bitloos rijden wat is jou ervaring en welke heb jij

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kjeldwalet

bitloos rijden wat is jou ervaring en welke heb jij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 23:05

ik ben onrustig in mijn handen en merk dat hij op een hackenmore super loopt nu wil ik naar een bitloos hoofdstel toe
kunnen jullie mij hier wat info geven??? en welke ik dan moet hebben... hij loopt nu zo ontspannen en zo fijn ik wil niet meer met bit rijden ik vind dat hij het niet verdient dat hij last heeft van mijn mankement het niet stil zijn in mijn handen ..

Chaos

Re: bitloos rijden wat is jou ervaring en welke heb jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:10

Misschien moet je gewoon je handhouding beteren? Een bitloos hoofdstel wil niet zeggen dat je niet netjes moet rijden.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:14

Je kan ook een rambo mc briddle proberen met bitclips die zorgen er voor dat je paard niet zon last heeft van je onrustige hand en je kunt er op 3 manieren bitloos mee rijden.
Hier staat info ! Succes.
[HAR] Rambo Micklem competitie hoofdstel

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:41

Mijn ervaring met bitloos rijden is niet zo goed.
Ik heb side pull en kaakgekruist geprobeerd maar paard liep hier beide niet fijn op.
Helaas is mijn geldpotje niet eeuwig gevuld en ben ik weer overgestapt op bit.
Paard liep gelijk een stuk fijner.
De rede om te blijven bij bit.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:45

Als jij onrustig bent met je handen met bit, ben je dat zonder bit dan niet meer?
Zonder bit heeft je paard dat óók door he :)

Ik heb een tijdje bitloos gereden met mijn fjordje. Eerst een bosal, maar die was te scherp/ik kon er niet goed genoeg gefinetuned mee omgaan. Daarna zijn we overgegaan op het zogenaamde 'bloempje' van marylot. Een sidepull/hackamore

Verder heb ik nog gereden met touwhalster, stalhalster en een keer met een kaakgekruisd systeem (dat laatste vonden wij niks).
Maar ik heb me altijd gerealiseerd dat ik iets in handen heb wat minstens zo scherp is als een dubbelgebroken bitje.. De neus is ook gevoelig, vergeet dat niet :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:52

Zelf rij ik wel eens met een lage neusriem, dus eigenlijk een sidepull. Ook als mijn broertje komt rijden (die leert rijden op Victor) dan gaat hij daarop bij draf. Mijn broertjes handen gaan namelijk alle kanten op. Als hij op het bit rijdt dan stopt Victor iedere keer, terwijl als hij op de neusriem rijdt, Victor braaf door blijft draven.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:02

Heb hier verschillende hoofdstellen bitloos en ja de 1 loopt ontspannen op kin, de ander op kaak en de jongste liever op side pull met andere woorden elk paard is anders. Dat is met bit toch niet anders dat is toch ook zoeken naar het juiste bit.

Door welk hoofdstel dan ook, je probleem handen, zal daar niet mee opgelost gaan worden. Dus zul je daar echt eerst aan moeten gaan werken.
Snokjes op de neus of in de mond is allebei niet prettig voor je paard.
Laatst bijgewerkt door SorpresaKyra op 15-05-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:04

Ik heb gisteren toevallig voor het eerst met sidepull gereden, (eerst altijd kingekruisd) maar dat beviel me op zich ook wel! Heb zelf een vanallesin1hoofdstel/halster :p Dus het scheelt ook wel dat ik zelfs tijdens het rijden nog zou kunnen wisselen :') Had niet verwacht dat ie op sidepull beter zou reageren, vandaar dat ik het nu pas geprobeerd heb... (wel ooit zonder zadel met halster natuurlijk, maar dat was toen niet zo relax..) maar het was echt wel een aanrader... Dus gewoon uitproberen!

Let er wel even op dat je een paard bitloos net zo goed in de weg kunt zitten als met bit ;)