[WN] te korte benen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

te korte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:36

sinds een half jaar rijd ik de superleuke Quarter ruin Dandy bij.
Ik doe nu voornamelijk veel bakwerk zodat we elkaar goed leren kennen en zo nu en dan lekker buitenritje en longeren.
Nou ben ik een vrij compacte kleine ruiter :+ en heb ik dus ook best korte benen.

Ik moet mijn beugels zeer kort doen, ben overigens de enige van de 2 mensen die nog meer op hem rijden met zulke korte benen dus de beugels zijn nog niet "gevormd" naar mijn benen zeg maar. Ik merk dat ik vaak heel beperkt ben, in de zin van weinig bewegingsruimte met de benen en dat ik mijn beugels heel snel verlies. Met doorzitten in draf, met lichtrijden en in de galop. De beugel draait dan zodat ik op een gegeven moment op mijn punten van mijn tenen rijd of ik verlies de beugel gewoon in zijn geheel. Dit zal ook absoluut voornamelijk aan mij liggen, daar ga ik ook van uit, hoogstwaarschijnlijk dat ik te gespannen ben ofzo, noem maar op.

In Amerika heb ik meerdere verschillende paarden gereden met verschillende zadels en over het algemeen verloor ik daar niet echt mijn beugels :P

even voor een beeld:
Afbeelding
foto van vandaag

en een foto van waar je kan zien dat het fout gaat. Dit is al wel een oudere foto
http://i50.tinypic.com/2cmkq2s.jpg

Iemand die tips heeft? Ontspannen probeer ik, maar dan verlies ik alsnog mijn beugels. Korter heeft geen zin omdat ik dan niet meer lekker zit :') langer verlies is alsnog de beugel. Ik voel me gewoon een complete beginner soms :')

edit: mocht dit ergens anders toch beter passen, hoor ik het graag :P omdat het met beugels te maken had dacht ik dat dit een goede plek was, maar kan het fout hebben :P

lideli

Re: te korte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:41

Heb je het aan beide kanten, of alleen aan je binnenbeen zegmaar, als je bijv linksom rijdt dat het je linkerbeen is of niet? Dan zou het evt kunnen zijn dat je een beetje scheef zit.
En idd ontspannen. Denk dat dat echt het belangrijkst is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:42

Eigen beugels halen die je eraan kan hangen? Of gaat dit niet met een Western zadel..?
Verder, hakken blijven uit drukken. Op je 'foute' foto trek je je hakken op waardoor je ook makkelijker je beugel verliest.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 22:46

meestal binnenbeen maar ook wel eens mijn buitenbeen :j en dat scheef zitten, zou dan kunnen komen door wat slechtere knieeen of komt zoiets meestal vanuit de beken ? ik heb eigenlijk jaren lang alleen maar buiten gereden en met Dan nu dus weer echt in de bak. misschien dat het met rechtdoor rijden dan minder opvalt ofzo?

loveuggs, betreft hakken uitrdrukken absoluut eens :P daarom liet ik dit extreme voorbeeldje zien :') ik werk daar ook zeker aan :j
betreft beugels(riemen) wisselen, ik heb eigenlijk geen idee of dat makkelijk gaat, heb het nooit hoeven doen :o

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:49

Ik denk dat het dan eerder komt omdat je steeds door de bocht gaat, en net als dat wanneer je in een auto zit je 'mee' wil gaan leunen. Als je nu dit erbij verteld dan kan ik je vertellen dat ik dat ook gehad heb. Rijd ook alleen maar buiten en toen op een paard van een vriendin had ik dat ook. Als je dus net als buiten rechtdoor rijd tja, dan heb je er geen 'last' van.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:30

lifaya schreef:
meestal binnenbeen maar ook wel eens mijn buitenbeen :j en dat scheef zitten, zou dan kunnen komen door wat slechtere knieeen of komt zoiets meestal vanuit de beken ? ik heb eigenlijk jaren lang alleen maar buiten gereden en met Dan nu dus weer echt in de bak. misschien dat het met rechtdoor rijden dan minder opvalt ofzo?

loveuggs, betreft hakken uitrdrukken absoluut eens :P daarom liet ik dit extreme voorbeeldje zien :') ik werk daar ook zeker aan :j
betreft beugels(riemen) wisselen, ik heb eigenlijk geen idee of dat makkelijk gaat, heb het nooit hoeven doen :o

Ik weet dat het met een dressuur/ veelzijdigheid/ springzadel allemaal wel makkelijk gaat maar wat dat betreft heb ik het bij een westernzadel nooit kunnen ontdekken. Mede omdat ik niet aan western doe :p

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:45

Omdat de fenders voor jou vrij kort moeten hebben ze minder flexibiliteit als bij lange mensen.
Eigen fenders zou een oplossing kunnen zijn omdat je dan de vorm wat kunt aanpassen (smaller of met een korter breed stuk). Echter is het verwisselen van fenders bij een western zadel niet altijd ven makkelijk of gewenst.

Ook kan de zit van het zadel te breed voor je zijn, waardoor je je benen niet goed tegen het paard kunt houden omdat dit pijnlijk wordt in de zitgebied.

Al met al zou een ander zadel voor jou de oplossing kunnen zijn.
Als je de mogelijkheid hebt om er wat uit te proberen zou je dat zeker eens moeten doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:57

Dubbeldun denk idd dat je gelijk hebt dat een ander zadel het beste voor mij zou zijn, helaas is het natuurlijk een bijrijdpaard dus even een zadel kopen zit er niet in :P Ik reed in Amerika op een vrij klein zadel wat erg compact was (soort van barrelrace/werkzadel) en dat zat echt perfect :j stap, draf, galop, rengalop, geen enkel probleem.

