bitringen, wel of geen nut

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

bitringen, wel of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:06

Ik heb al jaren rubberen bitringen om mijn watertrenjes ( enkel en dubbel gebroken)
Nu zei mij iemand dat dit al jaren achterhaalt is, en het rubber juist schuurt en dat velletjes er niet tussen kunnen komen en bitringen meer kwaad dan goed doen.

wat is jullie ervaring hiermee?

EquiPhoto

Re: bitringen, wel of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:08

De vorige eigenaresse had ze wel altijd bij mijn paard, maar ik heb ze eraf gehaald. Vindt ze lelijk en zie het nut er echt niet van in. Snap de logica er achter wel, maar ik denk persoonlijk niet dat het rieël is om je paard daarvoor te beschermen, bij normaal gebruik van het bit moet dat in mijn opinie niet mogelijk zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:10

Het ligt naar mijn idee aan de kwaliteit van het bit.
Ik rij met een sprenger watertrens zonder bitringen.
Dat is allemaal zo mooi afgewerkt dat ik niet zou weten hoe ik daar een velletje tussen moet krijgen.
Goedkopere bitje van een tientje zie je wel eens rare afwerking.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:13

Rubber schuurt inderdaad, ik heb bij vroegere manegepony's regelmatig wondjes bij de mondhoeken gezien vanwege de ringen. Ze werden daar gebruikt om te grote bitten kleiner te maken en om de mondhoeken te beschermen van velletjes tussen te krappe bitten.. Maar ik ben van mening dat een goed passend bit alleen maar slechter inwerkt met bitringen. Velletjes tussen de ringen krijg je in principe alleen bij te krappe bitten, of je moet wel heel hardhandig met de teugels zijn. Zelf kies ik trouwens altijd voor bustrenzen omdat die nog zachter in de mondhoeken liggen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:17

De haflinger die ik op het moment rij heeft er wel echt baat bij. Na een keer of 4 rijden was 1 kant niet de mondhoek maar net daarachter kapot gegaan (bit past wel gewoon) terwijl de pony juist heeeel licht is in de mond en ik dus heel weinig druk had. nu met bitringen heb ik er geen last meer van.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:18

little_king schreef:
Het ligt naar mijn idee aan de kwaliteit van het bit.
Ik rij met een sprenger watertrens zonder bitringen.
Dat is allemaal zo mooi afgewerkt dat ik niet zou weten hoe ik daar een velletje tussen moet krijgen.
Goedkopere bitje van een tientje zie je wel eens rare afwerking.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in, dan heb je natuurlijk wat randjes die niet mooi zijn weggewerkt. Maar alsnog snap ik niet hoe er dan een velletje tussen kan komen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:51

De bitringranden zijn normaal afgewerkt, geen scherpe randjes, bit is ook niet te groot. ik heb ze er altijd om gehad, omdat ik dat zo aangeleerd heb gekregen, het bit zou stiller in de mond liggen en geen kans dat er velletjes tussen komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:56

Gisteren was mijn paard op buitenrit even flink heftig toen er een paar jaarlingen in de wei aan het rond crossen gingen.
En ik kan dan echt niet beloven op dergelijk moment dat ik op de ene kant niet meer druk heb dan op de andere en dat het bit misschien wel door de mond schuift.
Ik zou me dus voor kunnen stellen dat op dat moment de ring dicht bij de mond komt. Dan zou theoretisch gezien er een velletje tussen kunnen komen lijkt me.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:57

Het 'stiller in de mond liggen' hoorde je vroeger idd regelmatig.. maar dat geldt alleen voor bitten die te groot zijn :) Een te groot bit schuift uiteraard van links naar rechts bij het sturen.
Ga je een bitring om een bit doen dat precies groot genoeg is, dan wordt dat bit meteen een halve cm kleiner. En dan ligt het natuurlijk nog steeds stiller in de mond, maar of dat nu zo prettig is voor het paard..?
Een klein beetje beweging in het bit zorgt er juist voor dat de hulpen goed doorkomen :j

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:00

mijn paard heeft er wel degelijk baat bij, ik rijd hem met een d en de hoekjes drukken gewoon in zijn mondhoeken en veroorzaken ook echt wondjes als ik de teugels aanneem.
met bitringen is dit niet het geval :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:45

Een product kan niet achterhaald zijn vind ik. Een product kan bij een specifiek paard in een specifieke situatie werken of niet werken.
Wanneer een paard gebaat is bij bitringen, waarom ze dan niet gebruiken?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:55

Met het grote assortiment van bitten tegenwoordig is toch wel bijna achterhaald te noemen :+
Als ik met een D trens drukingen zou krijgen nam ik wel een bus of kneveltrens.
Dat zou ik ook doen als er toch velletjes tussen zouden komen bij een watertrens.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 11:34

Ik had ze eraf gehaald om eens te proberen maar ze hefet dus dr mondhoek / lip net over het gaatje zitten van de bitring. Met bitring is me dit nooit opgevallen en had ze er ook nooit last van, maar zonder komt ze er gagarandeerd eens een keer tussen

zoals op deze foto, dan lijkt het mij te klein he

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:36

een bit ring zorgt er voor dat je het bit niet door zijn mond kan trekken(dus (zonder bit ring) dat je aan een kant van het bit verdwijnt in de mond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 11:37

doezel2 schreef:
een bit ring zorgt er voor dat je het bit niet door zijn mond kan trekken(dus (zonder bit ring) dat je aan een kant van het bit verdwijnt in de mond

Ik hoop toch wel dat ik niet zo hard trek dat ik flos met het bit....

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:41

hopelijk snap je wat ik bedoel :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:44

Ook met een heel goed bit kan er een velletje gekneld worden. De huid in de mondhoeken is zeer zacht en dun. Leg het mondstuk maar een op het soort zwemvliesje tussen je duim en wijsvinger, tegen de bitring aan. Als je dan de bitring draait voel je het meestal wel. Dit zal niet constant gebeuren, maar af en toe kan er zo wel een klein venijnig kneepje in de mondhoek gegeven worden.
Wanneer je de bitringen goed schoon houdt en je niet het bit elke pas door de paardenmond op en neer wiebelt, dan schuurt dat niet. Ik gebruik bij een watertrens vrijwel altijd bitringen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:51

Ik rij met bitringen met mijn ene paard, niet met de andere.

Reden, hij kreeg van het metaal van het bit, wondjes bij zijn mond in zijn mondhoeken en op zijn wangen.
(had gewoon rvs bit)
Heb toen een bit geleend met mondstuk dat wel van het goede metaal (aurigan) is, maar de ringen niet (rvs), dus die hou ik van zijn vel af met de bitringen.

Bedenk ineens dat ik zijn nieuwe bit ondertussen al dik half jaar in huis heb :+ :') .
Bedankt voor dit topic!
Ga ik er van de week aanhangen, die heeft ringen die ook van aurigan zijn,
dus kunnen zijn bitringetjes de kast in.

In mijn geval dus heel nuttig geweest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:53

:D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:54

Ik heb ze hier liggen ook voor alle bovengenoemde redenen, maar ik krijg die krengen nooit om het bit zonder ze kapot te krijgen. :')

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:06

even in gekookt water leggen dan over het bit met bijv een schroevendraaier er tussen, met twee personen te gelijk de ring naar beneden trekken> werkt altijd!