Firma om eigen ontwerp te laten produceren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Firma om eigen ontwerp te laten produceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:57

Eigenlijk wou ik dit niet op bokt plaatsen, maar ben wat ten einde raad. Ik ben niet echt een handelaar, dus ik weet niet waar ik hiermee terecht kan.
Ik werk al enkele jaren aan een bitloos trainingshoofdstel om een paard via grondwerk en bitloos rijden recht te richten.
Ik ben m'n ontwerpen steeds gaan verfijnen door zelf te testen en raad van andere bitloze ruiters en heb uiteindelijk zaken gemaakt waar ik heel tevreden over ben.
Heel wat mensen vragen me of ze zo'n hoofdstel kunnen kopen, maar ik kan het zelf niet aan een commerciële prijs maken en heb er ook simpelweg te tijd niet voor.
Probleem is nu: enkele jaren geleden kon ik samenwerken met iemand die ook zaken laat maken in lage loonlanden, heb alles binnen gedaan en na bijna een jaar later hoor ik er niets meer van en ben m'n hoofdstel kwijt door omstandigheden.
Ik heb dan maar een nieuwe gemaakt, binnen gedaan bij een andere firma die het opgestuurd heeft, maar kreeg te horen dat die buitenlandse firma niet geïnteresseerd is om het te maken (is best wel detailwerk aan, ik vermoed dat ze daarom niet geïnteresseerd waren).
Ik heb hier echt ongelofelijk veel werk en tijd in gestoken en ben ongelofelijk ontgoocheld door de manier waarop alles verlopen is.
Misschien is dit niets om op bokt te plaatsen, maar kan er ook niets mee verliezen. Ik wil het gewoon niet opgeven.
Mocht iemand concreet adressen hebben waar ik m'n hoofdstellen kan laten maken, zou je die aub enkel per PB kunnen mailen en niet openbaar plaatsen? Bedankt voor het begrip ;) .

Anoniem

Re: Firma om eigen ontwerp te laten produceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:22

Ik had ook een bitloos hoofdstel met eigen wensen, en deze heeft Peerke ruitersport voor mij laten maken.
Misschien kun je bij hem informeren?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:34

Ik werk natuurlijk zelf met leder ;-), dat is het probleem niet, maar Peerke zal dat ook niet goedkoper doen dan ik dat kan maken, integendeel, dat komt me dan nog duurder uit. Hier zijn werkuren kostelijker ;-), zo iets moet je elders laten maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:37

Tegen een commerciële prijs maken en verkopen betekent in de regel dat je ook grote aantallen zult moeten produceren. Je kunt wel proberen je idee te verkopen aan een grote firma of een licensie voor je product uitgeven. Alleen moet je het juridische deel wel goed aanpakken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:40

chevax schreef:
Tegen een commerciële prijs maken en verkopen betekent in de regel dat je ook grote aantallen zult moeten produceren. Je kunt wel proberen je idee te verkopen aan een grote firma of een licensie voor je product uitgeven. Alleen moet je het juridische deel wel goed aanpakken.

Ik heb al depot licensie, maar heb geen zin om met andere samen te werken of mijn idee te verkopen. Je hoeft niet bij iedereen in grote getale te bestellen, ik kon dat bij vorige firma zelf kiezen, helaas is er iets fout gegaan in de relatie met die eigenaar door andere redenen.........daarom zoek ik ander atelier in buitenland.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-05-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:41

Tuurlijk kun je in kleinere aantallen iets laten maken, alleen als je het op een scherpe manier in de markt wil zetten, betekent grotere productie nu eenmaal lagere kosten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:45

Ik wil dezelfde prijs natuurlijk als in vorig atelier. Dat is ook de meest gangbare voor wat ik gemaakt had.
Echt scherpe prijs hoeft ik het niet te verkopen, maar als ik het maak ga ik voor dit soort hoofdstel meer dan 200 euro moeten vragen, omdat er met verschillende materialen gewerkt wordt en ikzelf hier minimum 3 weken mee bezig ben als ik hele tijd kan doorwerken. Ik moet er ook niet echt veel op verdienen, zou het vooral leuk vinden dat iemand baat heeft van mijn creatie en dat ze het enkel via mij kunnen bestellen. Vind het niet zo leuk als iemand anders met de eer van mijn werk gaat lopen, daar baal ik echt van. Liever erkenning dan geld laat ik het zo zeggen....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:49

Ik hoop voor je dat het lukt, leuk initiatief!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:53

Thx ;-)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:40

Cambiar schreef:
Ik werk natuurlijk zelf met leder ;-), dat is het probleem niet, maar Peerke zal dat ook niet goedkoper doen dan ik dat kan maken, integendeel, dat komt me dan nog duurder uit. Hier zijn werkuren kostelijker ;-), zo iets moet je elders laten maken.