Ik heb wel de optie om andere beugels eraan te doen (Endurance beugels) en omdat die een iets groter oppervlakte hebben scheelt het al wel iets, maar ik kan inderdaad niet mijn bovenbenen goed tegen het paard aan krijgen...

Ik weet wel dat als ik ooit een eigen paard koop, het een heel ander zadel gaat worden haha

edit: @ lideli, als toevoeging, ook buiten verlies ik met galop mijn beugels, dus wat dat betreft maakt het niet uit helaas.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-05-13 09:06, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:02

Een kleiner zadel heeft ook een smallere zit en dat lost dus precies het probleem op waar jij last van hebt.
Als de bredere endurance beugels je probleem al iets oplossen zou ik die zeker gaan gebruiken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:07

Denk dat ik inderdaad dan maar gewoon met die endurance beugels blijf rijden. Ookal zijn ze niet moeders mooiste :') Ooit.... komt er een eigen paard met een passend zadel voor zowel paard als mij :')

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:09

Of gewoon met echte boots rijden :-)? Scheelt ook vaak wat!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:11

Ik heb echte westernboots (ariats) :) Maar helaas begon ik wondjes te krijgen op mijn kuit omdat ik tegen de onderkant van het zadel aan kwam en de bovenkant van mijn laars dus schuurde tegen mijn been... dus tot die wondjes genezen zijn houd ik mijn schoenen aan :)

edit: bedoel onderkant van het pad

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:14

Bieden lange kousen geen oplossing?

Misschien kan je een ander paar beugels proberen? Ik weet dat sommige houten beugels iets korter zijn dan die metalen beugels...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:16

Ik heb idd meerdere beugels geprobeerd, die endurance waren het fijnste :) maar nog steeds lukt het me gewoon niet om te blijven zitten en ik verlies dan nog steeds zo nu en dan een beugel. Het probleem zit hem vooral in de fenders voor mij

met westernboots: http://i41.tinypic.com/30kf0q8.jpg
Ik ben overigens 1.60 en paard 1.56 ofzo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:16

Het zadel er op leggen is dus ook al een uitdaging :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:17

DubbelDun schreef:

klopt helemaal :')

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:25

Ik ben ook 1.60 en heb het probleem ook..Het scheelt bij mij ook wat voor zadel ik in rij en ik vind niet alle beugels even fijn..Een smaller zadel zorgt inderdaad dat je zit beter is en je je benen goed aan kan sluiten..Ik gebruik het liefst beugels met een wat breder voetstuk zeg maar of tapederos of van die endurance korf beugels,het lijkt dan veel gemakkelijker om je benen te ontspannen omdat je niet steeds bezig bent je voet in de beugels te houden..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:25

:-)

Mja, toen ik klein was moest ik mijn voeten maar tussen fenders en beugels steken :p (heb werkelijk zo leren paardrijden) maar ik begrijp dat dit verre van een ideale oplossing is :p

Ik kan ook niet veel anders dan een ander zadel bedenken...of de fenders laten inkorten?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:26

DubbelDun schreef:

Haha hier ook :D Mijn grootste paardje is rond de 1,60 en dan kost het best moeite..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:30

@ pleiada, Ik ben inderdaad de hele tijd bezig mijn voeten in de beugels te houden :') ik focus me liever op het rijden maar ik val steeds terug omdat ik weer een beugel kwijt ben. Met galoperen ook, vandaar dat ik het dus vrijwel niet doe, want telkens vliegt die beugel uit en breng ik het paard uit balans wat ik dus best vervelend vind voor hem. Tis geen jonkie meer en wil hem zo min mogelijk in de weg zitten zeg maar :P Ik denk dat ik voortaan maar blijf rijden met die endurance beugels, wie weet dat het een klein verschil maakt :j

@ alyel, Fenders in laten korten is geen optie omdat het natuurlijk niet mijn zadel is (en ook niet mijn paard) wat het allemaal een stuk beperkter maakt helaas. Daarbij zijn de andere bijrijders wel langer en steviger en past het zadel hun prima :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:48

Je kan misschien proberen om de riemen nog eens nat in vorm te draaien ( en dan een bezemsteel er door heen en 2 dagen laten staan), misschien scheelt dat iets.
Op de foto zie ik dat je geen "stirrup hobbles" gebruikt ( riempjes die net boven de beugels, de fender bij elkaar houden). Zou ik er toch wel om doen, want als je, bij een val, met je voet in de fender schiet is dat gevaarlijk.
Dandy is een hele tijd bijgereden door een vriendin van mij, die ook mijn Arabier heeft gereden toen ik nog in het Westen woonde. Ze heeft nu een eigen paard, dus is ze met Dandy gestopt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:46

Als het zadel je te breed is helpt het zadelbontje ook niet mee helaas. Kan je de fender niet wat doorschuiven, zeg maar het bovenste gedeelte meer onder de jockey schuiven zodat er aan de onderkant de wat smallere beugelriem komt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:41

Helpen die tussenstukjes waardoor je beugel niet meer terugdraait niet (DD help eens even, hoe heten die dingen ook alweer?) Dan draait de fender wel maar je beugel blijft dan goed in positie. Kortere beugels eraan en dan zou het moeten kunnen.

Edit, deze dus http://www.chicksaddlery.com/page/CDS/PROD/SL4000

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:47

Stirrupturners :D

Die helpen idd wel bij evt knie/enkel-problemen omdat de fenders te stug zijn, maar het probleem van de te brede zit zal dat niet verhelpen.

Nadeel hiervan is ook nog dat ze lengte toevoegen en dat je dus je fenders nóg meer zult moeten inkorten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:18