Eczeemdeken oplaten met regen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Eczeemdeken oplaten met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:48

Hoi,

Mijn haflinger heeft eczeem, ik heb een Rambo SIH voor haar. Werkt heel goed, haar eczeem is redelijk onder controle te houden hiermee (beetje smeren met Derfen en opletten met voer doen we ook). Ze staat op een superfijne stal, 24/7 buiten met een grote inloopschuur. Ze schuilt op zich wel in de stal als het regent, maar als er buiten hooi is en binnen niet meer gaat ze lekker in de regen staan knabbelen.

Nu is mijn 'probleem', of eigenlijk vraag: Mijn eczeemdeken is niet waterdicht. Wel waterafstotend en ademend, ik vind altijd dat ze vrij snel droog wordt onder de Rambo (nog sneller dan zonder deken lijkt wel). Nu kom ik net bij haar vandaan, en ondanks de regen staat ze behoorlijk te trappen en te bijten van de jeuk.. Dus heb de eczeemdeken maar opgedaan, alleen verzuipt ze daar dus mee straks als ze in de regen gaat staan eten.

Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Ik weet dat Rambo een speciale waterdichte onderdeken heeft; hoe bevalt deze? Ik ben zo bang dat het zo'n klam verhaal wordt met deze temperaturen. En een regendeken en een eczeemdeken, en dan is het 14 graden ofzo. Heb net weer een nieuwe fleece gevoerde regendeken aangeschaft, alleen vind ik het daar ook te warm voor nu. Plus, die deken is zonder hals en ze heeft ook jeuk op d'r manenkam.

Nou, heel verhaal, geen echt duidelijke vraag :') Ben gewoon benieuwd hoe anderen dit doen. Gewoon je pony met eczeemdeken in de regen laten staan? Er is overigens wel een mogelijkheid om haar binnen op stal te zetten maar dat is geen succes want dan staat ze als enige binnen.

Akshay

Re: Eczeemdeken oplaten met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:52

Ik laat 'm gewoon op. Hij wordt wel nat, maar droogt ook weer. Ik merk er helemaal niks aan verder dat hij er last van heeft :)
Ook een rambo SIH :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:53

Als het natgeregend wordt en er is wind en bij de frissere temperaturen zoals het nu is, kan het longonstekking krijgen als het te vaak gebeurd.

Hier bij ons word het gewoon een 0 grams regendek omgedaan bij slecht regenachtig weertje.

Het droogt niet zo heel snel op en dan krijgen ze het te koud, vandaar.

Dus niet al te dikke exceemdeken met waterdichte onderdeken omdoen als het erg warm is, dat is hoe dan ook klam en warm.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:58

Ik had er toen er tijd 2, mocht er 1 helemaal nat zijn geregend, kon ik die laten drogen en dan de andere erop :)

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:59

Gewoon oplaten!! Droogt echt snel en als t ook maar ff droog is zijn er vliegjes dus heeft ze m ook nodig!! Heb zelf wel een rambo onder regendeken maar die doe ik alleen op als hele dag met bakke uit de lucht komt.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:55

Ik heb ook een RSIH. Met dit weer heb ik de regenliner er onder, bevalt uitstekend! De hals wordt dan nog wel nat, maar dat lijkt ze zelfs prettig te vinden. Verkoelende werking misschien?
Voorheen deed ik een ongevoerde regendeken over de exceemdeken. Ik heb het gevoel dat dat warmer/broeieriger is als met de liner. Ook geeft dit geen schuurplekken en het regent niet in bij de schouder.

Met dit weer gewoon in de regen laten staan vind ik minder prettig. Dan moet het nog een paar graden warmer worden.

vestion99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:09

mijn pony heeft zomereceem en ik heb hem een deken op (Rambo) die door mijn dierenarts is aangeraden... die heeft hij 24/7 op.. in stal en in de wei.. ookal regend het!
ze drogen namelijk wel snel volgens mij... dus denk dat het awel kan

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:14

Gewoon oplaten! Bij mijn haflinger doe ik op regenachtige dagen gewoon een dunne regendeken over de eczeemdeken heen.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:40

Wij doen altijd een 0 grams ongevoerde regendeken erover heen als het regent. Dan maar wat warmer maar tenminste wel droog. De onderdeken hebben we nog niet geprobeerd

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:32

Als het tussen de buien droog is, laat ik haar gewoon staan met de rambo sih, maar als er veel regen is voorspeld en het is wat frisser doe ik mijn Regendeken zonder hals erover. De hals wordt dus wel gewoon nat. Als de temperaturen weer wat stijgen doe ik er geen Regendeken meer om :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:45

als het echt dagen aan 1 regent deed ik hem nog wel af, maar verder liet ik hem gewoon standaard om, droogt idd heel snel weer en die klötemuggen zijn er als de kippen bij

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:39

Ik doe er altijd een ongevoerde regendeken overheen, paard is wel een koukleum. Ook een Rambo SIH.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 06:01

Ik heb toch maar zo'n bijbehorende onderdeken besteld. Ze staat 24/7 buiten, wel met grote inloopschuur maar toch. Zit telkens te twijfelen; deken op of af? En dan weer twijfels, heeft ze het koud of heeft ze jeuk? Zucht :P Agradi had 20% korting, heb de deken besteld voor 36euro dus dat valt ook nog mee.

Ongevoerde regendeken erover zou ook kunnen, echter heb ik net een fleecegevoerde regendeken gekocht. Om nou nog een regendeken te kopen.. nee. Dan maar zo'n onderdeken, hoop dat ze er blij mee is (scheelt mij in ieder geval heel wat zorgen :D ).

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 06:14

Oh Mloes! :oo die agradi actie is over zeker :')...

Ik heb deze week even gekeken. Maar mijn huidige SIH heeft helemaal geen eens onderdeken-bevestigings-ringen :))

De nieuwe wel, die heeft hij alleen nog niet op.. Ik zal die maar draag-klaar maken. En ook zo'n liner bestellen. Als het heel de zomer dit soort weer gaat zijn :=

Wat ik me wel afvroeg. De hals wordt wel nat, trekt het water vanuit de hals dan niet die regenliner in?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 09:13

Haha geen idee of het nog steeds zo is.. Hoop het voor je! :D

mimooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:53

Ik doe er ook gewoon een regendeken overheen, als ik weet dat het die dag heel veel gaat regenen. Maar als het straks de temperatuur weer omhoog gaat weer niet, omdat ze er dan niet van afkoelt, en de deken ook zo weer droog is. Mijn andere paarden staan tenslotte ook wel eens nat te regenen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:56

een regendeken met ringen en apart een vliegen halsdeken er op en klaar is kees voor de regenachtige dagen

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:59

oplaten wand op het moment dat het droog is en de zon er is komen de vliegjes ook weer en word je paard gestoken.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:03

Gewoon oplaten en eventueel een regendeken er overheen gooien.