van F.R.A daar heel helder in:
[ Afbeelding ]

Dankje dat is inderdaad handig!
Dan ga ik toch denken aan weinig druk zoals ik nu zie.
Dus de druk op hals en neus denk ik.