[WN] Leather tie strap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Leather tie strap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:17

Ik heb een enorm fijn equiflex endurance zadel

Maar nu is de Leather tie strap (waarmee je aansingeld)
enorm stroef, ik kan hem bijna niet 2 x erdoor halen, en over het loshalen maar niet te spreken. (soort van vast is vast)
invetten wordt het alleen maar erger van, en heb hem schoongemaakt met zadelzeep.

Hoe kan ik dit beter maken, en anders waar zou ik een nieuwe kunnen kopen. ?

ch_ntii123

Re: Leather tie strap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:40

Een nylon kopen, dan heb je het probleem niet meer..
Die kan je kopen op elke western site.
Ik heb mijn leren daarom juist weggedaan en een nylon ervoor laten terugkomen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 19:09

ch_ntii123 schreef:
Een nylon kopen, dan heb je het probleem niet meer..
Die kan je kopen op elke western site.
Ik heb mijn leren daarom juist weggedaan en een nylon ervoor laten terugkomen.

Oke en hoe blijft dat met zweet enz ?, ik vind juist het leer zo mooi :o
Hij moet eigenlijk wat droger worden.. Jammer dat weinig mensen dat weten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:16

ik heb ook daarom nylon, en blijft gewoon schoon met zweet enzo... tenminste, bij mij. flexibel genoeg om normaal mee te werken

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:18

oke, nou misschien toch maar overweging om over te gaan op nylon

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:37

als je goede kwaliteit hebt, is/word ie echt zacht en soepel...
ik vind de nylon niet mooi..en stugger als (goed ) leer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:42

Ik heb leer en vind nylon niks. Je moet idd wel een beetje goed leer hebben. Die van mij is oud en glad geworden, moet vervangen, maar neem zeker weer leer. Maak het veel te weinig schoon en wordt dus ook amper ooit ingevet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:43

ik doe het 2 x per jaar, met de rest van al mn tack mee.ik kan m helemaal oprollen, en het is het soepelst van mn hele zadel.is ook ander leer (latigo )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:59

Bij mij zitten er knikken in zoals hij vastgemaakt wordt. Zo berg ik het ook meestal op. Die knikken zijn echt behoorlijk. Maar als ik een nieuwe heb, zal ik mijn leven beteren.....( hoop ik ) Nieuw zal even tegenvallen, maar ga toch echt voor leer en geen nylon. Vaak is veel gebruiken ook een goede oplossing. Ik heb goede en zachte teugels, maar moest toch echt even paar keer rijden voor ik ze fijn vond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:00

Ik geef ook de voorkeur aan leer. Een nieuwe tie strap van latigo zijn echt de kosten niet, en als je oude stug en hard is geworden, wel zo veilig om hem te vervangen voordat hij breekt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:07

juist en tijdig onderhoud is het magische woord bij tack.. :*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:12

Ik heb weleens gehoord dat je de tie strap juist niet moet invetten?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:14

en waarom dan niet ?
ik heb het altijd gedaan, en nooit geen problemen, integendeel. heerlijk soepeltjes..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:15

WN AM > WN TR

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:17

De tie strap kan dan uitrekken, of te zacht worden....

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:18

ook ik hoorde eens van een cowboy dat je de leren latigo straps niet moet vetten omdat ze dan te stroef worden, doe ze zelf 3x per jaar met zadelzeep verder niets. ik was van plan om de nylon straps van mn bob marshall zadel te vervangen omdat ik ze lelijk vond, maar bevalt zo goed dat ik het maar laat zitten ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:22

uitrekken doet het altijd wel wat. het is leer ntl. maar dan kan je er een gaatje bij doen ..het zal ook wel afhangen van de kwaliteit neem ik aan.
te zacht kan ik me niks bij voorstellen, en te stroef word het zeker niet.
ik zie wel bij mensen die het niet doen, allemaal scheuren en barsten erin. dat wil ik nu net niet :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:49

spicegirl schreef:
juist en tijdig onderhoud is het magische woord bij tack.. :*

Tja, Ik heb een trainingshoofdstel waar ik dagelijks mee rijd. Daar hangt ook het bit aan dat ik wil gebruiken. Hoofdstel is zeker 12 jaar oud. Is hoogstens 4x schoongemaakt. Nergens een scheurtje. Was wel een duurder hoofdstel en heel mooi leer, nog steeds.

Zadel was niet nieuw, maar de tie strap hangt er al meer dan 6 jaar aan en heeft alleen die knikken. Wordt nu wel iets dunner enga hem vervangen voor hij wel een scheurtje krijgt. Is ook 3x gedaan ofzo.

Ik heb juist de ervaring dat gebruik het leer mooier houdt, dan dat je het weghangt. Heb hier nog 2 hoofdstellen in de schuur en die worden nooit gebruikt, zijn ook stukken droger, ondanks dat ze beiden nieuwer zijn.

Mijn tie strap is eigenlijk juist glad geworden door het gebruik. Maakt makkelijk vast en los. Maar eigenlijk singel ik niet echt aan. Maak het goed vast en that's it. Gaat al tig jaren goed zo :)

Het enige dat bij mij wel slijt, zijn teugels. Ook omdat mijn lieve schat er op heeft staan kauwen bij de laatste en een ander paar een keer heb uitgeleend etc etc....O, ja en beugels. Mijn leer was op van alu beugels en heb nu houten nieuw gekocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:49

Ik heb jaren een latigo leren gehad en ben nu ook erg blij met een goede kunststof riem. Véél minder bulk onder je benen en fijner met aansingelen.

Latigo-leer (rood-achtig leer) wordt veelal gebruikt omdat dit iets rekbaar is wat prettiger is voor het paard, maar tegenwoordig heb je hele goede elastische singels (FRA-WESTIP) waardoor dit rekken echt niet meer nodig is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:26

Ik heb echt geen dikke prop onder mijn benen.........En het is helemaal niet de bedoeling dat je zo strak aansingelt dat een paard er last van zou hebben. Ik maak mijn zadel goed vast, meer niet. Ga hem niet nog eens staan aansjorren. De singels die je noemt, zijn niet met bont zover ik weet, dus dat is dan ook een keus, welk materiaal je wilt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 14:06

Mijne is heel soepel, maar de binnenkant van de tie strap is stroef, en als je hem er dan dubbel door doet & dan aansingeld.
Dan krijg ik hem na tijd bijna niet meer los. En invetten heb ik gedaan en daar werd het niks beter van in tegendeel misschien wel.
hij heeft ook geen scheuren erin, maar ga hem wel vervangen denk ik. Wel voor een leren, wil een nylon.

Ik had dit zelfde zadel te leen, en daarbij had ik het niet.