Ik hoop dat dit hier goed staat. Ik heb sinds deze week een nieuw zadel voor mijn paard, grotendeels op maar gemaakt. Ik heb hier ook een andere singel bij gekocht (reksingel). Met dit nieuwe zadel geraak ik echter niet meer op mijn paard, want het zadel komt mee. Dit terwijl dit met mijn oude zadel wel lukte. Kan dit liggen aan de reksingel (ervoor had ik een gewoon wintec singel) of kan dit komen doordat dit zadel iets hoger ligt op de schoft? Uiteraard moet dit zadel zich nog wat zetten op mijn paard haar rug en zal deze, zoals normaal is met een nieuw zadel, nog wel wat zakken. Kan het zijn dat dit probleem dan opgelost is? Koop ik best een nieuwe singel?
Ik moet toegeven dat ik niet de meest lenige persoon ben, maar aangezien dit met het andere zadel wel lukte,...
Misschien ook handig om weten, mijn paard heeft weinig shoft (type sportieve haflinger) en ik heb nog nooit een reksingel gehad (ik kan deze bijna aan beide kanten in het hoogste gaatje doen)
Je bedoelt een singel met elastiek? Denk dat het dan niet strak genoeg zit maar dat is ook een nadeel aan dat soort singels, je kan ze ook niet te strak trekken want dat zit dan in de weg voor je paard.
Ik had al gedacht van een gewone singel terug te proberen, maar degene die ik had is te kort bij dit zadel. En als het dan niet aan de singel ligt, zit ik er ook mee hé
little_king
Geplaatst: 10-05-13 13:26
Ik heb zelf een ronde tinker zonder schoft, ik zal nooit een singel kopen met elastiek. Dat gaat bij hem altijd schuiven.
LisaB
Geplaatst: 10-05-13 13:26
Je singel is sowieso te lang, hij moet ongeveer tot de middelste gaatjes komen. Zeker omdat je zadel nog gaat nazakken, dan past ie niet meer. Dus die moet je sowieso even omruilen bij de zadelmaker. Ik zou toch even met een andere singel proberen hoe het dan gaat en evt. met een krukje opstappen. Glijdt je zadel niet met rijden?
GUSTIxBILL
Geplaatst: 10-05-13 13:30
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het aan de singel ligt. Je zegt dat het zadel zo goed als op maat gemaakt is. Ik heb ondertussen de ervaring met een reksingel dat ze best fijn zijn om mee te werken. Maar dat ze (zoals in dit geval) wel eens teveel durven mee te geven.
ik zou zeggen probeer terug een gewone singel. Meeste ruitersport zaken kan je wel testen of dit helpt.
En met wat voor merk singel rijdt je? Het elastiek moet heel sterk zijn, als je deze zo uitrekt, heeft het helemaal geen zin, omdat je hem met aansingelen "uit de rek" trekt, en de werking er dus niet meer is.
Als ik rijd blijft het zadel wel mooi liggen. Bij het aansingelen zit de singel in de hoogste gaatjes. Zou 5cm korter voldoende zijn, wetende dat je ook de elastiek niet meer hebt
Ik wil bij deze even laten weten dat het inderdaad aan de singel lag. Een singel met elastiek is niet aan te raden bij rondere paarden. Ook was die van mij te lang.
Had bij mijn vorige zadel een gewone singel die onder het zadel vast ging, zo'n stoffen. Nu heb ik ook een nieuw aangemeten zadel met een reksingel. Bij mij met opstappen schuift mijn zadel ook (met sommige dekjes meer dan bij andere). Mijn zadelmaker zei dat ik dan met een krukje moest opstappen.
Ookals jezadel blijft liggen is het beter om met krukje op te stappen, dit is minder belastend voor de rug van je paard, maar je hebt uiteraard niet altijd die mogelijkheid
Ik ben een ramp met aansingelen, heb ook een reksingel, maar merk vooral dat het gewoon de snelheid van het opstappen is... Bij mijn dressuurzadel heb ik het trouwens ook weer niet, terwijl allebei de zadels goed liggen, maar het is denk ik toch het aansingelen waar het echt aan ligt...
Krukje is een goede optie (of je moet zo'n ezel hebben als ik, die dus niet stil wil staan...)