Equi Smart Control

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Equi Smart Control

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 12:31

Naar aanleiding van dit bericht
http://equnews.be/2013/05/15/wijziging- ... t-control/

vroeg ik me af wat die equi smart control is. Kon hem niet even googelen en denk dus dat het iets vrij onbekends of recents is ?
Kon moeilijk achterhalen waar die voor diende aan de hand van de foto. Die zou bij spanning van de teugels druk geven op de kin/onderkaak ?

Ben niet zo te vinden voor hulpteugels tijdens het rijden (dient in mijn ogen meer om de ruitergebreken of slechte africhting te verdoezelen) en ook bij deze heb ik mijjn twijfels. Wie kent deze en kan het gebruik hiervan wat meer uitleggen ?

Dakario

Re: Equi Smart Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:47

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 14:35

Link werkt bij mij niet, zal het later of van thuis eens proberen.
Toch bedankt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:37

Nog altijd niemand hier die er ervaring mee heeft ?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:40

betadine schreef:
Link werkt bij mij niet, zal het later of van thuis eens proberen.
Toch bedankt.

Ik heb even gequote van de website:

Citaat:
VEILIG
Beperkt in geen enkel geval de natuurlijke bewegingen van hals en hoofd.
PRAKTISCH
Licht en discreet past hij op elke kinriem en functioneert hij in combinatie met het mondstuk die het best bij uw paard past.
DOELTREFFEND
Stimuleert de voorwaarts-neerwaartse halsbewegingen en het ruggebruik zonder enige dwang.

Een paard dat nageeflijk en ontspannen aan de teugel loopt, reageert beter op de beenhulpen, is wenbaarder en gebruikt algemeen beter zijn rug, wat het rij-comfort en de sportprestaties aanzienlijk ten goede komt. De Equi Smart Control is speciaal ontworpen om die verstandhouding tussen paard en ruiter, op een veilige, doeltreffende en paardvriendelijke manier te bevorderen.

Na het optomen volgens de verwijzingen op de bijsluiter, begint de Equi Smart Control onmiddellijk in te werken. Het bit wordt op de ideale plaats in de mond gestabiliseerd. Dit aangenaam gevoel geeft het paard vertrouwen in de ruiterhand. Eenmaal aan het rijden behoudt de Equi Smart Control het mondstuk doorlopend op diezelfde plaats, ongeacht de hals en/of hoofdhouding.

Wanneer de ruiter de teugels gaat gebruiken om ritme, snelheid of richting bij te sturen, ontstaat er een lichte-neerwaarts-centrerende kracht op de bitringen, zonder het hoofd noch de hals in hun natuurlijke bewegingen te hinderen. De zeer lokale en gerichte, zachte inwerking op het bit, alsook het behoud van de totale bewegingsvrijheid van hals en hoofd gaan het paard extra relaxeren.

Door die symbiose kan de ruiter, naargelang de discipline die hij beoefent, het bereidwillige paard, intensiever gaan verzamelen of ontspannen, oprichten of voorwaarts- neerwaarts rijden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 07:45

Bedankt voor het stukje info Leen :)

Lijkt wel een commercieel stukje over het ding. Ik twijfel toch of het paard door het stiller bit aan de teugel loopt. Mij lijkt het eerder in te werken op de bitringen als je de constructie ziet.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:18

Ik ken iemand die het heeft,
maar ik denk niet dat het echt zo'n wondermiddel is als ze zeggen.
et is ook niet eenvoudig als je het de eerste keer aan wil doen (de eerste keer had ze het verkeerd gedaan).
Ik vind het er ook niet echt uitzien met zo'n plaatje en touwtjes aan de kin.
Nu ligt het ding alweer in de zadelkamer denk ik...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:54

Volgens dit artikel is het reeds toegestaan bij de proeven voor paarden ouder dan 7 jaar:

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=13175

Ik weet niet of het echt zo'n wondermiddel is, maar als je paard er inderdaad beter van loopt vind ik het erg oneerlijk tegenover (dressuur)ruiters die het zónder doen op wedstrijd. En dan nog, vind ik dat een dressuurruiter zijn/haar paard gewoon zonder enige hulpteugel moet kunnen rondrijden in de wedstrijdring..

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:58

Ik lees even mee.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:09

ZarcoTje: Ik ben ook van mening dat je je paard moet kunnen rondsturen zonder hulpteugel. Begrijp dus ook heel goed dat ze zo een dingen op wedstrijd verbieden.
Volgens mij is het dus gewoon een soort slof, maar dan bevestigt op de kin ipv op de singel, maar ik geloof niet dat het enige meerwaarde heeft als een andere hulpteugel behalve dan qua formaat.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:02

Ik heb er wel al van gehoord maar het nog niet gezien. Lijkt me wel makkelijk : met een soort pseudo slof een dressuurwedstrijd rijden. Gaat imo een beetje voorbij aan het doel van dressuur. Bij het springen kan ik me er overigens wel iets bij voorstellen, al moet dat dan toch ook dresuurmatig op te vangen zijn?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:41

Als ik zo het plaatje bekijk lijkt het of je als je teugeldruk neemt, die druk meer naar beneden ipv naar achter de mondhoek in werkt, waardoor je minder het bit naar achter de mond in kunt trekken. En als je dat touwtje strakker aantrekt zal het bit harder inwerken, waardoor het een soort lichte variant op een slofteugel wordt. Ik weet niet of dit klopt, want ik heb hem nog nooit in mijn handen gehad? Mag dit serieus op een dressuurwedstrijd? Ik denk dat het in het artikel alleen over springproeven gaat?

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:29

Ik ben wel benieuwd of het werkt, zou het graag eens testen.
Het kost 132 euro, dus om gelijk aan te schaffen zonder te proberen..

DocHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:30

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:12

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen dus zal even mee blijven lezen!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:02

Grappig heb er net in de springles mee gereden, paard kruipt normaal achter de teugel of maakt zich enorm lang en sterk in de hals. En met hulpteugels word het er allemaal niet beter op. Moest dit leuke dingetje toch eens proberen van hem.

Ding er aan en op twee pinkjes te rijden. Ik zacht in de hand, paard rust in het hoofd. En we konden veel vloeiender het springparcours rond. Normaal loopt hij halverwege het parcours niet meer op eigen benen en nu wel. Heel apart.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:12

@vera_pino: wel voor het springen lijkt mij dit inderdaad wel handig als het zo goed werkt zoals jij zegt, maar stel dat dit nu door een dressuurruiter mag gebruikt worden op wedstrijd, zou wel makkelijk zijn dan en in enige opzichte oneerlijk tegenover een combinatie die het zonder hulpteugel doet. Daar stoor ik me vooral aan over het gebruik op wedstrijd, voor algemeen gebruik lijkt het mij ook handig en voor springruiters op wedstrijd heb ik ook geen bezwaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:58

Ik zou zeggen leer gewoon rijden op een normalen manier.