Peerke heeft het ook niet zelf met de hand gemaakt, hij heeft het laten maken in een laag loon land.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:42

Een compleet maathoofstel kost een ervaren maker zeker niet meer dan een week.
Gaat het met een machine dan zeker niet meer dan een dag.
De vraag is of je kwaliteit of kwantiteit wil.
Lage loonlanden zullen je goedkoop leer met goedkope stiksels geven.
Laat je het in de EU maken is de prijs hoger maar kun je ook meer invloed uitoefenen op de kwaliteit.
Kijk eens in Frankrijk (als je frans spreekt) daar staan veel leerbewerkers op het punt failliet te gaan.
De meeste camarque hoofdstellen zijn handgemaakt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:50

Ja hoor, Frans geen probleem :-D
Fransen zijn altijd heel duur met hun prijzen, zou mooi zijn, ga het ook eens nagaan, maar vrees ervoor.
Bij nader inzien heb gewetensbezwaren om een hoofdstel te laten maken in lage loonlanden, dus eerlijke prijs in Europa zou wel fijn zijn ;-).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:54

Kijk ook eens in Engeland (Ideal) en vooral Argentinie, o.a waar bijv JC producten en massimo zadels vandaan komen.
Bepaalde Branderup kaptooms of in iedergeval de zadels worden volgens mij bij Stübben gemaakt.
Je kunt in Nederland MSFCers aanschrijven, sommigen willen graag maatwerk maken.

Neem bijvoorbeeld Euroriding, die laat bij bijna ieder merk wel wat maken (van Prestige tot JC) en zet zijn eigen merk er op.
Schrijf gewoon alle producenten die je aanspreken eens aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:00

Je moet er trouwens hoe dan ook vanuit gaan dat als het populair is en je geen Patent hebt er binnen korte tijd bijv ook een Harry's horse versie van op de markt komt.
Dat wordt gewoon accuut gekopieerd, dus 'geheim houden' is totaal nutteloos.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:03

Geen bal verstand van de lederhandel maarrrrr:
Jij bent op zoek naar een ambachtelijke leerverwerker in een lager loon land en dan ook nog in Europa.

Dan denk ik: Spanje.
Hoge werkloosheid, veel ambachtlui daar en met een beetje zoeken vind je daar ook nog wel tuigmakers.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:17

Sizzle schreef:
Je moet er trouwens hoe dan ook vanuit gaan dat als het populair is en je geen Patent hebt er binnen korte tijd bijv ook een Harry's horse versie van op de markt komt.
Dat wordt gewoon accuut gekopieerd, dus 'geheim houden' is totaal nutteloos.

Thx voor jullie tips dames!!
Er is al patent op 1 hoofdstel, maar ik heb nu nieuw ontwerp. 't Is simpel, zolang ik geen 100% waterdichte zekerheid heb dat niemand me kan kopiëren, laat ik het aan niemand zien, verkoop ik niets. Mij is dit absoluut niet om het geld te doen, maar is voor mij een zeer leuk tijdverdrijf waar ik in eerste plaats eer en erkenning voor wil krijgen.
Ik heb zelf enkele jonge paarden te rijden en heb er zelf al heel veel aan. Ik ga niet het risico nemen dat iemand anders nu voor tweede maal geld verdient met iets waar ik al meer dan twee jaar aan gewerkt heb, dan is het iets voor mij alleen. Ik ben ook zo dom niet meer om foto's op internet te plaatsen van m'n nieuwe creatie's, hoe grof mensen zijn in het pikken van ideeën en dan nog ontkennen ook, is onvoorstelbaar.
@Dees, Ik heb al een mailtje gestuurd in het verleden naar de leverancier van m'n barokke gespen en ornamenten in Spanje en hij zou eens rondkijken, maar heb nog niets gehoord ondertussen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:44

Cambiar schreef:
't Is simpel, zolang ik geen 100% waterdichte zekerheid heb dat niemand me kan kopiëren, laat ik het aan niemand zien, verkoop ik niets

Dan is het nog simpeler, stop dan ook maar met zoeken naar een producent.
100% waterdichte zekerheid tegen kopiëren ga je niet krijgen.
Leer maar van Apple vs Samsung.

