Boomloos, Flair wat is wijsheid??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Boomloos, Flair wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:27

Okay, na vele uren achter de computer op zoek naar HET antwoord richt ik me maar even op jullie, mijn medebokkers.

Ik heb een Friese merrie van net 5 jaar en we hebben toch enigszins problemen met onze zadels. Ons eerste zadel was een K&M zadel type warmbloed, deze heb ik overgenomen van een vriendin na goedkeuring door een MSFC'er. Helaas had mijn paard moeite met het zadel en na een aantal aanpassingen aan het zadel door de MSFC'er bleek uiteindelijk na de komst van MSFC'er 2 dat het zadel helemaal niet paste. In stilstand lag het prima, tot we gingen rijden en ze haar rug iets optilde en het zadel begon te rocken. De boom van het zadel was dus te bol voor haar rug. Okee, dat verklaarde veel van haar gedrag. MSFC'er 2 heeft mij doorverwezen naar MSFC'er 3 omdat ik toch wel voorkeur had voor een aanpasbaar zadel daar ik een jong paard heb en we er allemaal van overtuigd waren dat ze nog flink in haar bespiering zou groeien.

MSFC'er 3 heeft ons vervolgens een K&M cob geadviseerd. Het lag welliswaar niet 100% maar in combinatie met het schapenbontje leek mijn paard het goed te vinden. Achteraf gezien liepen we al 2,5 uur op vreemd terrein en reden we al bijna 1,5 uur rond met wat stops voor aanpassingen tussendoor, dus ze was ook wel moe waarschijnlijk. Maargoed waar lopen we nu tegen aan....

Als het zadel op de rug ligt met een oranje boom (W?) dan ligt het recht maar brugt het een beetje. Als ik er dan op ga zitten zakt het zadel iets voorover omdat de boom eigenlijk te breed is. (dit was ook zo tijdens de zadelpas maar paard gaf aan de ruimte prettig te vinden met het lopen.)

Ik heb een smallere rode boom erin gehad maar zodra ik daar op ga zitten en haar vraag voorwaarts te gaan dan knelt dit achter haar schouders en mondt dit uit in regelrecht staken.

Afijn, als het zadel dus met oranje boom op haar rug ligt dan brugt het dud een beetje, als ik haar dan vraag haar rug op te tillen dan tilt ze haar rug zo ver op dat zelfs de achterkant van het zadel los komt van de rug.

Goed, wat heb ik geprobeerd (in overleg met de MSFC'er 3) het bontje, een BR frontriser gelpad, een WOW korrektor en een ouderwetse gelpad.

Ze raakte het snelst ontspannen bij de Korrektor dus voor mij een teken dat ze de gelijke druk erg fijn vind. Nadeel is wel dat het oppompen erg nauw komt en ik dat bijna niet alleen kan.

Ik ben dus eigenlijk al zover dat dit zadel er gewoon uit gaat en er een ander zadel moet komen. Maar wat...

Ik denk aan (semi) boomloos waarbij ik wel dikke kusens wil om eventuele drukpunten te voorkomen door beugelophangsystmenen (ik denk dan aan een Startrekk dressuur) of ik wil een boomzadel (Kieffer?) laten ombouwen met flairkussens. In het laatste geval ben ik dan nog wel afhankelijk, denk ik, van de vorm van de boom en dat is ook bij mijn andere zadels nogal een issue geweest. Kan de flair dat opvangen?

MSFC'er 2 betreurt de gang van zaken maar kan vooralsnog alleen met mij meedeenken, van MSFC'er 2 heb ik tot op heden nog niets vernomen maar ik houd het er nog even op dat ze het erg druk heeft.