Oja en voor zaken doen in Spanje met Spanjaarden, ga je naar Spanje en begeef je je onder de Spanjaarden.
In Spanje loopt men niet voor 'een mailtje'. Spanjaarden doen zaken aan tafel. In de kroeg, wel te verstaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 22:01

Neen :D , ik ga doorzoeken, zeker nu iemand me aangeboden heeft om bij te springen, zal wel lukken met dat depotnummer/patent. Dat ze me dan maar copiëren zoveel ze willen, graag zelfs :D.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-05-13 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:11

Denk ook eens aan Mexico. Ik heb daar afgelopen jaar een paar prachtige leren chaps gekocht voor weinig geld. Daar wordt nog heel veel met leer gewerkt en de prijzen zijn een stuk lager dan in Europa.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:19

Cambiar schreef:
Neen :D , ik ga doorzoeken, zeker nu iemand me aangeboden heeft om bij te springen, zal wel lukken met dat depotnummer/patent. Dat ze me dan maar copiëren zoveel ze willen, graag zelfs :D.

Depotnrs en patenten zijn niet waterdicht.
Bel anders maar eens met de juridische afdeling van Philips, die hebben datzelfde probleem alleen dan nog op veel grotere (en lucratievere) schaal.
Je zult nooit een product zo eenduidig en opvallend de jouwe kunnen maken dat het te beschermen valt tegen kopiëren.
De namaker doet bij wijze van spreken een stiknaadje anders en het is juridisch alweer een ander product en dus loop je 'je rechten' mis.

Maar als jij verder gelooft dat het jou wel gaat lukken waar de vrijwel iedere multinational het niet voor elkaar kan krijgen, succes :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 07:42

Tja, ikzelf zou nooit iets durven namaken dat een geldig patentnummer heeft. Ik stel me dan voor: ik maak iets na en dan heb ik plots een monsterboete aan m'n been, want ik weet dat het gerecht zeer willekeurig is. Je weet nooit waar je aan toe bent.
Stel dan, die firma klaagt je aan en je moet een ferme som geld betalen, als kleine man ga je dat niet zomaar riskeren. Die grote firma's daarentegen nemen het risico omdat de opbrengst groter is dan wat ze moeten betalen en zij hebben de middelen om ertegen te procederen. Al wat jij daar noemt, dat zijn grote firma's, in een heel andere sector. Ik denk niet dat iemand het zomaar in z'n hoofd zal halen om iets te kopieëren, tenzij het dan de micklem bridle is zoals bvb equiplay verkoopt, maar horseware zelf laat dit gewoon toe, dat weet ik, ze reageren er zelfs niet op als er kopie's verkocht worden.
Mijn sector is de bitloze sector, daar zitten geen grote firma's op, daar is geen zo'n immens publiek voor, dus dat zijn allemaal redelijk kleine firma's. Grote kans dat je toch serieus in de problemen kan raken als je dan toch een patentnummer kopieert, weet niet of iemand de dag van vandaag zo voor staat te springen met de crisis. Een mens denkt al eens twee keren na als hij iets doet.

Daar moet ik je in tegenspreken, stikdraadje mis, er staat wel duidelijk ook bij dat er geen afgeleiden mogen gemaakt worden, dus met patent gaat een stikdraadje anders of een gespje anders niet op, als het grootste deel gelijkaardig is, dan is het een afgeleide van het bestaand ontwerp en dat mag niet.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:45

Ik denk dat als een bedrijf als BR, Harry's Horse, Divoza je product gaat kopiëren, jij helemaal nergens meer bent met je 'klein bedrijfje-patentje'.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 07:48

Een klein bedrijf patent bestaat niet, een patent is een patent, een bedrijf is een bedrijf. Ik denk niet dat divoza of de andere firma's die jij noemt, staan te springen om technische bitloze hoofdstellen te kopiëeren, zij mikken op de middenmoot, namelijk de pony ruiters, de hobbyruiters, maar geen ruiters die graag even bitloos willen gaan dressuren (want die lopen niet zo heel dik). Van die firma's heb ik al zeker geen schrik, zelfs niet zonder patent :D, ik wéét goed genoeg waar de mensen zitten die mij copiëren, heb het namelijk al meegemaakt en dat zijn zeker geen grote firma's.
Dat zijn voornamelijk de mensen die zelf les geven en naar iets technischer op zoek zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 07:56

Dat klinkt leuk, maar in de praktijk :n
Bovendien geldt het maar voor een beperkte regio, de hele wereld dekking is niet te bekostigen.
Bovendien het patent zelf rete-duur, dan zul je een hoop moeten verkopen.