Mijn mooie bijna nieuwe K&M zadel cob staat overigens al op Boktmarkt want die beslissing heb ik wel al gemaakt.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:34

Ach wat een drama :(:) Hopelijk komt er snel een passende oplossing. Persoonlijk zou ik voor boomloos gaan. Alleen al omdat een op maat gemaakt zadel na een maand of 6 weer kunt verkopen, als je pech hebt dat de spieren snel veranderen. Bij een. boomloos zadel ondervang je hèt probleem van. spieropbouw beter. Persoonlijk vind ik een barefoot zadel lekker zitten, maar voor jou kan dat heel anders zijn

Akke_sSpring

Re: Boomloos, Flair wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:39

Die spierenkwestie is ook iets waar ik nog mee loop en dan weer richting boomloos denk. Zoals ik al schreef denk ik aan Startrekk, mede omdat de MSFC'er 2 deze verkoopt en ik haar mening vertrouw. Dus heel stom maar een zadel wat door haar aan te passen is zou ik erg fijn vinden.
WOW is me ook geadviseerd maar ook daar lees ik verschillende verhalen over qua op maat maken en dat is ook 2e hands nogal een prijzig zadel, dus daar durf ik niet aan.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:44

Ik zou ook voor (semi)boomloos gaan! Zelf ook een jong paard en die veranderen nog zo. Wel fijn dat jouw paard alles zo goed aangeeft!

De Startrekk geen ervaring mee, maar lijken mij hele mooie zadels. Zelf goede ervaringen met de Barefoots (de London misschien een mooi model?). Als je ze met VPS hebt, zijn ze ook semi-boomloos (steviger dan de oudere modellen, meer rugbescherming).

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:48

Dat mijn paard alles aangeeft is zeker een voordeel al geeft het me ook wel eens slapeloze nachten ;) , wat nu weer... Gelukkig komen we er steeds wel weer uit en leer ik haar ontzettend goed kennen.... :)
Barefoot London of Lexington heb ik ook al eens eerder naar gekeken maar nog niet uitgeprobeerd. Als de Startrekk bijv, niets zou worden hou ik die zeker in mijn achterhoofd.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:50

Akke_sSpring schreef:
Die spierenkwestie is ook iets waar ik nog mee loop en dan weer richting boomloos denk. Zoals ik al schreef denk ik aan Startrekk, mede omdat de MSFC'er 2 deze verkoopt en ik haar mening vertrouw. Dus heel stom maar een zadel wat door haar aan te passen is zou ik erg fijn vinden.
WOW is me ook geadviseerd maar ook daar lees ik verschillende verhalen over qua op maat maken en dat is ook 2e hands nogal een prijzig zadel, dus daar durf ik niet aan.

Is het een optie om dan alle beschikbare zadels te testen? kijken wat jij en je paard fijn vinden en fijn op reageren. Wellicht is het een optie om op een zadelpad, zo'n dik pad wat gevormd is naar een zadel- zonder beugels (de officiële naam is me even ontschoten), tijdelijk te rijden totdat paardlief beter qua bespiering.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:06

Ik denk dat je een barebackpad bedoelt? Uhm, nou ik ben geen held zonder beugels, niet dat ik er ernstig veel op leun maar heb toch zekere schrik om te vallen en vind een zadel dan meer houd vast geven... Mijn paard heeft op zicht wel gewoon bespiering maar zal nog veel meer gaan uitzwaren als we eenmaal onze training echt door kunnen zetten. Ik denk dat een (semi) boomloos daar een goede keus bij zou zijn. Ruimte voor groei maar wel met de stevigheid en een goede drukverdeling van een zadel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:09

Die zijn van Christ, heten fellsattel.
Kan je een boomloos pad onder leggen geloof ik en dan kunnen beugels ook nog zover ik weet.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:10

Oh oke, dat wist ik niet, bedankt voor de tip :) Maar uiteindelijk zou er toch ook weer een zadel moeten komen, dus als het even kan....

Toegevoegd: heb het even opgezocht en er kunnen idd beugelriemen onder, had zoiets ook nog niet eerder gezien overigens. Nu heb ik wel gelezen dat er meerdere soorten boomloos zijn waarvan gezegd wordt dat je met beugels kunt rijden maar waarvan uiteindelijk blijkt dat je dit toch ook weer niet te lang moet doen ivm kans op drukkingen van de beugelophanging.

Dat leek dus ook het grote voordeel van de Startrekk, deze heeft al dikke kussens van zichzelf en een leren boom welke nog voor een stuk drukverdeling zorgt zonder dat het zo stug wordt als een vaste boom.

Ik hoop deze week van MSFC'er 2 een reactie te krijgen op mijn vraag of ik een Startrekk mag uitproberen. Dan kan ik meteen voelen hoe mijn paardje dat vindt :)

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:29

Je zou de nieuwe S-serie van Kent & Masters eens moeten proberen. Deze heeft een rechtere boom dan de klassieke K&M, maar ook terugvallende boompunten. Diepe zit en moveable blocks op klitteband of knieblokken op het zweetblad.
Uit ervaring weet ik dat dit zadel het goed doet op ronde Friezen met enorme schouders. Je hebt hiermee nog steeds een zadel met verwisselbaar kopijzer.

Caroline
Flevo Horse Support

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 07:03

We hebben destijds ook een nieuwe boom geprobeerd, maar ook die lag niet goed. De zadelmaker dacht toen dat die nieuwe variant ook de oplossing was, helaas.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:31

Je kan natuurlijk ook beginnen met een barefoot en als ze uitgegroeid is een boomzadel aan laten meten. Er loopt van Custom een heel topic en daar lees ik alleen maar goede verhalen over.
Het voordeel van Barefoot is dat het een stuk flexibeler is als een startrek.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:43

Balen zeg dat zadel drama .
Ik heb een startrekk geprobeerd . Vondt hem best oke zitten . Alleen knol werd iets minder blij helaas .
Heb dus een Wow erop .
Een gebuikte wow ligt momenteel niet erg hoog in prijs . Valt allezins mee .
Als jij aangeeft dat Flair Akke bevalt lijkt me dat een prima keuze .
Ja kost wat , maar een startrekk kost ook nogal wat .
Zou als ik in jouw schoenen stond Margreet van Alona eens bellen en je probleem voorleggen . Misschien heeft ze gebruikt wat voor je .
Een barefoot zadel is vaak wat lang . Ene paard boeit het niet het andere wordt kriegel . Als jouw dame zo duidelijk aangeeft als het niet lekker ligt ben ik bang dat ze dat ook doet bij Barefoot . Maar ja je kan proberen . En testen is niet heel duur .
Staat hier een hele mooie barrydale op bokt markt . Daar pas jij wel mooi op met je lengte ....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:49

Als jouw paard gelijke druk prettig vindt, ben ik bang dat boomloos het niet voor jullie is, gezien je geen boom hebt die de druk gaat verdelen. Daarnaast heeft het een hele vrije zit, waardoor je jezelf extra in balans moet houden, ben je hiertoe in staat of zal je paard hier wederom onrust van ondervinden.

Wow kan een optie zijn, maar hier moet je zelf ook prettig in kunnen zitten.

Ik zou zelf kiezen voor een goed boomzadel. Na 7 zadelmakers en evenveel zadels bij mijn paard te hebben gehad, ben ik er wel achter dat "normale" zadels (zadels gemaakt voor wpn'ers) niet altijd passen bij de bouw van het Friese paard. Ik ben na vele omwegen nu zeer tevreden met mijn Fryso zadel, door een andere opbouw van de kussens en boom past dit perfect. Mijn paard groeit nu ook eindelijk in de bespiering, zonder onzinnige bontjes, padjes of wat dan ook, gewoon een goed passend zadel.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:44

Dank jullie voor al jullie meedenken. Ik neem alles mee in mijn overwegingen bekijk verschillende merken. Zo heb ik nu gezien dat de euroriding diamant bijv een flexibele boom heeft. Ik weet van andere Friezenhouders dat ze dat ook erg fijne zadels vinden. Ik kijk hier in de buurt voor mogelijkheden 2e hands, zeker zolang ik mijn huidige zadel nog niet verkocht heb. Dan kan ik het een en ander proberen te passen en eventueel uitproberen met rijden. Fryso is ook de revue gepasseerd maar had ik hier in de buurt nog niet gevonden en nieuw is echt niet haalbaar. In het noorden worden ze wel meer 2e hands aangeboden maarja als het dan niet past moet het ook binnen een bepaalde termijn terug en da's iets wat even geod gepland moet worden met een baan en gezin. (Wordt over een tijdje makkelijker als de baan wegvalt...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:47

Euroriding Diamant heeft een doodnormale standaard engelse houten boom.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:18

Volgens mij heeft de diamant een springtree, dus een flexibele houten boom. De overige varianten hebben idd een standaard houten boom.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:23

Springtree betekend niet (altijd?) verstelbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:27

Akke_sSpring schreef:
Volgens mij heeft de diamant een springtree, dus een flexibele houten boom. De overige varianten hebben idd een standaard houten boom.

Een springtree is een vrij normale standaard boom zoals die nagenoeg standaard in engelse zadels zit.
Daar kun je amper van flexibel spreken, zeker in verhouding tot bepaalde kunsstof bomen zoals Sommer, die kun je soms bijna dubbel vouwen (bij wijze van spreke).
Het is enkel wat flexibeler en lichter dan de Rigid trees, maar die vind je eigenlijk haast alleen in goedkope zadels en vaak van zulk slecht hout dat ze ook flexibel en licht zijn :P

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:04

Princesj schreef:

Ik heb contact opgenomen met het Drunens ruiterhuis omdat zij deze zadels ook verkopen. Daar wil ik graag meer info mbt de zadels. De bomen zijn volgens wat meningen op Bokt doorgaans een maat breder te maken. Maar ik word teruggebeld door de zadelmaker van DR.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:40

Dat kan inderdaad wel, maar dan vervalt wel je garantie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:47

Akke_sSpring schreef:
Princesj schreef:

Ik heb contact opgenomen met het Drunens ruiterhuis omdat zij deze zadels ook verkopen. Daar wil ik graag meer info mbt de zadels. De bomen zijn volgens wat meningen op Bokt doorgaans een maat breder te maken. Maar ik word teruggebeld door de zadelmaker van DR.

Dan kun je je geld net zo goed weggeven . Garantie tot de deur . En als ze uiteindelijk het zadel terugnemen krijg je de helft terug .
Ik geloof niet dat een diamant gaat passen op een Friese rug .
En dat spring tree is een mooi woord maar niet meer dan dat .
Kijk eens naar massimo . Hoor ik goede verhalen van .

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:50

Heb vorig jaar en massimo op haar rug gehad maar daar kon ik niet op zitten, meteen last van mijn nek/schouders.

Tsja en wat betrefd de garantie, ik zit nu ook met een zadel van nog geen half jaar oud en de verkoper geeft ook geen thuis....

Heb vanavond overigens wel heel lekker gereden met een ouderwetse gelpad. Voor het eerst spierpijn in mijn benen en heupen ipv in mijn schouders en nek dus ze liep echt super. Ik dacht en zij deed, geweldig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:54

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:05

Nou budget hangt hangt van het feit of ik mijn zadel verkocht krijg. Ik heb nu ongeveer 500,- te besteden en afhankelijk van wat mijn zadel gaat doen (die is tenslotte nog niet verkocht) totaal meer dan 1000,- maar dit is ook mijn spaarpot voor na 1 juli. dan houdt mijn contract op in de kinderopvang en er is op dit moment totaal geen zicht op een andere vorm van werk dus ik moet/kan/wil het niet te gek maken.